Om toch nog even terug te komen op het verhaal van hoefbeslag:
Psydoxy schreef:Ik ga de wedstijd wel zonder ijzers rijden.
Karrimh schreef:Banholt zonder ijzers rijden gaat echt NIET goedkomen
Zó sterk zou ik het niet willen uitdrukken
, al zullen we het als organisatie altijd ten zeerste afraden om met blote voeten te komen, het kan wel. We hebben 1 keer eerder een paard gehad dat blootvoets klasse 1 uitliep, wel buiten de tijd overigens. En dit was een paard dat ook o.a. blootvoets van Nederland naar Sint-Petersburg is gereden vorig jaar, dus niet zomaar een paard, en een ruiter die daar veel ervaring mee had.
Vorig jaar is er bij ons nog een paardje zwaar in de problemen gekomen omdat het op blote voeten klasse 1 had gelopen, terwijl dat (achteraf gezien) echt niet kon... Paardje was na afloop van de rit totaal verkrampt en rillerig, en zelfs soort van acuut hoefbevangen. Verschillende dierenartsen en wij als organisatie zijn er een hele tijd zoet mee geweest na afloop, paardje onder de medicatie, en voor de ruiter was het natuurlijk ook een flinke domper op de feestvreugde (het is overigens wel goedgekomen met dit paardje, maar ze hebben wel gezworen om nooit meer zonder ijzers deze kant op te komen
).
Ik ken enkele Belgische ruiters die blootvoets wedstrijden t/m 80 of zelfs 100 km hebben uitgereden, waaronder ook in de Ardennen. Maar dat zijn echt de absolute uitzonderingen op de regel.
Maargoed, het kán dus in principe wel, maar als je nog niet bekend bent met het terrein (dus er zelf al gereden of gekeken hebt) blijft het een gok. En zo'n gok gaat eigenlijk samen met een wedstrijdsituatie. Dan zou ik eerst gewoon eens een weekend deze kant op komen en kijken hoe het echt gaat.