Wat meer info inwinnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Wat meer info inwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:12

hallo,

Gezien ik komend seizoen het best eens leuk vind om eens een trec of endurance wedstrijdje te gaan doen en het volgend seizoen gezien de startpas ook allemaal mag zou ik graag willen weten hoe en wat..

Hoe hebben jullie je paard er naar toe getraind en wat raden jullie aan om als eerste te doen? trec of endurance.

Mijn paard en ik zijn M1 dressuur, B springen en volgen ook oefencrossen en trainingen hier in.
Verder zijn we groot fan van buitenritjes en kan ik wel zeggen dat mijn paard een dijk van een conditie heb..

Heb je leuke beginnerswedstrijden in de regio van noord holland bijv?
Gr doom

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:08

Ik kijk hier even mee.

Heb dezelfde interesse en denk dat endurance een leuke afwisseling is in het programma dat ik nu heb met crossen / springen / buiten rijden / mennen / dressuur (en in die volgorde...)
Ik begreep alleen wel dat je ondanks de multidisciplinaire startpas in 2012 toch ook lid moet blijven/worden van een endurance vereniging? Dit lijkt me vreemd, omdat je maar voor 1 vereniging uit kunt komen en de startpas voor 4 disciplines geldt. (althans zo lees ik dat op de site van de KNHS)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:57

TREC zit niet bij de KNHS, die doet dus niet mee in de startpas.
Bij een lidmaatschap zit meteen je startlicentie inbegrepen bij de TREC club.

helaas zijn er op dit moment geen TREC wedstrijden in Noord Holland en zullen die er komend jaar waarschijnlijk ook niet gaan komen.
Als je dat wilt gaan proberen zul je iets verder moeten gaan reizen.

Als ik het zo lees hoef je je geen zorgen te maken over het gaan rijden van TREC behalve dat je misschien eens een kaartlees cursus daar voor zou kunnen gaan doen om het voor je zelf gemakkelijker te maken.
Alle los trainbare onderdelen doe je al iets mee.
neem anders eens een kijkje op trec-club

Mariekyy

Re: Wat meer info inwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:59

Wat je kunt doen qua training is. Door buiten te gaan rijden en zo lang mogelijk draven. Eerst bijv. 10 min. achter elkaar, een andere keer 15 min. en bouw dat op tot dat je 30 min. achter elkaar kan draven.
Er is geen beginnerwedstrijd. Wel kun je bijv. eens met iemand samen gaan trainen die endurance rijd. Of ga eens mee groomen.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:11

Ik lees ook even mee.

Voor de afwisseling lijkt mij het ook een keer leuk om een endurance wedstrijd te rijden. Mijn paard loopt op dit moment zz-l dressuur en L/M springen.

We trainen zo'n 5x in de week en 1x in de week maken we een buitenrit van 1,5 uur.

Het enigste nadeel is dat mijn paard een koele kikker is en dus ook een beetje flegmatiek. Zo lang hij samen met een ander paard mag lopen gaat het prima. Maar in zijn eentje is hij wat minder vlot :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:41

Loetie84 schreef:
]
Ik begreep alleen wel dat je ondanks de multidisciplinaire startpas in 2012 toch ook lid moet blijven/worden van een endurance vereniging? Dit lijkt me vreemd, omdat je maar voor 1 vereniging uit kunt komen en de startpas voor 4 disciplines geldt. (althans zo lees ik dat op de site van de KNHS)

Om een keer een impuls/kennismakingsrit te starten heb je geen lidmaatschap nodig van de Knhs-Ev, als je voor promotie wil rijden wel. Vraag me niet waarom, maar zo is het wel geregeld, helaas moet je dan dus lid zijn van 2 verrenigingen.
Dus als je echt denkt dat het wat voor je is, dan toch gewoon lid worden, want dan tellen je winstpunten wel mee.

