Training opbouwen met 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuusBN

Training opbouwen met 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:18

Ik heb een paard, Nigel, en zou graag met hem wat kilometers gaan maken om uiteindelijk Endurens(/Eventing) te gaan rijden.

Kan iemand me vertellen hoe ik dit met zo'n jong paard aan moet pakken?

Ik rij nu MA-WO-ZA of ZO ongeveer 45 minuten, rustig dressuurmatig vooral. Ben hem net sinds deze week een beetje naar beneden aan het vragen, en heb nu 3 bosritten achter de rug...

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kom alleen vragen tegen met 4,5 jarige ed. en kan me voorstellen dat je met een 3,5 jarige toch wat voorzichtiger moet beginnen...

Alle info is welkom!

rox_en_wilvy

Re: Training opbouwen met 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:09

Ik zou persoonlijk eerst er voor zorgen dat je paardje goed doorgereden is en gewoon lekkere bosritten gaan maken! En na een jaar kun je beginnen om echt gericht te gaan trainen voor de endurance! En als je paard een goede basisconditie heeft ben je al goed opweg. Het is nog een jong paard, ga niet te overhaast aan de slag! Veel succes

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:13

Dank voor je reactie!

Daarom vraag ik het ook hier, omdat jullie er allen al meer ervaring mee hebben.

Dus als ik het goed begrijp, gewoon doorgaan met bevestigen van de basis en dan vanaf 4 wat langere stukken buiten gaan stappen? Om zo wat op te gaan bouwen?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:23

Idd, je paardje geeft zelf ook wel aan of ie het aankan, als je maar goed luistert! Je kunt wel alvast oefenen met situaties die je tegen gaat komen zoals, hartslag meten, slijmvliezen check enz. Leren drinken onderweg uit vreemde emmers, jong geleerd is oud gedaan! En het belangrijkste is dat jullie er alletwee plezier in hebben ;)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:24

Ja, ik vind 3,5 nog te jong voor structureel werk. Ook wat je nu doet vind ik te veel. Dat deed ik met 4,5 jaar en toen ben ik wel ook rustige bosritten gaan introduceren van circa 2 uur. Ik zou hem nu dus regelmatig een paar weken in de wei zetten (of nog in de opfok deze winter) en in het voorjaar pas vaker aan het werk gaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:28

Ik ben het met Bella eens, hij is 3,5, dan is 3 keer in de week 45 minuten dressuurtraining best veel, intensief. Met zo'n jong dier zou ik per keer niet langer dan 25-30 minuten rijden, waarvan het grootste gedeelte in- en uitstappen is.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:04

rox_en_wilvy schreef:
Idd, je paardje geeft zelf ook wel aan of ie het aankan, als je maar goed luistert! Je kunt wel alvast oefenen met situaties die je tegen gaat komen zoals, hartslag meten, slijmvliezen check enz. Leren drinken onderweg uit vreemde emmers, jong geleerd is oud gedaan! En het belangrijkste is dat jullie er alletwee plezier in hebben ;)

Ja dankjewel! Dat zijn goede tips!

bella24 schreef:
Ja, ik vind 3,5 nog te jong voor structureel werk. Ook wat je nu doet vind ik te veel. Dat deed ik met 4,5 jaar en toen ben ik wel ook rustige bosritten gaan introduceren van circa 2 uur. Ik zou hem nu dus regelmatig een paar weken in de wei zetten (of nog in de opfok deze winter) en in het voorjaar pas vaker aan het werk gaan.

3 x per week een half uur tot 45 minuten bezig zijn is toch niet zop shokkerend? ik doe daarbij ook grondwerk (in die tijd)

kleinvosje schreef:
Ik ben het met Bella eens, hij is 3,5, dan is 3 keer in de week 45 minuten dressuurtraining best veel, intensief. Met zo'n jong dier zou ik per keer niet langer dan 25-30 minuten rijden, waarvan het grootste gedeelte in- en uitstappen is.

In en uitstappen doe ik zowieso ruim!

Dank voor alle reacties! Ik doe wat voorbereidend werk!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:43

Mijn jonge draver is vanaf ongeveer 4 jaar heel langzaam ingereden, en heeft het eerste jaar geen bak van dichtbij gezien (figuurlijk dan, want onze bak is ook hun paddock en doorgang naar de wei ;) ). We zijn begonnen hem mee te nemen als handpaard, eerst zonder en daarna met een ruiter erop. Maar vooral veel kilometers maken op harde, in het begin vlakke ondergrond, om hem sterker en handiger te maken.
Bakwerk is erg zwaar voor de pezen, dus daar ben ik zelf heel erg voorzichtig mee bij jonge paarden. Ik deed 20 minuutjes grondwerk max. 3 keer per week, maar met rijden in de bak heb ik gewacht tot hij 5 of 6 was.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:17

Nina_rex schreef:
Mijn jonge draver is vanaf ongeveer 4 jaar heel langzaam ingereden, en heeft het eerste jaar geen bak van dichtbij gezien (figuurlijk dan, want onze bak is ook hun paddock en doorgang naar de wei ;) ). We zijn begonnen hem mee te nemen als handpaard, eerst zonder en daarna met een ruiter erop. Maar vooral veel kilometers maken op harde, in het begin vlakke ondergrond, om hem sterker en handiger te maken.
Bakwerk is erg zwaar voor de pezen, dus daar ben ik zelf heel erg voorzichtig mee bij jonge paarden. Ik deed 20 minuutjes grondwerk max. 3 keer per week, maar met rijden in de bak heb ik gewacht tot hij 5 of 6 was.

Dank voor je info!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:02

Onze net 4 jarige is zadelmak gemaakt in april, toen 1,2 keer per week 30 minuten ritjes, veel stap, kort drafje.
Nu eens per 2 wkn bakwerk, les.
Mijn instructrice gaf aan dat wel belangrijk was daar eens per wk mee aan de slag te gaan.
Ze moet leren bochten lopen en haar achterbenen niet te lang te maken (draver).
Dus ga rustig aan zo verder.
Dagje grondwerk, dagje buitenrit 30-45 min, veel stap, wat draf en af en toe galopje, en keertje 20 min bakwerk (is 15 min stappen vanaf stal)

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:39

Je kunt ook lekker het bos in gaan - 20 minuten rijden - 15 minuten ernaast lopen (is ook goed voor de opbouw van jouw conditie). Ook kun je kijken of je voeding aangepast kan worden (vitaminen, mineralen). Er zijn paardenhomeopathen, die kunnen berekenen wat je paard nodig heeft voor een doorstart naar de training..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:16

Ik persoonlijk vindt dit veelste veel voor een 3,5 jarige en al helemaal not done om zo'n jonkie "naar beneden te vragen". Stel je voor dat jezelf moet leren fietsen op een eenwieler en als je dit net kan wordt verteld/gevraagd dat je met je hoofd richting grond en je rug bol moet houden dan ga je plat op je snuit want je hebt totaal nog geen evenwicht. Grondwerk, longeren of rijden maakt niks uit, het is allemaal werk en nadenken voor je paard, dus die 3 kwartier is net zo intensief dan wanneer dat je alleen zou rijden. Ik zou zeggen laat hem nog even een half jaar lekker paard zijn en ga 1 of 2x per week 20-30 minuten erop, 1x 20-30 minuten longeren en ga ook lekker aan de hand wandelen, zorg dat hij veel ziet buiten.

Ik zelf ben een groot voorstander van pas inrijden met 4 jaar.