Trainen voor een 160km

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Trainen voor een 160km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:12

In 2 maanden heb ik onze eerste 160km rit op de planning.
Zo ver gaat alles goed in training. We zullen een 3x40km daagse event en een 80km event meedoen voor de 160.
Maar nu wilde ik graag weten wat handige tips zijn voor de training of voor tijdens de 160 rit zelf.
Alle informatie wordt zeer gewardeerd :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:38

Hangt een beetje af van wat het paard tot nu toe gedaan heeft. Ik vind een 3x 40 en een 80km eigenlijk niet een hele goede voorbereiding op een 160km. Heeft het paard wel al eens een 120km gelopen? En hoeveel tijd heb je zitten tussen die 3x40 en 80km en de 160km? In 2 maanden vind ik nog wel redelijk vlot.

Ik heb zelf een 82,5km + 2x53km + 70+80+60km gereden voor ik een 160km ging rijden.

Train je ook blokweken? Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je in een paar dagen tot 10 dagen totaal minimaal 180km kan trainen. Liefst 200km. Dan heeft je paard in ieder geval in een korte periode ruim de wedstrijdafstand gelopen. De 160km op 1 dag is nooit exact voor te trainen, maar zo'n blok helpt wel goed in de conditie die nodig is.

En tijdens de wedstrijd vooral goed naar je paard kijken. Niet te snel beginnen, wel gebruik maken van de koele lucht als het bij jullie al flink warm is. Dus daar ook naar kijken. En zorgen dat het paard natuurlijk goed drinkt en eet.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:13

als je nu pas gaat (op) trainen voor een 160-er ben je in mijn ogen te laat, ik zou het dus nog uitstellen als ik jou was

classic_life

Re: Trainen voor een 160km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 01:47

We zijn al 2 maanden bezig met trainen ;) Hij zou een 80km makkelijk kunnen lopen morgen bijvoorbeeld.
Nu trainen we min 90 a 100km per week. Het is hier inderdaad wat warmer, daarvoor trainen we 'sochtens of 'savond als het koeler is.
Ik zou graag weten of er handige tips zijn of dingen waar je meer/speciaal op moet gaan letten als je een 160 doet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:03

Nou, iig dus een keer zorgen dat je bijv in 8-10 dagen 200km traint. Daarna een week rust en weer oppakken. Ik neem iig aan dat jullie wel ook herstelperiodes inbouwen?

Verder weet ik zo geen tips die niet al voor alle afstanden gelden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:31

En als je wedstrijd wel in die warmte ook midden op de dag is ( kan bijna niet anders met een 160 denk ik zo), zou ik toch ook in die warmte midden op de dag trainen en zien hoe het herstel dan is.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:39

het is niet alleen het trainen het paard moet ook eten en drinken op een wedstrijd en mag bijna geen zenuwen meer hebben ik heb het idee dat deze ervaring niet aanwezig is

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:46

ben eigenlijk wel benieuwd wat de verste afstand is die je gereden hebt en welke gem.snelheid je had (en waar het was).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:34

ik ben vooral benieuwd naar de rustperiodes tussen de (langere) afstanden. Dit ivm de microblessures die je maakt tijdens de langere afstanden...

Hoe wordt er in Australie gereden? Hoe snel herstelt je paard na een snelle lus etc...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 04:02

@ Jet, de temperatuur zal behoorlijk afgedaalt zijn hier (dan is het herfst hier) in 2 maanden tijd, dus dat scheelt :)
@ araber, ik wil niet brutaal zijn maar ik weet niet waar je dit uit kunt opmaken dat die ervaring nier aanwezig is.
@ Karrimh, de grootste officele afstand was 100km met gemid. snelheid van 18km p/u, en best condition gewonnnen tijdens deze rit. En een unofficele (samen met wat vrienden zelf thuis georganiseerd) een van 125km met gemid. snelheid 14km p/u.
@ Griebels, bedoel je de rustperiodes tussen trainingen of de enduranceritten zelf? En op welke manier bedoel hoe er hier wordt gereden? Mn paard hersteld goed na een snelle leg, drinkt meteen en krabbelt daarna graag aan zn voer/hooi ect.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:51

