Max. aantal wedstrijden per jaar en indeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Max. aantal wedstrijden per jaar en indeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 11:19

:wave:

Ik vroeg me af wat jullie als maximum aanhouden van het aantal wedstrijden per jaar?

En hoe delen jullie dat jaar in? BV: Inlopen en uitbollen met minder zware wedstrijden of gewoon kortere afstanden, en dan in het midden van het jaar de iets zwaardere of langere? Of eerder het jaar rustig beginnen en zo rustig opbouwen om het jaar te eindigen met de zwaarste?

Uiteraard hangt dit alles van paard tot paard af en de mogelijkheden en omstandigheden, het is maar om een idee te krijgen. :)

MyrtheJ

Re: Max. aantal wedstrijden per jaar en indeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:01

Interessant. Weet wel dat de meningen erg uiteen lopen...

Ik probeer een opbouw aan te houden, doe nu 2-3 klasse 1 wedstrijden daarna eens een keer klasse 2 proberen. Afhankelijk hoe het dan gaat beslis ik of we daarna nog meer klasse 2 gaan rijden of klasse 1.

Niet alleen opbouw in wedstrijden is belangrijk, maar denk dat ook vooral belangrijk is met wat voor snelheden en in welke omstandigheden je deze wedstrijden rijdt.

Afstand is niet snel een probleem, het tempo wel...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:36

Ik volg ook even!
Ik ben zelf dit jaar 7x in de klasse I gestart waarvan 6 uitgereden. (eerste wedstrijd gingen we eruit op P/A, we waren allebei nogal onder de indruk dus dat hielp niet voor de hartslag... :P )
Ik denk niet dat iedereen die keuze zou maken voor 7 wedstrijden maargoed dat is ieder voor zich. Natuurlijk heeft ze tussendoor rust gehad en nu het seizoen toch afgelopen is rijden we gewoon lekker buiten maar geen echte trainingen.

Wij hebben ongeveer hetzelfde plan als myrthe. En verder ben ik het ook eens met myrthe :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:32

Het eventuele maximum hangt af van welke afstanden/snelheden je rijd op wedstrijd. In de praktijk kan je perfect om de 2 weken een wedstrijd tot en met 60km rijden zodra je hogere afstanden neemt en dito snelheden moet je meer tijd voor recuperatie inlassen. Wel opletten dat als je veel wedstrijden rijd je je training echt richt op traag afstand maken en dressuur.

Je bouwt alles op telkens stapje verder gaan mits paard klaar is. Vaak hebben ze mentaal meer tijd nodig dan fysiek! Effen stapje terug kan ook geen kwaad paard moet er ook de lol in hebben.

Eigen praktijk voorbeeld :

Vorig jaar gestart met groen vijfjarige paard (had nog nikse ervaring ook niet kwa buiten rijden). In 2010 hebben we een 20 gereden zodat hij vooral mentaal kon leren wat een wedstrijd is; dan kort daarna 30km en toen was het winter. Tijdens de winter tijd genomen voor LSD (lange wandelingen zodat hij leerde dat de rit uren kan duren maar traag zodat ze niet moe zijn). Na de winter direct gestart in de 40km. Tussendoor enkele wedstrijden gepast omdat ik niet kon rijden als organisator maar in Beernem snel effen 30 gereden tussen het andere werk. Dan nog 2x 40 gedaan totdat hij het goed snapte dat er na dat eerste lusje nog een tweede kwam. Dan pas de stap naar de 60 maar aan de snelheid van de 40 (13km/h). Nu einde van seizoen nog 2x 60 aan 15km/h gereden. Volgend jaar doen we nog 2-tal 60's aan 15 tot hij dit echt op zijn kousevoeten uitloopt en dan door naar de 80. Bij dit paard is het eerder mentaal dan fysiek dat hij tijd nodig heeft mocht hij mentaal sneller zijn dan zou ik misschien iets vlugger gaan gezien zijn leeftijd kan dit perfect.

