Enkele vraagjes van een starter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Enkele vraagjes van een starter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:51

Hoi allemaal!

Ik wil volgend jaar endurance gaan starten voor de afwisseling en omdat ik denk dat mijn paard hier erg geschikt voor is.

Sommige dingen kan ik niet echt terugvinden via de sites of het sticky op bokt..
Ik heb namelijk het richtingsgevoel van een deurmat :+ en ik vroeg me af of je echt zelf de route moet weten door middel van een kaart en of dat het aangegeven staat met pijltjes welke klasse welke kant op moet gaan?

Is het echt noodzakelijk om een hartslagmeter aan te schaffen voor een klasse 1 rit?
Ik vind het voor nu even teveel geld omdat ik eerst wil kijken of we het leuk vinden.

Daarnaast heb ik 2 verbeterpunten waar ik echt nog even op moet oefenen en dat is dat Laurie echt niet wil plassen onderweg! Ze wil ook niet drinken uit een emmer..
Ook al bied ik het drinken 10 keer aan dan neemt ze amper 3 slokken en beloon ik uitbundig, maar ze moet meer gaan drinken!

Verder plast ze alleen in stallen of in de wei. Ik kan 3 uur onderweg zijn of 1 uur, maar onder het zadel of met het tuig op plast ze niet. Hebben jullie hier tips voor?

Verder zijn we er al helemaal klaar voor en hoop ik op een leuke eerste rit! :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:10

eridinges schreef:
Ik heb namelijk het richtingsgevoel van een deurmat :+ en ik vroeg me af of je echt zelf de route moet weten door middel van een kaart en of dat het aangegeven staat met pijltjes welke klasse welke kant op moet gaan?

De route is aangegeven met gekleurde lintjes (tape): wit = links, geel = rechtdoor en rood = rechts. Als er op een bepaald punt verschillende klasses verschillende kanten op gaan, dan staat er een A4tje bij met een pijl. Voor jezelf is het wel handig om ongeveer te weten waar je bent op een kaart, mocht je verkeerd rijden of onderweg pech krijgen.

Citaat:
Is het echt noodzakelijk om een hartslagmeter aan te schaffen voor een klasse 1 rit?
Ik vind het voor nu even teveel geld omdat ik eerst wil kijken of we het leuk vinden.

Nee, maar het is misschien wel handig om er een keer een te lenen of te huren. Dan weet je een beetje hoe snel je paard herstelt. Anders is het gewoon voelen (onderaan de kaak) of tellen met een stethoscoop.

Citaat:
Daarnaast heb ik 2 verbeterpunten waar ik echt nog even op moet oefenen en dat is dat Laurie echt niet wil plassen onderweg! Ze wil ook niet drinken uit een emmer..
Ook al bied ik het drinken 10 keer aan dan neemt ze amper 3 slokken en beloon ik uitbundig, maar ze moet meer gaan drinken!

Veel paarden drinken niet meteen na de eerste inspanning. Als regel geldt dat je eerst drinkwater aanbiedt tijdens een rit en daarna koelt. Het is een kwestie van blijven oefenen.

Citaat:
Verder plast ze alleen in stallen of in de wei. Ik kan 3 uur onderweg zijn of 1 uur, maar onder het zadel of met het tuig op plast ze niet. Hebben jullie hier tips voor?

Haar eigen wei, of willekeurig elke wei?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 13:35

Bedankt voor je reactie!

Hara eigen wei of een andere wei weet ik niet. We wisselen regelmatig.
Als ze buiten staat neem ik aan dat ze plast. Ze zie ik dat niet vaak.

Dat drinken hoef ik mij dus niet heel erg op te focussen gelukkig.

Als ze tijdens het rijden gaat drammen blijf ik gewoon net zolang buiten totdat ze plast..
Denk dat dat de enige oplossing is.. :')

Hilli

Re: Enkele vraagjes van een starter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:07

Voor het drinken geldt: blijven oefenen, blijven aanbieden.

Plassen: je kan je paard uiteindelijk op commando leren plassen. Ga, als je paard in de stal plast, erbij staan en ga fluiten (als je op een wedstrijd komt, dan zie je vaker ruiters fluiten naast of op hun paard). Paard gaat de koppeling leggen tussen fluiten en plassen en zo kan je paard op commando plassen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:09

Mijn paard plast het liefst alleen op stro. Heb de laatste keer stro meegenomen en na de rit heb ik paardje aan de trailer vastgezet om te laten eten en stro tussen haar achterbenen gelegd, ging meteen plassen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:05

Om water binnen te krijgen kun je beginnen met 4-5 dagen voor de wedstrijd slobber of muesli met veel water te geven, b.v 1/4 schep slobber met 3/4 of een hele schep water, op deze manier gaat het paard in ieder geval van start met een goede waterhuishouding. Hooi voeren i.p.v. kuilgras zorgt er ook voor dat het paard meer water gaat drinken, ik zelf voer graag onbeperkt hooi thuis zodat de maag altijd goed gevuld is en ze dus ook beginnen met goede darm geluiden. Verder kun je proberen om stukjes wortel of appel door het water in de wateremmer te gooien, ze moeten dan happen naar het voer en krijgen op die manier ook wat water binnen. Als je een automatische drinkbak hebt in de stal kun je overwegen om deze uit te schakelen en een grote emmer op te hangen zodat je paard hieruit kan gaan drinken, op deze manier raken ze vertrouwd met het drinken uit de emmer en dat zal haar ook weer aanmoedigen om met bit te gaan drinken.

Ruiters op hoger niveau gebruiken ook wel eens horse quencher, dit poeder doe je door het water en veel paarden die slecht tot niet drinken hebben daarna een volle emmer leeg gedronken.
http://www.horsequencher.co.uk/

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:13

Het is geen poeder, maar een soort muesli ;)
Heb een paar emmers thuis staan, geïmporteerd vanuit Amerika.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:13

Misschien helpt het om eens appelsap door het water te doen en stukjes appel plus nog wat musli.
Bij mijn pony werkte het!
En onderweg ook eens midden in een plas stoppen. Soms drinken ze wel uit (heldere) plassen en niet uit emmers.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:17

Djilna schreef:
Het is geen poeder, maar een soort muesli ;)
Heb een paar emmers thuis staan, geïmporteerd vanuit Amerika.

hihi, foutje van mij.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:26

Super bedankt voor de tips!
Vandaag ben ik naar het strand gereden, een rit van ong 3 uur en op het strand ging ze ineens plassen!
Het begin is er en uiteraard heel uitbundig beloond!

bedankt voor de tips, ik ga ermee beginnen! :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:47

goedzo, alles wat je nu alvast oefent betaalt zich straks van zelf terug. Bedenk wel dat sommige paarden door alle indrukken en andere paarden soms ook wel eens niet willen drinken.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:13

kim345 schreef:
En onderweg ook eens midden in een plas stoppen. Soms drinken ze wel uit (heldere) plassen en niet uit emmers.

Ehh die van mij gaat er dan maar wat graag in liggen als het een beetje warm is! Hihi :P
Daarom probeer ik hem aan de rand te laten drinken... :D