2 juni 2012 - Dutch Mountains Endurance Banholt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

2 juni 2012 - Dutch Mountains Endurance Banholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:10

Wie heeft de wedstrijd in de planning? Ik ga het na 10 jaar maar weer eens proberen om een wedstrijd uit te rijden.
Het zal de eerste keer zijn voor mijn paard wat het dus extra spannend maakt. We zijn de training al langzaam aan 't opbouwen. Misschien komt er iemand bij mij uit de regio dat we samen een rondje kunnen gaan trainen.

Oja, voor mij wordt 't de klasse I... mag geen kennismakingsklasse starten. Echter ga niet voor de snelheid tijdens deze wedstrijd. Eerst maar eens de finish zien te halen met mijn hightower :D

Djilna

Re: 2 juni 2012 - Dutch Mountains Endurance Banholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:50

Waarom mag je geen kennismakingsklasse starten? Dat mag iedereen..

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:18

voor het 1st komt deze wedstrijd niet uit in mijn planning -O-

Sera loopt op 19 mei haar 1e klasse IV - CEI** 120km in Leersum
Karrimh loopt op 21 april een CEI*** 160km rit op "snelheid" (Donna snelheid dus...)

en de 3 musketiers staan nog zonder ijzers en vind het onzin om ze nu al op ijzers te zetten voor slechts 1 wedstrijd waar het echt nodig is dit jaar. vlg jaar gaan de mannen wel op ijzers, maar ze zijn nog zulke puppy's (5 jaar)

bijzonder jammer, want we gaan eigenlijk altijd.... :(:)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:37

Jammer Karrimh, maar ach, er komen nog wedstrijden genoeg. ;)

@ Djilna - Ik heb al klasse II wedstrijden gereden, dus mag de kennismakingsklasse niet meer rijden. Is ook geen probleem want te afstand is even lang. Dat grote paard maakt zulke stappen dat hij de 10 km per uur in stap nog wel kan halen :=

Ik ga de wedstijd wel zonder ijzers rijden. Heb 't er met m'n hoefsmid over gehad. Breez heeft zulke sterke hoeven dat het geen probleem zou moeten zijn. Ook is ie in de bergen opgegroeid en behendig op heuvelachtig ongelijk terrein. Hij is ook pas 5 jaar, dus we gaan 't lekker rustig doen. De planning is nu Banholt en in oktober Wanroy.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:50

Ben je dan lid van de KNHS endurancevereniging? Overigens mag je zelfs dan met een paard waar je geen starkaart mee hebt endurance starten sinds dit jaar. Maakt niet uit hoor, want als je vaker wil starten is klasse 1 net zo handig, maar kmk ( of impulsrubriek) mag tegenwoordig wel weer als je al eerder met een ander paard gestart bent.
Ik start er niet. Het is voor mij echt heel ver vind ik, van de kop van NH naar het zuiden van Limburg en momenteel heeft Lou een peesblessure, dus starten zit er sowieso niet in voorlopig.
Van wat ik ervan begrepen heb is Banholt starten zonder ijzers de goden verzoeken... Als je 100% zeker weet dat het goed gaat moet je het doen, maar als je ook maar een seconde twijfelt zou ik toch voor ijzers kiezen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:45

Dat was vorig jaar ook al hoor Jet ;) Ja tijd gaat hard :D

Zonder ijzers, het is erg stenig op sommige stukken (als in steenpuin). Dus daar moet je wel rekening mee houden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:47

Djilna schreef:
Waarom mag je geen kennismakingsklasse starten? Dat mag iedereen..
Mag ik hier wat over vragen? :D Mogen Belgen ook gewoon meedoen, zelfs als ze niet in het bezit zijn van een brevet (in BE verplicht bij wedstrijden van VLP, vanaf 30 km)?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:56

Dat ligt weer anders. Je moet voor de KMK nl wel lid zijn van de KNHS. Als je dat niet bent, maar wel van de Belgische bond moet je goedkeuring van hun hebben.
En ik weet niet of je als Belg los een lidmaatschap bij de KNHS kunt aanvragen.. Want dan zou je 16 euro betalen en kun je een jaar KMK starten in NL.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:59

Oké prima, bedankt! Dan zal ik daar eens achter informeren, het lijkt me namelijk een fantastisch parcours daar! :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:05

