Trec starten met hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Trec starten met hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 13:34

Hallo,

Ik kon nergens vinden of je bij de trec met een hengst mag starten, dus vraag het maar hier.
Het lijkt mij een erg leuke discipline, maar moet je eerst al ervaring hebben voor je mag starten?

Groetjes _Caitje__

bianca5055

Re: Trec starten met hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:11

Je mag zover ik weet gewoon starten met een hengst. Bedenk wel dat het een hoop praktische problemen geeft. Voor de overnachting staan de meeste paarden in een paddock, dat lijkt me geen optie voor een hengst en niet op alle wedstrijdlocaties zijn stallen te huren. Ook het aanbinden voor de maproom en tijdens de pauze is het niet handig.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:13

Zolang je je paard maar onder streng toezicht houd in de buurt van merries en vooral ook als je hem goed in de hand hebt, lijkt het me niet zo'n punt, maar zeker weten doe ik het niet.
Denk dat je het beste even een van de 'bazen' van de TREC club kunt mailen ;)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:08

Je mag idd met een hengst starten in de TREC, maar jij bent zelf verantwoordelijk voor het vast staan en de veiligheid tov de andere paarden.
Bij het vast staan staande dieren kort bij elkaar dus zul je iemand mee moeten hebben die hem vast houd en kan waarborgen dat het veilig blijft.
Op de posten zul je meer afstand moeten houden en tijdens je pauze blijf je dan ook bij je paard.
Verder is het vanuit de FITE verplicht dat hengsten tijdens de vet keuring met bit worden aangeboden.
(ook weer om meer controle te kunnen behouden)
Er is al iemand, Michael uit Duitsland, die met een dekhengst start in de T4.
Het mag in principe in alle klasses, maar je moet wel zorgen dat hij bij de les blijft, zo niet zul je daar op gewezen worden en in het ergste geval het verzoek krijgen te stoppen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:57

zitten er geen voorwaarden aan om te mogen starten met een hengst in de TREC?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:12

nee, inprincipe niet.
je moet je paard in de hand hebben, ongeacht merrie/ruin/hengst

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:19

dat was tot een paar jaar geleden in de endurance ook zo.. Dat hebben ze nu veranderd.