eerste endurancerit, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovewidy

eerste endurancerit, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:48

ik wilde eigenlijk vorig jaar al een keer een wedstrijd proberen, maar dit hebben we uiteindelijk toch niet gedaan, omdat mijn pony toen al bijna 5 maanden drachtig was.

dit jaar wil ik het 27 oktober gaan proberen, dan is namelijk de laatste wedstrijd. ik kan namelijk niet eerder omdat ik dan nog een veulen heb dat nog niet afgespeend is en ik wil het veulen niet te vroeg afspenen. en dan heb ik genoeg tijd om ons weer voor te bereiden en haar conditie wat meer op te bouwen.

maar ik in de herfstvakantie gaan we ook samen met een vriendin een weektrektocht houden. we gaan de veluwetrail rijden. we gaan waarschijnlijk van maandag tot zaterdag(de maandag en de zaterdag zullen niet hele lange ritten worden, omdat we dan ook heen en terug moeten rijden), maar de rest zullen wel lange tochten worden, van zo'n 20 km per dag. het einde van de trektocht is precies 1 week voor de wedstrijd.

maar nu vraag ik me dus af of dat wel kan. of zou het voor mijn pony te zwaar zijn al ze maar 1 week rust heeft?

info over mijn pony widy:
1.42
1 april 8 jaar oud
mengelmoes, maar ziet er uit als een soort tinker zonder sokken en iets smallere benen, maar wel een brede rug
een goede basis conditie, we rijden veel buiten en ook veel lange ritten
begin mei word het veulen verwacht
zodat jullie kunne zien hoe ze eruit ziet:
http://youtu.be/4JN4LleYLvU

zou het kunnen denken jullie?

oh ik doe trouwens niet mee om te winnen ofzo, dus als ik merk dat ze het te zwaar begint te vinden of wat dan ook dan stop ik er direct mee en ga ik de rest stappen

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:55

Ik ben nog niet ervaren in rijden van mendurance. Maar als ik zo lees, is je paard net veulen vrij (mei tot okt), 5 dagen een trektocht in de planning van 20 km per dag. Dan 1 week rust om endurance te starten.
Persoonlijk zou ik mijn eigen dier niet zoveel laten doen vanwege niet veel trainen. Krijgt ze elk jaar een veulen? Anders zou ik volgend jaar pas starten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:18

lovewidy schreef:
ik wilde eigenlijk vorig jaar al een keer een wedstrijd proberen, maar dit hebben we uiteindelijk toch niet gedaan, omdat mijn pony toen al bijna 5 maanden drachtig was.

dit jaar wil ik het 27 oktober gaan proberen, dan is namelijk de laatste wedstrijd. ik kan namelijk niet eerder omdat ik dan nog een veulen heb dat nog niet afgespeend is en ik wil het veulen niet te vroeg afspenen. en dan heb ik genoeg tijd om ons weer voor te bereiden en haar conditie wat meer op te bouwen.

Als de merrie uitgerekend is in mei, dan is ze in oktober nog maar 5 maanden bevallen. Ik denk dat je beter kunt wachten tot volgend jaar. Op deze manier krijg je je merrie echt neit op een verantwoorde manier op conditie. Vind de trektocht die je in gedachten hebt wel een klein beetje te veel aangezien ze dan een veulen van rond de 5 maanden oud aan de voet eheft staan. Hoe kom je d'r eigenlijk bij dat je wel genoeg tijd hebt om haar conditie op peil te krijgen dan?

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:34

daffie1986 schreef:
lovewidy schreef:

Als de merrie uitgerekend is in mei, dan is ze in oktober nog maar 5 maanden bevallen. Ik denk dat je beter kunt wachten tot volgend jaar. Op deze manier krijg je je merrie echt neit op een verantwoorde manier op conditie. Vind de trektocht die je in gedachten hebt wel een klein beetje te veel aangezien ze dan een veulen van rond de 5 maanden oud aan de voet eheft staan. Hoe kom je d'r eigenlijk bij dat je wel genoeg tijd hebt om haar conditie op peil te krijgen dan?

ze is uitgerekent voor eind april/begin mei en de trektocht is pas half oktober, en ik ben van plan om ong. 2 weken voor de trektocht af te spenen. dan heeft het veulen dus ruim 5 maanden bij de moeder gelopen, dus dat kan prima. en ze heeft nu nog steeds een prima conditie en ik ben van plan om ong. 2 weken na de bevalling weer rustig te beginnen, ze verliest dus niet veel conditie. en ik ga het in de zomer dan gewoon steeds meer opbouwen, maar zoals ik al zei: ze heeft een goede basis conditie en ik ga dr niet lang stil laten staan. maar ik hou echt wel rekening met wat ze aan kan hoor. als zij aangeeft echt niet te willen of niet te kunnen dan hoeft ze ook echt niet

mijn vraag was: zou het te zwaar zijn om na die trektocht nog een endurance rit te rijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:36

