Goede GPS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fotac

Goede GPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 23:50

Ik zoek eigenlijk een goede GPS.
ik ben van de zomer met een vriendin op vakantie geweest aan de veluwe daar had ik de GPS van mijn oom die we ook gebruiken bij de wedstrijden maar die is 180 euro omdat hij zoveel dingen kan.
En ik hoef eigenlijk alleen maar te weten op een kaart de route waar we gelopen hebben door een lijntje over de kaart en pijltje waar we nu heen lopen en hoe hard je gaat..
Hoeduur is een GPS die dat kan? Want ik vind 180 erg veel heb je er geen voor 50 euro ofzo?

Ik wil dan ook dat als de batterijen leeg zijn dat je dan nieuwe erin stop dat de route er dan nog gewoon staat enzo.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:30

50 euro.. := Ben bang van niet.. Die dingen zijn best duur..
Ik had een Garmin Forerunner, geweldig ding, best duur ook, maar nog steeds niet overal bereik, vooral in het bos had ik nog wel eens problemen met de ontvangst. Je kunt het zo bekijken. Hoe beter je gps, des te beter is ook je ontvangst.

Hier wat meer info over prijzen ed:
http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?a_ssr ... 3godlVQvAQ

fotac

Re: Goede GPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:35

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:38

Ik heb een gps usb-stick maar daar kan thuis pas zien waar ik gereden heb, hoe hard, enz

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:40

Nee ik moet echt weten op dat moment waar we zijn dat de route uitgestippelt staat.
Als we dan verkeert zitten kunnen we het stippelijntje terug volgen dat werkte heel goed :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:40

Hij is zeker goed, hier heb ik ook een keer mee gereden en regelmatig mee gewandeld.
Het is alleen een vreselijk lomp, groot ding wat niet handig is met het paardrijden.
Persoonlijk zou ik het niet doen! :n Dat gaat je na een kilometer of 15 echt wel irriteren. Of je moet hem aan je zadel zien te monteren ofzo.

Aangezien je volgens mij endurance ambities hebt is deze link misschien ook handig.
http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _home.html

De meeste ruiters die vrij hoog rijden, rijden met Polar. Speciaal voor paarden.
De meeste GPS horloges krijg je met een borstband, die vaak niet werkt op paarden.
Dit zijn zogenaamde humane hartslagmeters. Wil je je niet je eigen hartslag op het schermpje krijgen, maar die van je paard, dan is Polar wel een uitkomst. Alleen wel duur.. :=

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:43

Haha die zou ik wel willen alleen heb echt niet veel geld en wil zoveel mogelijk besparen, en mijn pony heeft altijd wel goede hardslag op de wedstrijd en na de trainingen dus daar ben ik niet bang voor opzich maar wel voor het verdwalen haha :P

Voor het lompe zou het me niet uitmaken het is lastig maar ik kon er wel mee omgaan de vorige keer :)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:44

Ik heb ook een Garmin Forerunner en ben er erg tevreden over. Als je een goedkope oplossing wil is een app op je telefoon misschien een idee (als je telefoon dat kan tenminste) Sportstracker of Endomondo?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:46

margjex schreef:
Haha die zou ik wel willen alleen heb echt niet veel geld en wil zoveel mogelijk besparen, en mijn pony heeft altijd wel goede hardslag op de wedstrijd en na de trainingen dus daar ben ik niet bang voor opzich maar wel voor het verdwalen haha :P

Voor het lompe zou het me niet uitmaken het is lastig maar ik kon er wel mee omgaan de vorige keer :)

Ha okee! Als je een GPS wilt met een zichtbaar kaartje is die Garmin etrex wel heel handig inderdaad.
De vrouw waarmee ik reed had hem in een tasje aan haar zadel gemonteerd, maar dan was de ontvangst niet optimaal..
Ook denk ik dat je voor het paardrijden toch wel een waterdichte wilt hebben.. Die dingen houden niet echt van water :D
Maar waterdicht of niet, zo'n etrex heb je ook niet voor 50 euro.. Minstens het dubbele :=

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:50

Mobiel word geen optie aangezien mijn mobiels wel altijd dingen hebben dat ze niet meewerken ofzo.
Ik heb nou uit nood een blackberry gekocht maar die lopen vaak vast enzo :\

Oke daar moet ik dan even over na denken, maar buiten om dat hij niet waterdicht is en lomp is is hij wel gewoon goed om niet te verdwalen? :P

