plassen tijdens endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

humprhy

plassen tijdens endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:36

hallo allemaal
ik lees hier heel veel op bokt maar 1 ding niet

hoe doen jullie dat tijdens een endurance rit als je moet plassen?
ga je dan gewoon in het bos even ziiten mag dat?
mag je tijdens de wedstrijd even afstappen?
ik heb namelijke een hel zwakke blaas en dit is iets wat ik niet lees
en ik weet dus niet of er meer mensen zijn die hier last van hebben.
ik ben benieuwd naar de reacties en de tips hoe ik dit het beste kan oplossen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:44

Als je moet, dan moet je. Dus inderdaad even afstappen en in het bos gaan zitten. Je mag tijdens een wedstrijd best even afstappen. Het is ook toegestaan om even naast je paard te gaan lopen. Dus even een stop maken voor een plas mag ook. (volgens mij)
Zelf heb ik daar niet zo'n probleem mee, want zolang ik op paard zit, hoef ik niet te plassen. Maar zodra ik afstap, moet ik wel naar de wc. Heb ik thuis met rijden ook hoor. Ik kan rustig een rit maken van 2 uur, niets aan de hand, maar zodra paard op stal staat moet ik wel.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:06

Uiteraard ga je met een lege blaas te paard en als in de vetgate een toilet is, is dat ook een mooie gelegenheid voor een plaspauze, maar ik ben zelf ook wel eens achter een paar bomen gekropen omdat ik het niet langer uithield. Ook heb ik wel eens gezien dat het paard even aan de groom gegeven werd op een groompunt en de amazone even achter de bosjes verdween :D

PBA_

Re: plassen tijdens endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 06:13

helaas eens een blaasontsteking gehad tijdens een wedstrijd (achteraf gezien) dat was niet prettig en moest regelmatig plassen en redde het niet tot de vet gate, dus ik moest regelmatig afstappen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 06:49

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:14

Je moet er dan wel ff rekening mee houden, dat je 2km voor een p/a of finish niet mag stilstaan ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:19

Meestal staat binnen die 2 km al zoveel groomvolk te wachten dat je dan ook niet meer even ongezien de bosjes induikt :))

Meeste vetgates zijn op plekken waar ook een toilet is (maneges, pensionstallen ed) maar soms zijn die ook gewoon ergens in het bos op een open plek, en tja, dan zie je wel meer ruiters zich even discreet terugtrekken.

Officieel mag wildplassen niet, trouwens (gewoon Nederlandse wetgeving, geen wedstrijdregel), maar niemand die zich bij hoge nood daaraan stoort, uiteraard.

humprhy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:31

hoi oke dank je wel allemaal
dat weet ik dat ik niet de enigste zal zijn haha

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:02

En hoe zit het met de moeders onder ons? Na het krijgen van kinderen werkt, bij mij in elk geval, de bekkenbodemspier nog steeds niet zoals ik het graag zou willen :o Volgens de dokter is er niet zoveel aan te doen (ja, een operatie) Iemand nog tips???

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:21

Ibbel, buiten de bebouwde kom mag je wel gewoon wildplassen. Tijdens de meeste wedstrijden gaat die regel dus wel op.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:44

je hebt van die bekkenbodemspier-oefeningen. ooit gehad bij de na-gym. In trapjes intrekken in 3 of 4 trapjes (geloof ik) even vasthouden en dan weer in 3 of 4 trapjes loslaten. Dan een aantal keer achter elkaar doen (noem eens wat: 2x daags 5 keer achterelkaar). Doe ik ook nog dagelijks (not he ;) ).

Zolang ik op paard zit hoef ik niet te plassen, maar zodra ik afstap aan het einde wel.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:49

Natuurlijk kun je zelf achter de bosjes. Maar denk je ook aan je paard, zet die ook eens stil tussen de bosjes. Die moet vast ook wel eens pissen. De mijne liet dat duidelijk blijken!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:01

flicka schreef:
Natuurlijk kun je zelf achter de bosjes. Maar denk je ook aan je paard, zet die ook eens stil tussen de bosjes. Die moet vast ook wel eens pissen. De mijne liet dat duidelijk blijken!

?????
Paard bang voor het grote publiek ofzo om gewoon op het ruiterpad te plassen?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:05

ik heb ook een hele kleine blaas, heb een keer gehad dat ik aan het plassen was, en dat mijn paard mij bijna omver trok omdat die achter de andere aan wou. was niet zo handig, ben ook welleens aan de schijt geweest toen ik aan het paardrijden was. moesten we midden in de galop stoppen want ik moest schijten haha geniaal.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:05

daffie1986 schreef:
flicka schreef:

?????

Sommige paarden willen niet op harde ondergrond plassen omdat het spettert.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:25

Of paarden willen niet in het zicht plassen. Ken er genoeg die liever de bosjes induiken dan midden op het (zand)pad gaan staan.

Zelf hoef ik niet vaak tijdens een wedstrijd te plassen (wel ervoor en erna), ben in de afgelopen 14 jaar maar 1x op een wedstrijd de bosjes ingedoken (tijdens een 86km wedstrijd) en toevallig moest ik tijdens een 120km 2 weken terug de 1e 3 vetgates naar de wc :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:04

WendyBZ schreef:
daffie1986 schreef:
?????

Sommige paarden willen niet op harde ondergrond plassen omdat het spettert.

Ja dat kan ik me voorstellen, maar gewoon op het ruiterpad niet kunnen plassen heb ik echt nog nooit meegemaakt. Lijkt me best lastig als je zo'n paard hebt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:06

Niet willen plassen op een ruiterpad lijkt me nou niet echt een vreselijk probleem. Het is maar waar je je druk om maakt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:08

WendyBZ schreef:
Niet willen plassen op een ruiterpad lijkt me nou niet echt een vreselijk probleem. Het is maar waar je je druk om maakt.

Nouja, als je het niet weet en je paard geeft het niet aan. KAn er wel voorzorgen dat de hartslag te hoog blijft.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:10

Zo kan je overal wel een probleem in zien. Dat zijn ook dingen die je uitvindt in de weken/maanden/jaren waarin je naar een wedstrijd toe traint.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:21

uiteindelijk gaan ze heus wel een keer plassen. kost wat tijd hooguit om het ze aan te wennen. Ik heb ook een merrie die het zo lang mogelijk ophoud maar als ze eenmaal echt moet, dan stopt ze abrupt en gaat plassen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:30

Ik denk dat het tijdens een wedstrijd alleen maar handig is als je paard een beetje het pad af wil. Sta je ook niet in de weg voor andere ruiters en je paard kan wat rustiger plassen zonder al die passerende andere paarden :) Zolang hij het maar aangeeft..

Al gaat dit wel offtopic aangezien het TS ging om zelf plassen :P