Vraag anders de organisatie van de wedstrijd eens. Volgens mij hebben ze nl met België een afspraak dat Belgen daar ook mogen starten met een Belgische licentie.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:12

Ik ga ook starten. Ik ben er alleen nog niet uit of ik klasse 1 of 2 ga starten. Ergens vind ik het zonde om klasse 1 te doen omdat je bij de klasse 2 net wat meer van de omgeving kan genieten. Aan de andere kant is klasse 2 misschien net weer even te veel van het goede. Lastig lastig......
Daarbij ben ik ook heel benieuwd of ze wel door het water gaat :o :o

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:33

Ik wil deze wedstrijd heeel graag rijden, maar we zullen er dan een heel weekend van moeten maken! We starten dan wel klasse 1, en daarna wil ik klasse 2 gaan starten!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 08:34

Ik heb zowel een startkaart als lidmaatschap van de endurance vereniging. Qua regelementen is er in de laatste 10 jaar wel wat veranderd, moet me daar eens in gaan verdiepen. B-)

Als ik hier in de bossen rij, ga ik ook altijd over een pad met gebroken puin.... ze moeten gewoon overal over heen kunnen. Daar heeft hij totaal geen problemen mee op z'n blote voeten. Ook doen we 't rustig aan, dus kan ik altijd een stuk ernaast gaan lopen.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:39

Ik rij ook wel eens over een pad met puin, maar een hele wedstrijd vind ik wel anders. Zelf zou ik het risico niet nemen.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:05

Ik kan helaas ook niet, het weekend ervoor CEI*** in Compiegne .. Ook leuk, maar Banholt blijft een gave wedstrijd!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:19

olga schreef:
Ik ga ook starten. Ik ben er alleen nog niet uit of ik klasse 1 of 2 ga starten. Ergens vind ik het zonde om klasse 1 te doen omdat je bij de klasse 2 net wat meer van de omgeving kan genieten. Aan de andere kant is klasse 2 misschien net weer even te veel van het goede. Lastig lastig......
Daarbij ben ik ook heel benieuwd of ze wel door het water gaat :o :o

je kunt altijd klasse II starten en stoppen op de vet-gate, heb je toch je km-ers gereden zonder P/A :j

Psydoxy schreef:
Jammer Karrimh, maar ach, er komen nog wedstrijden genoeg. ;)

@ Djilna - Ik heb al klasse II wedstrijden gereden, dus mag de kennismakingsklasse niet meer rijden. Is ook geen probleem want te afstand is even lang. Dat grote paard maakt zulke stappen dat hij de 10 km per uur in stap nog wel kan halen :=

Ik ga de wedstijd wel zonder ijzers rijden. Heb 't er met m'n hoefsmid over gehad. Breez heeft zulke sterke hoeven dat het geen probleem zou moeten zijn. Ook is ie in de bergen opgegroeid en behendig op heuvelachtig ongelijk terrein. Hij is ook pas 5 jaar, dus we gaan 't lekker rustig doen. De planning is nu Banholt en in oktober Wanroy.

Banholt zonder ijzers rijden gaat echt NIET goedkomen, ik train er regelmatig en stappen is te doen maar een wedstrijd en dan ook draven en galoperen is echt niet te doen daa zonder ijzers. ook al heeft je paard nog zulke sterkte hoeven, hij gaat echt aan het eind van de wedstrijd gevoelig lopen en dan loop je dus een groot risico.

er zijn er meer die gedacht hebben daar wel te kunnen rijden zonder ijzers, maar komen allemaal van een koude kermis thuis, DAT is ook de reden waarom ik dit jaar er niet bij ben. mijn paarden hebben ook echt harde hoeven en hebben daar gelopen met stapheuveltraining, maar meer dan stappen is echt niet te doen!!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:18

O ja Djilan, dat was vorig jaar ook al zo met de regels.
Psy, heb je die startpas met dit paard of met een ander paard? Met dit paard een startpas en lid KNHS endurancevereniging betekent inderdaad Klasse 1 starten, met een ander paard dat met iemand anders een startpas heeft kan je ook klasse 1 starten, is het paard niet bij de KNHS bekend, is het KMK oftewel impulsklasse.

Ja, die reglementen zijn zeker veranderd, zeker voor de lagere klassen zijn er een aantal regels bijgekomen in die 10 jaar tijd...