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:56

margjex schreef:
Mobiel word geen optie aangezien mijn mobiels wel altijd dingen hebben dat ze niet meewerken ofzo.
Ik heb nou uit nood een blackberry gekocht maar die lopen vaak vast enzo :\

Oke daar moet ik dan even over na denken, maar buiten om dat hij niet waterdicht is en lomp is is hij wel gewoon goed om niet te verdwalen? :P

Vond ik wel ja! :j
Ik ben er nooit mee verdwaald in elk geval!
Al heeft dat misschien ook wel te maken met dat ik een goed richtingsgevoel heb :D

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:58

Haha oke nou bedankt! :D

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:31

Ik heb een garmin 205, op MP gekocht en was dus niet zo duur. Dat zou je ook kunnen proberen.

Ik snap alleen niets van het ding! Zo frustrerend. Misschien dat iemand het kort uit wil leggen? Ik wil alleen maar weten hoe ver en hard ik rijd. En het ding heeft zo veel opties.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:14

Molzebeer schreef:
Ik heb een garmin 205, op MP gekocht en was dus niet zo duur. Dat zou je ook kunnen proberen.

Ik snap alleen niets van het ding! Zo frustrerend. Misschien dat iemand het kort uit wil leggen? Ik wil alleen maar weten hoe ver en hard ik rijd. En het ding heeft zo veel opties.

Google de handleiding! :D
De handleiding van te voren lezen helpt echt!
Ik had een 301 (oid, weet het niet precies meer) en dat ding was ook verrekt ingewikkeld, maar nadat ik de handleiding helemaal had doorgelezen met het ding in de hand, was dat een stuk makkelijker allemaal!

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:30

Sok schreef:
margjex schreef:

Ha okee! Als je een GPS wilt met een zichtbaar kaartje is die Garmin etrex wel heel handig inderdaad.
De vrouw waarmee ik reed had hem in een tasje aan haar zadel gemonteerd, maar dan was de ontvangst niet optimaal..
Ook denk ik dat je voor het paardrijden toch wel een waterdichte wilt hebben.. Die dingen houden niet echt van water :D
Maar waterdicht of niet, zo'n etrex heb je ook niet voor 50 euro.. Minstens het dubbele :=

Ik rij met een etrex vista hcx. Deze heb ik in een hoesje van garmin, daar zit een clip achterop. Ik haak de clip aan mijn bidonhouder voor het zadel. Ontvangst is perfect, en ze zijn allemaal waterdicht van garmin. (mijn paard ging een keer rollen in een plas met warm weer, en talloze keren nat geregend)
Ze zijn alleen duur, maar ik gebruik hem ook wel vaak. Heel prettig om nooit de weg kwijt te zijn of te zoeken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:57

Ik heb de Geonaute Keymaze 500, 120 euro (nieuw) bij Decathlon.

Je zou idd eens op MP ofzo moeten kijken, denk niet dat je voor 50 euro een nieuw apparaat hebt.

Wij gebruikten voor de motor een Garmin Zumo, die is waterdicht maar wel groot. Daar zou je 2e hands misschien wat van kunnen vinden. Die kon je ook wandelend gebruiken.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:51

Die Garmin Zumo lijkt me niet echt heel fijn, en de etrex vista hcx wel omdat ik precies het zelfte model heb gehad.
Maar deze is 150 euro en deze is precies het zelfte van model maar wat is het verschil dan tussen die en die hieronder want die is maar 70 euro :)
http://www.dealbird.nl/garmin-etrex-h.h ... gn=beslist

En de Keymaze 500 lijkt me ook wel wat maar als die van 70 euro de goede dingen erop heeft staan voor Endurance en trainingen voor mij dan koop ik liever die omdat ik al een keer 4 dagen zo een heb geleent. Niet de zelfte maar wel zelfte merk want die was ook geel en precies hetzelfte van de buitenkant.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:59

margjex schreef:
Die Garmin Zumo lijkt me niet echt heel fijn, en de etrex vista hcx wel omdat ik precies het zelfte model heb gehad.
Maar deze is 150 euro en deze is precies het zelfte van model maar wat is het verschil dan tussen die en die hieronder want die is maar 70 euro :)

Die van 78 euro heeft geen kaarten die je kan laden via de computer. De vista hcx wel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:05