Leonie_M, zelfs voor een korte rit op hoger snelheid ben je al meer als 2 uur onderweg, waarvan je dus het grootste gedeelte draaft en galopeert. Dus ik zou eerst nu de afstand vergroten (minimale afstand van een wedstrijd bedraagt 26 km, dus langere soms al 34) en dan je snelheid daarin rustig op te voeren. Dus steeds grotere afstanden draven, handgalopje tussendoor voor de afwisseling van de spieren. Als je klasse 1 start moet je minimaal 9km/u rijden en dat is met de controles en groomen tussendoor.
En die van mij was ook flegmatiek, behalve dus met endurance wedtrijden, want dat vindt hij leuk en door het inhalen en ingehaald worden wordt hij ook fanatiek.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:14

@ fannetje: bedankt voor je uitleg. Ik had het inmiddels ook al zo begrepen ja. Maar aangezien het lidmaatschap een slordige 55 euro kost, ga ik niet voor de ene wedstrijd per jaar lid worden. Erg jammer hoor, want het leek me erg leuk om eens te proberen. De impulsklasse trekt me niet zo. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dat toch net even wat anders is dan wanneer er een wedstrijdelement in zit.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:21

Loetie84 schreef:
@ fannetje: bedankt voor je uitleg. Ik had het inmiddels ook al zo begrepen ja. Maar aangezien het lidmaatschap een slordige 55 euro kost, ga ik niet voor de ene wedstrijd per jaar lid worden. Erg jammer hoor, want het leek me erg leuk om eens te proberen. De impulsklasse trekt me niet zo. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dat toch net even wat anders is dan wanneer er een wedstrijdelement in zit.

Ik heb een impulsrubriek gereden in Katwijk en toch was dat heel leuk, zonder wedstrijd element. Endurance draait toch om het goed uitrijden en 'To finish is to win' ook in de impulsrubriek. Het is denk ik toch wel het proberen waard, voor een keer. Uiteindelijk is er namelijk wel een klassement alleen meestal zonder prijzen. Je krijgt ook gewoon een kaart en punten alleen kun je niet naar een hogere klasse...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:22

Hmmm, misschien toch maar eens proberen dan. Die hogere klasse ambieer ik toch niet, want daarvoor trainen zit er niet echt in. Klasse I zou juist een mooie manier zijn om de conditie van mijn paardje een beetje extra op te krikken en gewoon leuk voor de afwisseling.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:24

Trec valt buiten de knhs dus doet ook niet mee met de startpas.

Endurance kun je gewoon een impulsrubriek in starten, er zijn (nog)geen wedstrijden in noord-holland. Staan wel voor november(2012) 3 wedstrijden op de kalender in drenthe en ik dacht groningen maar dat laatste weet ik niet meer zeker. Weet wel dat er plannen zijn om voor 2013 ook nog een wedstrijd te organiseren in zeeland.
Afhankelijk van wanneer je wilt starten, is het een goed idee om anders eens met iemand mee te gaan als groom of gewoon op een wedstrijd gaan kijken.

Kijk voor meer informatie op http://www.endurancevereniging.nl

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:22

daffie1986 schreef:
Trec valt buiten de knhs dus doet ook niet mee met de startpas.

Endurance kun je gewoon een impulsrubriek in starten, er zijn (nog)geen wedstrijden in noord-holland. Staan wel voor november(2012) 3 wedstrijden op de kalender in drenthe en ik dacht groningen maar dat laatste weet ik niet meer zeker. Weet wel dat er plannen zijn om voor 2013 ook nog een wedstrijd te organiseren in zeeland.
Afhankelijk van wanneer je wilt starten, is het een goed idee om anders eens met iemand mee te gaan als groom of gewoon op een wedstrijd gaan kijken.

Kijk voor meer informatie op http://www.endurancevereniging.nl

Inmiddels 2 wedstrijden in drenthe en 1 in groningen.
Norg heeft zicg teruggetrokken..

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:24

Een endurancewedstrijd is best intensief, ook is het niet onverstandig om een groom te hebben (als je iets langere afstanden rijdt). Het is misschien een idee om een oude route van een wedstrijd te rijden. En... op de Veluwe of in de duinen kun je goed trainen voor Endurance. Begin met 30 kilometer. Het is mogelijk zelfs leuk om een eigen route uit te zetten.