Volgend jaar starten we nog een groene die zal het traject als volgt doen : 1x20km - 1x30km dan direct 40km en einde seizoen 60km à 13km/h. Hij is mentaal sneller. Zullen hem waarschijnlijk maar 4/5 keer starten op wedstrijd.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:44

Ingrid heeft mijn paard vorig jaar voor het eerst uitgebracht in de 30 km in Mellet en dan een 2e keer op de 40 (48) km in Lichtaart. We hebben tussendoor nog de trainingrit in Ninove meegepikt waar ik zelf gereden heb, en Ingrid heeft hem ongeveer elke week een paar uurtjes de bossen bij ons mee in genomen en is ook nog enkele keren echt gaan trainen met hem.

Hij is nu dus startgerechtigd voor een 60... Maar daar zou ik zowiezo NIET mee willen beginnen in het nieuwe seizoen. Liefst eerst nog 1 of 2x een 40 en dan zien we wel weer. Lukt hem daarna die 60 ook nog prima, dan misschien een 80? Wij staan in Brecht, dus de wedstrijd in Schilde die op 300m van onze deur verreden wordt zou misschien wel ideaal zijn om hem een langere afstand te laten lopen. Maar daar wringt het bij mij dus wat. Ik ga het zowiezo met haar eens goed overleggen en uiteraard staat zijn gezondheid steeds voorop.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:02

Shanelle waar je paard staat weet ik hoor ben deze zomer eens met Ingrid en jou paard gaan rijden :)

Bij jou ligt de zaak anders jou paard kan dit gerust aan maar jij nog niet. Neem de tijd om alles samen met paard te leren. Doe eerst nog enige 30km ritten tegen minimum tijd dan leer je constant tempo lopen ; Schilde is gekende terrein voor jou dus dan kan je gerust 40km doen en dan op 't einde van het seizoen zou je 60 in bv Lichtaart kunnen doen (maar dan wel traag). Van je paard moet je volgens mij niet wakker liggen die zijn lijf en gestel is geschikt voor het grotere werk.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:27

Het maximum aantal wedstrijden per jaar is voor mij afhankelijk van beschikbare tijd, financien, grooms etc. Een ervaren paard kan gerust 8 wedstrijden per jaar lopen als daar wat lichtere trainingswedstrijden bij zitten. Een groener paard die mentaal moeite heeft met het wedstrijdgebeuren zou ik het eerste jaar maximaal 5 keer uitbrengen, met een mooie spreiding om alles te verwerken.

Wat betreft de opbouw. Toen ik nog wat meer wedstrijden reed (laatste jaren komt het er nauwelijks van), koos ik 1 piekmoment waar ik naartoe werkte. Dat was de zwaarste wedstrijd en de aanloop bestond uit lichtere wedstrijden.

Wat ik wel belangrijk vind. Je bedenkt een doel voor een wedstrijdseizoen. Dit doel stel je nooit naar boven bij maar mag je wel naar beneden toe bijstellen. Dit heb ik onthouden uit de cursussen van Tonkie en dit vind ik wel zo eerlijk naar je paard. In de winterperiode bedenk je bijvoorbeeld dat de piekwedstrijd een 70km in de heuvels wordt met 13 km/h. Je werkt 4 tot 6 maanden toe naar dit doel (tempo, heuvels, LSD). Tijdens het wedstrijdseizoen kun je dan wel bijstellen naar een makkelijker wedstrijd of een kortere afstand maar je gaat dan niet ineens nog een 80 of 90km starten.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:58

arun schreef:
Bij jou ligt de zaak anders jou paard kan dit gerust aan maar jij nog niet.
Exact! :o
Maar het is ook gewoon de bedoeling dat Ingrid hem -als ze dat zelf ook nog graag wil- blijft rijden en zeker de 'hogere' klasses. Mocht ik zelf ooit een keertje kunnen starten, graag! Maar dat is voor mij geen must, al zou het wel leuk zijn om de wedstrijd in Beernem op m'n verjaardag te kunnen rijden. :o

Arun, domme vraag hoor, maar van wie is het gezicht achter de boktnaam dan? :D

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:26

Beernem zeker doen !

Beernem is een zeer mooie wedstrijd ... denk dat ik daar eens met Arun zal starten gewoon voor de lol een twintig tussendoor (want moe daar helpen).