hoelang duurt zo'n rit ongeveer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

hoelang duurt zo'n rit ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:30

Binnenkort is er ergens een rit van 13km. Onderweg wordt er vaak gestapt, gedraafd en af en toe gegaloppeerd.
Hoelang duurt zo'n rit ongeveer?

Duhelo

Re: hoelang duurt zo'n rit ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:33

als je het echt op het gemak doet (dwz vooral stap, en nu en dan een stukje galop) doe je er zonder pauze een uurtje of drie over.
13 km is geen té grote afstand, en kan een paard met een beetje basisconditie perfect aan.
als ik een rit meedoe van 30 km doen we er meestal een 6 tal uur over met een uurtje pauze.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:35

Duhelo schreef:
als je het echt op het gemak doet (dwz vooral stap, en nu en dan een stukje galop) doe je er zonder pauze een uurtje of drie over.
13 km is geen té grote afstand, en kan een paard met een beetje basisconditie perfect aan.
als ik een rit meedoe van 30 km doen we er meestal een 6 tal uur over met een uurtje pauze.

Denk je echt dat die rit 3 uur duurt?! en als je ook grote stukken draaft?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:40

Bij orientatieritten wordt 8 km per uur gerekend. Dus 3 uur lijkt me wat overdreven, denk eerder aan 1,5 à 2 uur

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:42

Als je een goed tempo houd (pakweg een vlotte draf met regelmatig een galopje ertussen) dan doe je er 1 tot 1.5 uur over.
(drafsnelheid tussen de 9 en 15 km per uur, afhankelijk van type paard, conditie van je paard, en training)

Let wel: anderhalf uur constant draven over het verharde is (vind ik) vrij lastig als je dit niet gewend bent.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:44

IKbenEllen schreef:
Bij orientatieritten wordt 8 km per uur gerekend. Dus 3 uur lijkt me wat overdreven, denk eerder aan 1,5 à 2 uur

en dan ook met stukken stap ertussen?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:47

Ja hoor want bij orientatieritten moet je ook dingen zoeken, dat gaat niet in draf.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:10

Duhelo schreef:

Dat is 4 km/h. Mijn paard stapt minimaal 5 km/h en vaak sneller. Dan doe je wel heel rustig aan.

Als je ongeveer de helft van de tijd stapt en de andere helft van de tijd draaft, dan is de schatting van ongeveer anderhalf uur die hierboven werd genoemd realistischer.
Moet je onderweg ook nog dingen doen waarbij je tijd verliest (controlepost, spelletjes, of wat dan ook), dan zal je snelheid natuurlijk zakken en ben je langer onderweg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:27

Hilli schreef:
Duhelo schreef:

Dat is 4 km/h. Mijn paard stapt minimaal 5 km/h en vaak sneller. Dan doe je wel heel rustig aan.

Als je ongeveer de helft van de tijd stapt en de andere helft van de tijd draaft, dan is de schatting van ongeveer anderhalf uur die hierboven werd genoemd realistischer.
Moet je onderweg ook nog dingen doen waarbij je tijd verliest (controlepost, spelletjes, of wat dan ook), dan zal je snelheid natuurlijk zakken en ben je langer onderweg.

ik heb een traag stappend paard :D
toen ik meedeed aan de trektocht dan vertrokken we om 8 uur smorgens, en kwamen rond 6 uur savonds aan, met een pauze van twee uur, en een paar kleinere stops., was dus een 8 uur onder het zadel voor 45 km
= 5.6 km gemiddeld. hier stapten we vooral, met op stukken gras een galopje.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:40

1,5 tot 2 uur als je geen lange pauzes hebt. Maar oriëntatie rit zoek je dingen en daarom stap je veel waardoor hei lemmet kan duren.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:38

Myrthe64 schreef:
1,5 tot 2 uur als je geen lange pauzes hebt. Maar oriëntatie rit zoek je dingen en daarom stap je veel waardoor hei lemmet kan duren.

Zonder pauzes is het dus korter? Onderweg worden er geen pauzes gehouden namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:09

Wat is het paard gewend?

Als ik hem met mijn eigen paard zou rijden (afhankelijk van de omgeving) zijn we een uurtje onderweg. Maar dat is losstappen, aandraven, eventueel een galopje tussendoor en vervolgens uitstappen.

Ik begrijp dat je de weg een beetje moet zoeken? Als je het grootste gedeelte rustig draaft en even stapt wanneer je een aanwijzing moet zoeken zal je ongeveer 1,5 uur tot 1 uur en driekwatier bezig zijn. Voor de paarden is het minder vermoeiend als je zoveel mogelijk in 1 gang blijft. Even wisselen is geen probleem natuurlijk maar binnen vijf minuten stap-draf-galop-stap en dat de hele rit vol houden is behoorlijk vermoeiend.