Hoe lang is dat puinpad bij jou en zou je het ook zo goed kunnen als je dat pad net zo vaak achter lekaar op en neer stapt, draaft en galopeert als je in een wedstrijd als Banholt zou moeten doen? En dan ook heuvel op en heuvel af, dat op zich is al lastig, maar dan nog met een slechte bodem wordt helemaal wat.
We zeggen dit allemaal niet om jou of je paard te pesten hoor, begrijp me goed, maar wel om jou te behoeden voor een teleurstelling en je pard voor de grote kans op pijn in zijn voeten en daardoor pijn in zijn lijf.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:39

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:49

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:21

Om toch nog even terug te komen op het verhaal van hoefbeslag:

Psydoxy schreef:
Ik ga de wedstijd wel zonder ijzers rijden.

Karrimh schreef:
Banholt zonder ijzers rijden gaat echt NIET goedkomen

Zó sterk zou ik het niet willen uitdrukken ;) , al zullen we het als organisatie altijd ten zeerste afraden om met blote voeten te komen, het kan wel. We hebben 1 keer eerder een paard gehad dat blootvoets klasse 1 uitliep, wel buiten de tijd overigens. En dit was een paard dat ook o.a. blootvoets van Nederland naar Sint-Petersburg is gereden vorig jaar, dus niet zomaar een paard, en een ruiter die daar veel ervaring mee had.

Vorig jaar is er bij ons nog een paardje zwaar in de problemen gekomen omdat het op blote voeten klasse 1 had gelopen, terwijl dat (achteraf gezien) echt niet kon... Paardje was na afloop van de rit totaal verkrampt en rillerig, en zelfs soort van acuut hoefbevangen. Verschillende dierenartsen en wij als organisatie zijn er een hele tijd zoet mee geweest na afloop, paardje onder de medicatie, en voor de ruiter was het natuurlijk ook een flinke domper op de feestvreugde (het is overigens wel goedgekomen met dit paardje, maar ze hebben wel gezworen om nooit meer zonder ijzers deze kant op te komen ;) ).
Ik ken enkele Belgische ruiters die blootvoets wedstrijden t/m 80 of zelfs 100 km hebben uitgereden, waaronder ook in de Ardennen. Maar dat zijn echt de absolute uitzonderingen op de regel.

Maargoed, het kán dus in principe wel, maar als je nog niet bekend bent met het terrein (dus er zelf al gereden of gekeken hebt) blijft het een gok. En zo'n gok gaat eigenlijk samen met een wedstrijdsituatie. Dan zou ik eerst gewoon eens een weekend deze kant op komen en kijken hoe het echt gaat.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:48

-O- Das jammer.
Ik heb vroeger de klasse 2 gestart in Brussum door de steenkolenmijn (?) en dat was ook echt een heavy gravel rit. Dat is ook goed gegaan (gewonnen :D ), dus ben op dat gebied niet echt een newby.

Kun je de wedstrjd niet verplaatsen naar een andere lokatie (.....bied spontaan m'n eigen bosgebied aan _O- ).
Volgend jaar beter.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:30

Brunssum is qua ondergrond wel absoluut niet te vergelijken met het Heuvelland. :n Wij gaan juist naar Brunssum om eens op het zachte te trainen. :D De ondergrond is bij ons veel steniger, op sommige plaatsen zou ik zelfs zeggen rotsachtig. Daar komt bij dat de veldwegen jaarlijks mooi opgeknapt worden met grove silex, soms wordt dat er mooi ingewalst waardoor het hard maar tenminste vlak wordt, maar vaak laten ze het ook gewoon liggen tot het vanzelf in de grond verdwijnt. := Zeker als het een tijdje droog is geweest worden die paden keihard, en dan die stenen die er los op liggen maken het heel zwaar voor de hoeven.
Nog even een quote van een internationale enduranceamazone :P : "Ondergrond is erg stenig. Ik verslijt in Banholt mijn achterijzers helemaal op, ook als ze er pas 1 dag onder zitten. Heb ik bij geen één andere wedstrijd zo erg, ook niet in het buitenland in de heuvels."

Maar ik zou zeggen, kom eens deze kant op en bekijk dan hoe het gaat. Dan weet je het echt. :)