Ik zou het niet doen met een paard dat net van het veulen af is. Ik zou die trektocht al niet doen met een paard dat net van haar veulen af is, laat staan er nog eens een (eerste!) wedstrijd mee te doen, wat extra belasting, ook geestelijk, geeft.

Ik zou het, ook zonder veulen er rond om heen, zélfs niet met een klasse I paard doen dat al eerder een wedstrijd heeft gelopen. Zoiets kun je prima als trainingsvoorbereiding doen met een klasse II paard, dat je een klasse I laat lopen bij wijze van training, en waarbij de opbouwende training je trektocht is.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:15

Ik zou net zoals Ibbel zegt, ook niet een wedstrijd en een trektocht zo dicht op
elkaar plannen voor een klasse 1 paard. Als het paard een klasse hoger loopt is het een ander verhaal.

Dus zelfs los van het veulenverhaal zou ik dit niet doen. Zowel fysiek als mentaal vraag je dan in korte tijd erg veel van een paard.

daffie1986

Re: eerste endurancerit, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:05

Ik sluit me dus ook helemaal aan bij ibbel en bella24

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:29

Ook al was dat niet je vraag, ik vind het inderdaad onrealistisch om met een merrie die begin mei een veulen verwacht te plannen om in oktober een trektocht te willen houden, laat staan een trektocht én een week later jullie eerste endurancewedstrijd ooit. Het veulen is dan misschien wel net afgespeend (al vind ik 5 maanden ook niet echt riant!), maar ik weet uit ervaring dat zo'n zomer met veulen er flink in kan hakken, en zo vroeg afspenen heeft waarschijnlijk ook een flinke impact op de merrie.
Daarbij snap ik de planning niet helemaal; of het veulen blijft 5 maanden bij de moeder en dan is ze pas nét gescheiden van haar veulen (en het lichaam heeft dan echt wel even nodig om te herstellen, bovendien mag je volgens mij niet starten met een merrie die nog tekenen van zogen vertoont), of je speent bijv. al met 4 maanden af (wat ik zelf echt veel te vroeg vind) en dan heb je er nog een maandje tussen; ook niet echt veel voor een goede voorbereiding en weinig tijd voor haar lichaam om te herstellen.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:15

Ik sluit me aan bij Nina.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:35

ik heb besloten dat ik me gewoon in ga schrijven en dan zie ik op dat moment wel of het kan of niet. als ik aan widy merk dat ie niet helemaal fit is doe ik niet mee en anders ga ik het gewoon proberen.
ik ben van plan om het veulen met 5 maanden af te spenen(tenzij het veulen de melk nog nodig heeft, dan heb ik pech en gaat alles niet door) dit is 2 weken voor de trektocht en 3 weken voor de endurance rit. mag je met een paard starten dat 3 weken voor de wedstrijd afgespeent is?

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:36

lovewidy schreef:
mag je met een paard starten dat 3 weken voor de wedstrijd afgespeent is?

Je zou eens kunnen beginnen met de reglementen door te lezen?!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:10

Iedereen hier geeft aan dat het te zwaar is, waarom wacht je niet met je eerste wedstrijd tot maart 2013! Dat is de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen, dan heb je genoeg trainingstijd, je pony kan goed herstellen van de dracht! Misschien zou je je eigen moeder eens moeten vragen of zij nadat ze van jou is bevallen ook zin had om de marathon van rotterdam te gaan lopen!!!

