galopperen over straat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

galopperen over straat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 09:48

Na al wat jaren vierdaagse's te hebben gereden en er achter gekomen te zijn dat we dit toch wel heel erg leuk vinden wil ik graag
een kennismakingsrit endurance gaan proberen. Nu lees ik hier graag mee en verdiep ik me in de endurance door verschillende website's.

Op een franse site kwam ik het volgende filmpje tegen, waarbij ik me dus afvroeg of het gebruikelijk is om in hogere klasse ook over straat te galopperen, dit is eigenlijk de eerste keer dat ik het tegenkom. Ik heb altijd geleerd dat over straat galopperen toch echt niet heel bevordelijk voor
de benen is?

http://www.youtube.com/watch?v=G8sQXA3ghjE&feature=related

Djilna

Re: galopperen over straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:28

In NL is het niet heel gebruikelijk. Ook omdat we gewoon heel veel ruiterpaden/landweggetjes hebben. Maar in veel landen is de bodem veel steniger, bergachtig. Dan is asfalt zelfs een relatief makkelijke ondergrond om te galopperen omdat het vlak is. In bijv Frankrijk zie je het veel.

En ja, op lange termijn is het voor het kraakbeen heel belastend, maar die paarden lopen dan ook weer niet wekelijks zo'n wedstrijd.

Het is sowieso onverstandig om zo ineens veel over asfalt te gaan draven en/of galopperen, ook daarop moet getraind worden, net als op (zware) zandbodem.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:48

Djilna schreef:
In NL is het niet heel gebruikelijk.

Sterker nog, in een wedstrijd die georganiseerd is onder de NL reglementen is het opzettelijk galopperen over asfalt verboden. Daarnaast is ook voorgeschreven dat max. 10% van de route uit verharde weg mag bestaan. Over het algemeen heb je dus ook ruimte zat om ergens anders te galopperen.

Reglementen uit andere landen, of internationale reglementen verschillen hierin.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:55

Hilli ja klopt. Wist alleen even niet meer zeker of dat er nog steeds in stond. Eigenlijk een onzinregel, iig voor de hogere klasses :o Maar goed daar ging de vraag niet over :D

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:18

In Leersum werd gewoon gegallopeerd over het asfalt van de start/vet naar het bos.
Daar zei niemand iets van.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:27

Klopt, maar dat was een CEI wedstrijd onder internationaal FEI reglement. En dan mag galopperen over asfalt wel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:30

Babybeertjes schreef:
In Leersum werd gewoon gegallopeerd over het asfalt van de start/vet naar het bos.
Daar zei niemand iets van.

Djilna schreef:
Klopt, maar dat was een CEI wedstrijd onder internationaal FEI reglement. En dan mag galopperen over asfalt wel.

je was me voor.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:43

aha! :)

Al die regels... zou het niet makkelijker zijn als de NL regels hetzelfde zijn als die van de FEI?

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:42

In 'Op mijn manier', het endurance handboek van Léonard Liessens staat een hoofdstuk over asfalt. Heel leuk en interessant om te lezen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:44

Ergens wel, aan de andere kant begint FEI pas bij 80km en begint het bij ons bij 25km.
Bij ruiters die 80km en meer rijden zou je ervan uit mogen gaan dat men ervaring heeft met de sport en weet waar de risico's liggen en is het paard getraind.
Bij de klasse I en II zijn het vaak nog beginners en/of jonge paarden (leerklasse) en die moeten wel eens beschermd worden. Vandaar dat er dan andere regels zijn. Maar misschien zou je regels moeten maken tot 80km en vanaf 80km om het beter te laten aansluiten.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:52

Bedankt voor jullie antwoorden, heb gisteravond de reglementen gelezen
En daar las ik ook over de 10%.

Het boek wat hier boven genoemd wordt is misschien ook leuk om te kopen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:36

Het boek is op de volgende site te bestellen en je kunt ook een aantal pagina's bekijken daar:
http://www.enduranceboek.com/

Het boek kost 29,95 euro en telt 320 pagina's met veel duidelike foto's

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:19

In Frankrijk zijn de paarden het gewend om op steen achtige bergweggetjes te rijden (volgens mij).
Ik denk dat die paarden erop getraind zijn, dat wil niet zeggen dat het niet goed is voor de paarden.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:32

daffie1986 schreef:
Het boek is op de volgende site te bestellen en je kunt ook een aantal pagina's bekijken daar:
http://www.enduranceboek.com/

Het boek kost 29,95 euro en telt 320 pagina's met veel duidelike foto's

Bedankt voor de link, ik ga hem deze week maar eens bestellen :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:41

als je in de topsport mee wilt draaien en hoog wilt eindigen moet je wel over het asfalt galoperen.

zelf ben ik hier ook geen voorstander van, maar soms (heel soms) kleine stukjes ontkom je er niet aan...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:47

kan me inderdaad voorstellen dat je er soms niet aan ontkomt, asfalt lijkt me dan nog niet het grootste probleem naar in dit filmpje ging het over kinderkopjes en al, dat lijkt me redelijk eng.

Neem aan dat wedstrijden die tot topsport wedstrijden horen wel iets betere route's hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:18

:') Dat filmpje van jou is van het EK vorig jaar. Een topwedstrijd dus ;)
Die gaan dus ook gewoon over allerlei terrein. Al zitten er meer en minder technische tussen. Soms ga je ook gewoon door de woestijn (al is die ondergrond ook niet zo best)
Zoals het WK young riders afgelopen december:

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:25

super gaaf dat filmpje, krijg de kriebels in mijn buik :j

wat gaat alles toch gemakkelijk en gecontroleerd _/-\o_

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:32

Vind het mooi om te zien en snap dat als je er goed op traind het wel moet kunnen.
Vroeg me alleen af of het gebruikelijk was al snel ook in lagere klasse's, bedankt voor de uitleg :-)

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:55

In frankrijk heb ik over een pad gegalopeerd dat van steen was en waar grote stukken steen uitstaken dat kon gewoon dus ik denk dat galopperen op de straat in Nederland niet zoon groot probleem zal zijn. Maarja die paarden daar waren dat wel gewend.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:54

Als mijn paarden zelf beslissen, kiezen ze nu voor asfalt boven de berm langs de weg zelfs in galop. Vroeger was dat omgekeerd dus een kwestie van wat ze gewoon zijn. Ik denk dat harde wegen meer slijtage geven op de gewrichten maar zwaar zand en modder dan weer belastend zijn voor de pezen.
Zelf vind ik het vermoeiender lopen/joggen in zand dan op asfalt weg maar het laatste is wel eentoniger.