Sorry als het al is gevraagd, heb de zoekfunctie gebruikt maar kwam niets relevants tegen eigenlijk.
Ik ben een zeer toegewijd western ruiter
Maar heb het een en ander zitten lezen over endurance, en dat lijkt me eigenlijk ook wel erg gaaf. Ik heb nog (lang) geen eigen paard, dus dit is vooral uit nieuwsgierigheid (met een manegepaard endurance lopen zie ik niet zo snel gebeuren
), maar zijn er hier mensen die endurance lopen met een western (gereden) paard? Is dit een combinatie die goed kan werken?Want als ik de trainingsschema's bekijk zie ik dingen staan als 'of vervang het door een dressuurles of een springles'. Nou dressuur, sorry maar daar ga ik dus echt NOOIT meer aan
. Maar ik zou zelf ook niet weten waarom een westernles dan niet net zo goed voldoet.Anyway, ik dacht dus aan de volgende puntjes:
- Kan je een typisch westernpaard zoals de Quarter klaarstomen voor de endurance? Ook als ze een heel vlakke draf hebben? En misschien een domme vraag, maar rijden jullie licht in de draf of zit je steeds door? Overigens ben ik niet per se van plan om een Quarter aan te schaffen later, mijn eerste wordt eerder een tinker (kruising).
- Zou je een extra zadel moeten aanschaffen voor je endurance wedstrijden? Want ik neem aan dat je die zo licht mogelijk wilt hebben, en de meeste westernzadels zijn wel redelijk zwaar.
- Kan je naast je endurance ook nog gewoon dingetjes als trail, horsemanship en dergelijke doen? Oftewel, hoezeer moet je elke dag trainen aan het lange afstands gedeelte? Is het zo dat je bijv. 4 dagen per week traint en dat je de andere dagen rust moet geven?
- Hoezeer hebben paarden last van 'degradering'? (weet niet of het daadwerkelijk zo heet) Dus als je paard door ziekte van jou ineens 2-3 weken stil komt te staan (wel buiten
) kan je hem in het algemeen dan weer gewoon oppakken waar je gebleven bent, of is de conditie dan al verslechterd?Sorry als dit domme vragen zijn!
Ik hoop dat jullie mijn nieuwsgierigheid kunnen verzadigen 
Groetjes!