[END] Wat denken jullie? Is dit genoeg voor klasse I?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

[END] Wat denken jullie? Is dit genoeg voor klasse I?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 17:23

Hoi,

Ik wil dit jaar voor het eerst Endurance gaan rijden en de eerste wedstrijd staat gepland op 17 juni in Renkum. Aangezien jullie iets meer kijk op de afstand en conditie hebben, wil ik graag een vraag stellen (zie einde).
Eerst wat informatie: Ik heb een Tinker merrie van 14 jaar. Ze is sinds augustus vorig jaar in mijn bezit maar daarvoor kende ik haar ook al 6 jaar. Sinds ze van mij is heb ik al lekker veel aan haar conditie gewerkt (lange buitenritten, veel draf en galop, heuveltjes rijden...), we rijden ongeveer 3x per week en ze staat 24/7 buiten.

Vandaag heb ik de gok genomen en heb ik met haar 20km gereden. Zover rijden we normaal niet, omdat daar niet echt geschikte paden voor zijn. Mijn vriend reed er met de fiets naast zodat mijn paard daar een beetje steun aan had en we de snelheid mooi in de gaten konden houden. De weg was vrijwel overal geasfalteerd, dus ik heb berm en asfalt een beetje afgewisseld maar het meeste op het asfalt gereden. Nu denk ik dat we gemiddeld genomen 11 tot 12 km p/u hebben gehaald over de 18km tussen in- en uitstappen in.
NB. Ik heb meer in- en uitgestapt, maar dit was niet op de route, dus dat heb ik er buiten gelaten.

De eerste 4km moest ze duidelijk warmlopen, daarna ging ze als een zonnetje. Na 10km draven hebben we pauze van ongeveer een kwartier gehouden, want dat vond ik wel verdiend voor de eerste keer. Gelukkig was ze erg fit en haar ademhaling was ook vrij rustig (wel iets boven 60 verwacht ik, maar niet veel, volgende keer dus eerder stappen om haar helemaal goed te krijgen).
Na die pauze weer terug naar huis waarbij ze begon met een bok in galop, dus dat lijkt me wel goed, daarna natuurlijk alleen gedraafd. De allerlaatste 4km ging ze trager, ongeveer 11,3 p/u dat stuk. De laatste kilometer van de route heb ik er naast gelopen zodat ze goed uit kon rusten en ook daar was ze verbazingwekkend snel weer fit ('normaal ademen').

Al met al een lang verhaal maar waar het op neer kwam: haar ademhaling was telkens iets boven 60 (+- 80) maar dat was meteen na draf gemeten, na een paar minuten stap was het zeker lager (vergeten te meten, maar dat was wel zichtbaar) verder was ze fris en alert. Dit was natuurlijk wel op asfalt en niet in het bos met meer heuveltjes en ongelijke bodem. Hartslag heb ik niet gemeten, want die kon ik niet vinden :o

Nu de hamvraag:
Denken jullie dat ze klaar is voor 17 juni (29km) als ik door train?

Mochten jullie nog meer informatie willen: ik hoor het graag :) Wel een beetje lief zijn graag :o

Ibbel

Re: [END] Wat denken jullie? Is dit genoeg voor klasse I?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:56

Ademhaling? Bij endurance gaat het om hartslag van 60 of lager. En een ademhaling van meer dan 60 vind ik niet rustig. Ademhaling in rust is 14, normaalgesproken.
Het klinkt mij in de oren alsof je nog niet ver genoeg bent qua trainen. Eigenlijk moet je voor een klasse I toch wel een paar keer 30 km met 10-12 km/u hebben kunnen rijden. In de wedstrijd kom je dan alsnog op 9-10 km/u uit, vanwege de tijd die je verliest op groompunten en bij P/A en finish.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:10

Ik vind het eerlijk gezegd ook nog wat te weinig als ik het zo lees.
Train nog lekker even door en kijk of je eind augustus mee kan doen met endurance kootwijkerbroek.
Ik zou proberen om dit trainingsschema eens te volgen:
http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf dat hebben wij ook gevolgd toen we net begonnen en dat geeft net een beetje houvast.

In het begin dacht ik nooit bij die laatste training te komen, maar alles went hoor :D ...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 15:37

Ik twijfelde al of ik er klaar voor was, maar dat is dus waarschijnlijk niet zo :P
Ik zal in het vervolg de hartslag meten, want dat lijkt me inderdaad toch wel verstandiger :')
Dat schema heb ik al een tijdje aangehouden, maar ik vond het onhandig omdat je soms een stuk had waar je prachtig kon draven maar dan moest je nog een tijd stappen (en andersom) -O- Vandaar dat ik ermee ben gestopt, maar ik pak hem dan toch maar weer (misschien wat minder strikt) op.
We trainen lekker door, misschien lukt het voor juni en anders doen we in september een wedstrijdje. In augustus lukt niet, dan ben ik op vakantie.