Ik heb de Garmin Dakota 10. Heel fijn ding, met kaart, route uitstippelen, trackback, snelheidsgegevens en nog de nodige technische snufjes. Ik heb vrijwel altijd bereik, al duurt het soms wel even voordat hij het satellietsignaal oppakt. Daarom zet ik hem altijd in de auto al aan en stel ik hem ter plekke even opnieuw in.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:10

Kijk eens naar de Garmin Foretrex 301. Die heb ik een paar weken geleden gekocht en ben ik aan het uitproberen. Tot nu toe ben ik er heel tevreden over.
Het is een handig klein ding dat je als een horloge aan je pols kunt dragen. Weegt ook bijna niks. Tijdens het rijden is het heel eenvoudig wisselen van scherm naar bv een kaartje, je coördinaten of een scherm met je gemiddelde snelheid.
Je kunt vantevoren routes invoeren en na het rijden is het ook heel makkelijk de route te exporteren naar Google Earth zodat je precies kunt zien waar je geweest bent.
Ik heb er 120 euro voor betaald, dus hij is wel duurder dat wat je zoekt, maar voor 50 euro denk ik niet
dat je een goede gps kunt vinden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:30

Ik zou zeggen dat je beter iets meer kunt sparen en dan iets kopen dat in 1x goed werkt maar net 50 euro duurder is, dan iets kopen wat het eigenlijk net niet is.

Ik heb dus deze:
http://www.decathlon.nl/NL/keymaze-500-40367777/

Is nu 100 euro. Hij gaat ongeveer 4 /5 /6 uur mee voordat je de batterij weer moet opladen (misschien langer maar heb hem nog nooit zo lang achter elkaar gebruikt). Hij zit goed om mijn pols en is goed en makkelijk in te stellen. Je kunt op 1 scherm bijv. zetten hoe hard je nu rijdt, wat je gem.snelheid is, totale afstand en tijd wat je al gereden hebt. (dus op 1 scherm alle info die je bij elkaar wil hebben, althans, ik dan). Dan kun je hem nog op kompas zetten, de klok, de route etc etc. Ik gebruik hem alleen op trainingen en wedstrijden dus gebruik het kompas eigenlijk niet maar je kunt er dus ook een route inzetten, plus de route die je gereden hebt op de computer bekijken (als ik me niet vergis, want gebruik dat dus nooit).

De Zumo opperde ik als 2e hands zeer goedkope optie, maar zoals ik hierboven zei, beter iets langer sparen en net ff wat meer uitgeven dan iets kopen en er dan achterkomen dat het toch eigenlijk nét niet is wat je zocht en had gehoopt.

Voor 50 euro geef ik je echt weinig kans op een goede gps.

Deze vond ik 2e hands, 45 euro:

http://www.tweedehands.nl/sport-fitness ... 15475.html

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:36

Dankje voor tips enzo :D
Ik was niet van plan echt een gps van 50 euro te kopen maar mijn prijs voor een gps gaat toch wel tussen de 50 & de 100 euro zitten, misschien iets hoger maar niet veel. Ik heb het geld wel maar ik moet eigenlijk ook echt een nieuwe laptop en echt een goede voor fotografie. En ik hoef bij een gps eigenlijk alleenmaar te weten hoe snel je gaat hoeveel je gereden heb en dat je kan zien wat je hoogste snelheid was in de rit en hoeveel je gereden hebt. En ik heb een schermpje nodig met de route die je heb gelopen op staat ( een lijntje of een stippenlijntje ) met een pijltje welke richting je op gaat. Een horloge lijkt me wel fijner maar is meer luxe lijkt mij en bij deze kan dat volgensmij allemaal :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:42

En waar ga je die laten? Aan het zadel? Of in je jas?

Dan mag je hopen dat je paard er niet zonder jou vandoor gaat midden in het bos, die vind de weg naar huis wel, jij hebt het dan lastiger zonder GPS :+ (geintje ;))

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:45

In de zadeltas ging vorige keer prima :D
Als ik araf val en me pony is weg heb ik mijn mobiel nog en ik rij nooit alleen, op mijn mobiel zit ook een navigatie enzo hebben we allemaal al uitgeprobeerd haha :P

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:54

Ik heb de garmin forerunner 205, naar volle tevredenheid. Vaak 2ehands op marktplaats voor jouw budget wel te verkrijgen. Niet té lomp, past gewoon om je pols als een sporthorloge!