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 18:25

olga schreef:
lovewidy schreef:
mag je met een paard starten dat 3 weken voor de wedstrijd afgespeent is?

heb ik al gedaan maar er staat alleen 'tekenen van zogen' ofzo en ik weet niet of je dat na 3 weken nog hebt.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 18:28

rox_en_wilvy schreef:
Iedereen hier geeft aan dat het te zwaar is, waarom wacht je niet met je eerste wedstrijd tot maart 2013! Dat is de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen, dan heb je genoeg trainingstijd, je pony kan goed herstellen van de dracht! Misschien zou je je eigen moeder eens moeten vragen of zij nadat ze van jou is bevallen ook zin had om de marathon van rotterdam te gaan lopen!!!

nou mijn moeder heeft zoiezo niet zo'n zin om een marathon te lopen, dus dat zou een domme vraag zijn.
op hetpaardenspel zeggen ze allemaal dat het makkelijk kan en hier doen jullie net alsof mijn pony er dood bij neer zal gaan vallen...

ik ga me dus gewoon opgeven en dan zie ik tegen de tijd dat de wedstrijd is wel of mijn pony het aankan of dat ik beter kan wachten tot maart. wees gerust, als ik op dat moment ook maar enige twijfel heb of mijn pony wel fit genoeg is, zal ik het zeker niet doen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:35

Waarom vraag je het hier nog, als er elders is gezegd wat je wil horen? Wees voorzichtig met je paard. Een overbelasting heb je sneller te pakken dan je denkt en zie er dan nog maar eens af te komen...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:38

Ik dénk dat hier heel wat mensen zitten die meer ervaring met endurance hebben dan in dat paardenspel.
Overigens worden er hele goede adviezen gegeven, alleen niet de adviezen die jij (blijkbaar) wil horen!

Maar goed, voorlopig moet je paard eerst nog veulenen, ik hoop dat je op tijd inziet dat het niet helemaal fair is om én een trektocht én een wedstrijd te gaan rijden zo vlak na het afspenen. Je zou er echt goed aan doen om de winter te gebruiken voor een rustige opbouw, lekker wat km's in de benen te hebben en dan in maart 2013 zeker weten dat het conditioneel goed zit met je paardje. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:25

lovewidy schreef:
olga schreef:

heb ik al gedaan maar er staat alleen 'tekenen van zogen' ofzo en ik weet niet of je dat na 3 weken nog hebt.

Na 3 weken is dat zeker nog zichtbaar. En wat is het paardenspel? Zijn dat mensen die endurance rijden, of mensen die denken dat endurance rijden alleen maar een buitenrit is? Nog maals ik vind het onverantwoordelijk van je. En ik vind vooral die trektocht na 2 weken afspenen belachelijk snel maar dan ook nog eens een wedstrijd een week later, sorry hoor.

Edit:ik zie net dat dat gewoon een spelletje is. Nee die mensen hebben er vast wel verstand van.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 14:33

het is niet gewoon een spelletje, ook wel, maar op het forum zitten veel de zelfde mensen die ook op bokt zitten.

de wedstrijd ga ik sowieso niet doen. ik had eerst gedacht om wel op te geven en dan tegen die tijd wel te zien of we t zouden doen of niet, maar ik moet erg veel werken en heb weinig tijd om paardterijden deze zomer en het is idd niet eerlijk om van mijn pony te verwachten dat ie dat kan. ik weet dat ie t kan, maar ik kan beter wachten tot volgend jaar. wel erg jammer, want dan moet ik weer een jaar wachten.

de trektocht weet ik nog niet wat ik daar mee ga doen. ik wil het namelijk wel super graag, maar ik zit met dat afspenen. ik vind 4 en een halve maand aan de vroege kant om af te spenen.

widy is inmiddels trouwens bevallen van een super gezond, mooi hengstje met de naam Dzjengis(maar ik noem um meestal gewoon jengel). echt een super leuk en sociaal hengstje. de bevalling is erg goed en snel gegaan en widy heeft er gelukkig niet veel van geleden. ze was kort daarna al weer goed fit. na 2 weken zijn we weer rustig begonnen met rijden, dat gaat erg goed, al is ze nu wel een stuk pittiger om te rijden. aan haar conditie is het ook niet te merken dat ze een veulen gehad heeft. als ik dr niet tegen zou houden zou ze de hele weg hard gaan.

ik had trouwens idd niet zo eigenwijs moeten denken, de volgende keer zou ik luisteren. maar het was gewoon zo dat ik van alle kanten te horen kreeg dat het prima zou gaan en ik wilde het zelf ook gewoon super graag.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:05

Gefeliciteerd met je veulen! Altijd fijn als alles goed is gegaan! Het blijft toch spannend.