Bedankt voor de tips en uitleg. Het is nog best lastig om een paard hiervoor klaar te stomen :o

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:53

Het is ook meer een indicatie. Dat je bv eerst opbouwd met 10 min draven, 5 min stappen en weer 10 min draven en dat enigsinds uitbouwt zoals het schema doet.

Als je een half uur kan draven, 5 min stappen en weer een half uur kan draven (en die opbouw een lange poos kan volhouden, zeg 2-2,5 uur) dan ben je een heel eind.

En nee, het is in het begin echt niet zo simpel. Wel wordt het écht met de tijd beter en makkelijker!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 15:54

Ja precies :) Dat zal nu nog wat te zwaar zijn denk ik, helemaal in de bossen. Dankje!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:42

ik hanteer ook dit trainingsschema, ben in week 8 begonnen en heb hem tot week 13 gereden. prima te doen!
ik doe aan het begin en eind 30 min stappen, omdat het een half uur stappen is voor mij voor ik bij het duingebied ben. maar langer in en uit stappen is nooit erg, alleen maar goed. en inderdaad het is een indicatie training dus je kunt het ook een beetje aanpassen hier en daar.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:03

Ik heb na een hele lange tijd weer een klasse I gestart in april jl. Door een ongeluk van mijzelf in augustus 2010 heb ik mijn paard in 1 keer stil moeten zetten en dat is echt heel funest geweest. Tel daarbij revalidatie van mezelf en uiteindelijk ook van paard bij op en het duurde even voordat we weer goed op de rit waren.

Ik reken voor een klasse I dat ik wekelijks 1 keer een 20 km rijdt op goed tempo (1 uur en 20 minuten) en een 15 km. Daarnaast rijd ik 2 keer in de week 30 minuten in de bak, waarna ik een half uur-3 kwartier buiten uitstap. En dan nog een keer in de week longeren aan de pessoa en dan nog 1 keer iets variabel, bijv stappen aan de hand of zadel. Zomaar een uur, ik vind dit heel nuttig voor de pezen/benen, maar ook om de stap te verbeteren.

Ik merkte bij mijn wedstrijd in april dat mijn paard (overigens wel ander ras) dat hij het met 2 vingers in zijn neus deed. (hij heeft veel arabisch bloed, 87,5 % )

Volgende wedstrijd is begin juni en waar we nu op trainen is meer galop.

Ik vind dat naast de afstand in km waar je voor traint, je de ondergrond ook mee moet nemen. Ik weet bijv van mijn paard dat hij geen liefhebber van mul zand is, waar een ander paard over mul zand zweeft (Helchteren), heeft mijn paard aanzienlijk meer moeite en heb ik altijd het gevoel dat de mul zand km voor mijn paard "dubbel tellen". Ik probeer hem hier ook op te trainen bijv.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 22:17

Ja precies, mijn paard vind asfalt en berm ook fijner dan mul zand en heuveltjes zijn ook echt killing. Daarom had ik er ook bijgezet dat het veel asfalt was wat we hadden gereden. Maar als ik dit zo allemaal lees mag ik nog flink(er) aan de bak met haar: dus dat gaan we lekker doen, niks overhaasten.
Nu hoef ik tijdens een wedstrijd echt niet in de prijzen te vallen en gaat het er puur om dat we samen iets leuks doen maar het zou fijn zijn als ze het lekker zou kunnen lopen en ze er plezier in heeft.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:38

Succes met de training! :D

MyrtheJ schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook nog wat te weinig als ik het zo lees.
Train nog lekker even door en kijk of je eind augustus mee kan doen met endurance kootwijkerbroek.
Ik zou proberen om dit trainingsschema eens te volgen:
http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf dat hebben wij ook gevolgd toen we net begonnen en dat geeft net een beetje houvast.

In het begin dacht ik nooit bij die laatste training te komen, maar alles went hoor :D ...

Ik kan het schema niet openen, krijg alleen een wit velt. Ligt dat aan mij?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:44

Dankje :D Jij ook, denk ik?

Eh, dat ligt denk ik aan jou, bij mij doet hij het gewoon.
Als je op google op 'endurance schema' zoekt is het de derde hit, misschien kan je hem dan openen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:48

Nu lukt het wel! :D

Hihi, ik heb nog geen paardje :P Maar ik ben me er in aan het verdiepen, het lijkt me wel leuk namelijk!