Wat voeren in vetgate?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olga

Wat voeren in vetgate?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:22

Ik ga in Katwijk mijn eerste klasse 2 starten. De rusttijd is 45 minuten. Ik wil in ieder geval hooi, muesli en appel/wortels voeren. Maar ik lees ook wel eens over bietenpulp, maar ligt dit niet wat zwaar op de maag? Ik heb zowel senior priores in huis als gewone slobber.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:42

Bij mag hij hebben wat hij wil ... maar voor de meeste paarden geld dat het eten van de buurman lekkerder vinden dan wat je ook maar mee neemt. :( :P

Ik voer zelf senior prioris met het idee dat het onder ruwvoer valt en dat dat mogelijk beter is voor de darmen/darmwerking. Appels/wortels zijn prima, hoewel ik heb begrepen dat ze niet te veel appels achter elkaar mogen...? Ik weet niet hoeveel 'te veel' is en ook niet meer waarom. Slobber is ook prima.
Mijn paard vind bietenpulp niet echt lekker, gemengd met musli gaat het net. In de vetgate moet hij er niks van hebben dus ik ben er mee gestopt om dat te voeren.

Voor alles wat je wilt gaan voeren op wedstrijd geldt dat ze dat van thuis al moeten kennen (dat is tenminste een regel van ons, omdat darmen van paarden makkelijker overstuur zijn van de introductie van nieuw voer, en je met de wedstrijd sowieso al veel van paard en darmen vraagt -> bloed dat naar de spieren gaat, gaat niet naar de darmen. Het is niet zo dat de darmen zuurstof gebrek hebben tijdens het rijden, maar ze moeten het wel met minder bloed doen als anders)

Vers gras mee wil ook nog wel eens een succes zijn.

jowien

Re: Wat voeren in vetgate?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:14

Ik heb ook meerdere dingen klaar staan in een vetgate: water, hooi, muesli, slobber, paar appels. Meestal eet ze eerst wat slobber, dan 1 hap meusli en dan wat hooi. Als er in de vetgate gras is graast ze soms zelfs liever dan dat ze slobber eet. Dan moet mijn groom zo lief zijn met haar mee te drentelen....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:43

Ik neem juist ook voer mee dat ze normaal nooit krijgen omdat ze dat dan vaak tijdens de wedstrijd ineens veel lekkerder vinden dan dat wat ze normaal krijgen :+ Maar goed, dat maakt voor een klasse I of II nog niet zo uit.
Dus gewoon hooi/gras, 2 soorten krachtvoer, evt bietenpulp als ze dat lusten en wat wortels en/of appels.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:53

Iets wat ze anders niet eet is wel een goed idee! Ik neem gewoon lekker van alles mee :D .

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:26

tja waar zal ik beginnen :P

het gras bij de buren is inderdaad ALTIJD groener

wat ze normaal thuis heerlijk vinden vinden ze op wedstrijd vies

heb je maar 3 soorten slobber/muesli mee?

enz enz :(:) :D

mijn advies:

neem van alles en nog wat mee
ik neem normaal gesproken meerdere soorten slobber/muesli mee, dit geldt ook voor het ruwvoer

en als je paard echt niet wilt eten, de buurvrouw lief aankijken en vragen of ze wat willen ruilen :j mag ik van jou wat hooi krijg jij van mij wat .......

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:21

En wat ze de ene keer met heeel veel smaak op wedstrijd eten vinden ze de volgende keer op wedstrijd helemaaaal niet lekker. Mijn paard eet eigenlijk altijd goed van haar hooi in de vetgate en voor en tijdens de wedstrijd altijd bietenpulp met muesli. maar het moet niet te nat zijn en er moet wel veeeel muesli in zitten.... zucht...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:26

ik ken weinig tot niks van endurance, maar ik zou denken dat muesli (granen) op de maag kunnen liggen en een suikerdip geven?

dus ik zou eerder denken aan hooi of vers gras (weinig paarden die daar nee tegen zeggen) en verder wat wortels en eventueel een klein beetje slobber of bietenpulp om olie en eventueel zouten aan toe te voegen...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:28

Dat werkt prima voor een klasse II, maar bij grotere afstanden moet je ook echt krachtvoer geven ivm de suikers. Bietenpulp wil lang niet elk paard eten tijdens de wedstrijd (ik geef het wel de avond ervoor voor vochtreservoir in darmen)

En ik ken eigenlijk geen enkel endurancepaard dat last heeft van een suikerdip iod na het voeren van brok/muesli. We houden over het algemeen wel aan dat ze maximaal 1kg per vetgate mogen eten. De rest ruwvoer.
Bij endurance wordt het in deze volgorde van belangrijkheid gezien: water (vochtbalans), ruwvoer (darmen + vocht in darmen vasthouden), krachtvoer (energie v (snelle) suikers)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:27

petitparis schreef:
ik ken weinig tot niks van endurance, maar ik zou denken dat muesli (granen) op de maag kunnen liggen en een suikerdip geven?

dus ik zou eerder denken aan hooi of vers gras (weinig paarden die daar nee tegen zeggen) en verder wat wortels en eventueel een klein beetje slobber of bietenpulp om olie en eventueel zouten aan toe te voegen...

ik wacht nog steeds op een suikerdip bij Karrimh <<)

en betreft hooi of vers gras geven - die van mij is er dus zo een die daar wel degelijk NEE tegen zegt _-:(

bietenpulp eten er weinig goed in een vet-gate, thuis uiteraard wel

om zouten toe te voegen gebruiken we natuurlijk electrolyten :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:50

weer wat bijgeleerd :D

de mijne eet op verplaatsing alleen vers gras en wortelen. Een appel moet al het juiste ras zijn of ze spuugt alles uit. Stel je voor dat ik daat endurance mee ga doen en slobber geef, dan hang ik helemaal onder :D
en toppunt, plast enkel en alleen nog in haar eigen stal 8)7

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:01

dat plassen gaan ze vanzelf door krijgen. vriendin van mij rijdt met haar KWPN-er en hij gaat het plassen nu ook eindelijk door krijgen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:37

hmm ik hoop het maar vroeger plaste ze nog op de weide of in eender elke stal waar stro of zaagsel in lag. Nu zijn we soms van 8u tot 19u weg en madam wacht gewoon tot we thuis zijn en ze in HAAR stal staat. Soms zet ik ze nog even buiten of in een andere stal omdat ik 's morgens te weinig tijd had om te mesten, ze wacht gerust nog een uurtje extra. Terwijl ze al van de middag niet meer te genieten is omwille van een volle blaas...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:52

Dat leren plassen op wedstrijd kan even duren hoor, die van mij is 11 en plast pas sinds dit seizoen makkelijker, laatste wedstrijd zelfs voor het eerst onder het zadel! Aldoende leert men, maar hij wil dan wel graag lang gras om in te plassen ;)

Qua voeding gaat er van alles mee hooi/luzerne/muesli (2 soorten)/ slobber/wortels /appels en wat ik nog meer kan bedenken dat ik in huis heb. Maar hij eet iig altijd slobber en wortels en gras (mits beschikbaar)in de vetgate, de rest moet hij maar net zin in hebben.