En verstandig dat je alles even op zijn beloop laat. Als het goed is heb je nog tijd genoeg om leuke dingen met je paard te doen straks! :)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:34

ja t is wel heel jammer, maar met een beetje geluk beginnen we volgend jaar met een van de eerste wedstrijden. t is alleen een beetje jammer dat ik dan alweer met mn nieuwe opleiding en stage enzo zit, dus dat ik dan minder tijd heb om te oefenen. ik vind het sowieso altijd al erg lastig om genoeg tijd vrij te maken voor mn pony's. maar ik probeer nu echt weer meer te gaan rijden, dan maar iets minder gaan werken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:13

gefeliciteerd met je veulen en een heel verstandige keuze om de wedstrijd te vergeten. Maar ik zou de trketocht ook niet doen, veulen hoort minimaal 6 maanden bij z'n moeder te blijven als de gezondheid van de moeder en veulen toelaat. We zeggen het natuurlijk niet om jou te pesten maar voor de gezondheid van je pony.

Hoe doe je dat eigenlijk met het veulen als je gaat rijden?

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:15

als ik ga buitenrijden laat ik hem op stal, samen met mijn shetlander(ze zijn helemaal dol op elkaar, dnek vooral omdat ze precies even groot zijn :P ). de eerste paar keren stond ie zonder zn de shetlander op stal en dat ging prima, dus afgelopen zaterdag, toen het even niet mogelijk was om de shetlander erbij te zetten, stond ie ook alleen. maar dat gign niet goed. toen ik terug kwam was ie over een schot heen gesprongen en had ie de balk die erboven zat eraf gehaald. hij was hele maal gestresst en stond te trillen, gelukkig had ie niks meer als een maar schaafwondjes. hier was ik natuurlijk heel erg van geschrokken, dus voor de volgende buitenrit zal ik het anders moeten oplossen. de shetlander gaat er inieder geval weer bij. maar als ik gewoon in de wei aan het rijden ben of aan het longeren ben dan laat ik hem er gewoon bij lopen. is soms wel eens lastig want hij is behoorlijk energiek en is de hele dag aan het spelen. dus dan loopt ie de hele tijd zn moeder uit te dagen voor een race door het weiland. maar ik wil natuurlijk niet de hele tijd door de wei racen, dus dan moet ik aan begin wel even duidelijk zijn tegen Widy. maar na 5 minuten snapt ze ook wel weer dat ze gewoon rustig mee moet werken en negeert ze het veulen gewoon.

maar ik ben sinds deze week weer begonnen met longeren, omdat widy veel moeite heeft met galop op de volte. en ik wil dr achterhand weer wat getrainder hebben. maar als ik Dzjengis opsluit dan worden ze allebei weer gespannen en dan krijg ik widy niet gespannen aan het lopen. en als ik Dzjengis erbij hou gaat het heel goed. maar is het niet schadelijk voor een veulen om toch zeker wel een kwartier mee te moeten rennen?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:52

Dat is niet schadelijk hoor, even door de bak of wei rennen, mits je het een beetje rustig opbouwt. :) Mijn moeder begon ook al snel met haar merrie weer wat in de bak te rijden, in het begin crosste het veulen er inderdaad als een gek tussendoor, maar na een tijdje had ze wel door dat mams nergens heen ging. Na een paar keer kon het veulen zelfs in de aangrenzende wei blijven terwijl de merrie door de bak liep.
Echt uit elkaar halen zodat ze elkaar niet meer zien zou ik de eerste weken nog niet doen hoor, dat is enorm stressvol voor allebei. :=

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:41

Volgens het kwpn of pavo(stond een keer op 1 van die site's) is het juist wel schadelijk om het veulen bij de moeder te laten tijdens het rijden/longeren. Ik heb zelf nog een periode in belgië op een fokkerij gezeten en als je dan de veulens en merrie's in de wei bekeek rennen ze hooguit 5 minuten en dan gaan ze weer 10 minuten slapen. Echt uit elkaar halen zodat ze elkaar niet kunnen zien zou ik langzaam introduceren en dan te beginnen met een afscheiding waarbij ze elkaar kunnen zien en aan elkaar kunnen ruiken. Praktijk bewijst dat je op die manier veel minder stress krijgt bij moeder en kind als je ze gaat afspenen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:55

daffie1986 schreef:
Volgens het kwpn of pavo(stond een keer op 1 van die site's) is het juist wel schadelijk om het veulen bij de moeder te laten tijdens het rijden/longeren. Ik heb zelf nog een periode in belgië op een fokkerij gezeten en als je dan de veulens en merrie's in de wei bekeek rennen ze hooguit 5 minuten en dan gaan ze weer 10 minuten slapen.

Maar als je in de bak rijdt blijft het veulen toch niet meelopen? In het begin wel eventjes, maar als het doorheeft dat de moeder nergens heen loopt is de lol er snel af, en gaat het veulen zijn eigen gang (tenminste, bij ons was dat zo).