Griebels bedoelt hoeveel rusttijd jouw paard krijgt na die 3 x 40 en na die 80 als je daarna nog die 160 doet. Na hoeveel dagen pak je hem weer voor training op? Voor onze begrippen is het wat snel op elkaar als je in twee maanden tijd drie toch behoorlijk zware wedstrijden doet. Na zo'n wedstrijd heeft een paard ongetwijfeld een beetje letsel aan zijn pezen bv. opgelopen en als hij dan niet voldoende hersteltijd krijgt gaat zoiets sluimeren en wordt het ineens een behoorlijke blessure.

Wel fijn dat het over twee maanden bij jullie een stuk koeler is, daar had ik als rasechte nederlandse natuurlijk niet bij stilgestaan. Ik had het natuurlijk wel kunnen weten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:51

Ik meen eerder in jouw profiel gelezen te hebben wanneer je welke wedstrijd/afstand gereden hebt. (Dacht dat je nog maar een jaar bezig was met dit paard?)
In mijn ogen zat daar te weinig herstelperiode tussen...
Dus indd, hoelang geef je hem rust na een wedstrijd, en welke afstand heb je dan gereden? Wanneer pak je de training weer op?
Etc etc...

Edit:
wist dat ik het ergens gelezen had...
Dit bericht heb je op 30-12-2010 geplaatst...
classic_life schreef:
Ik meld me ook.
Ik ben 21 en rij endurance in Australie (western australia om precies te zijn) :)
Heb dit jaar helaas maar 4 endurance ritjes (totale afstand 152 km) kunnen doen met mij engels volbloedje, tot dat een oude peesblessure uit zn rentijd weer op begon te spelen. Maar ik vind endurance zo leuk dat ik nu een arabiertje heb waar ik in 2011 mee ga starten.

In 1 jaar tijd met een nieuw onervaren paard naar een 160km afstand gaan is, nou ja, laat ik daar maar niets over zeggen :n O:)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 23:39

Wat jou mening is is jou mening, maar ik heb ervaring genoeg om te weten wanneer een paard klaar voor iets is, al is het een renpaard/draver, eventer of endurance paard die hoge prestaties moeten berijken.
En bij deze vraag ik graag of er een slotje op dit topic mag. Ik vroeg om wat tips en niet om jullie mening of ik en mijn paard er wel of niet klaar voor waren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:15

Tips kun je krijgen, maar dan moeten we meer weten over je schema. Als we daar dan vragen over stellen en ik geef je de tip dat je waarschijnlijk te korte herstelperiodes inlast, dan vindt je dat we dat niet mogen zeggen. Bij endurance zijn de herstelperiodes juist het belangrijkste in je training. Om de reden die al eerder is gegeven, microblessures.
Verder dien je de afstand van de wedstrijd in 1wk te rijden, daaropvolgend een week rust. Ook dien je in 1 of 2 dagen het max aantal uur dat je in het zadel zit van de te rijden afstand van de wedstrijd waar je naartoe opbouwt te rijden, dit mag ook in stap.
Verder denk ik persoonlijk indd dat je te weinig ervaring hebt, anders had je zelf wel kunnen bedenken hoe je de training en de opbouw van de wedstrijden naar een 160'er moet plannen.
Hoe zit het met coördinatie, waar zit je progressie, wat zijn de verbeterpunten/aandachtspunten, etc etc...

Oh, en ik heb altijd geleerd dat je in de laatste 6 weken voor de wedstrijd alleen de conditie nog onderhoudt, en dus klaar dient te zijn met je opbouw. Dus in dat geval, kun je niet opbouwen naar een 160'er, als je paard nu 80 klaar is.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:47

Toch altijd weer jammer dat men info vraagt en het vervolgens niet aanneemt :x .
Ik denk dat je in dit topic zeer waardevolle informatie en tips krijgt van mensen die ruime ervaring hebben met deze afstand!