Hoe was jullie allereerste wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Hoe was jullie allereerste wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 11:48

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen zijn allereerste wedstrijd ervaren heeft!

Ikzelf ben dit jaar begonnen en helaas afgekeurd op de P/A in KWB...
Een te hoge hartslag, jammer.

Ging het bij jullie in 1 keer goed?

Hilli

Re: Hoe was jullie allereerste wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:13

Ik heb mijn eerste wedstrijd in België gereden, zo'n vijf jaar geleden. Mijn paard had al ervaring met de endurance, mijn rijmaatje was destijds nog de eigenaar van mijn paard. Van haar heb ik dus een heleboel geleerd over de endurance. De wedstrijd is dan ook in één keer goed verlopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:58

Mijn eerste wedstrijd was in maart 2006. Het was een rit om nooit te vergeten. Mijn normaal o zo brave paard wist niet meer waar ze ze kon kijken. Er was zoveel te zien. Haar harslag ging toten hoog maar gelukkig tijdens de keuring net laag genoeg.
Ze was ook erg dribbelig, iets wat ze voorheen nog nooit heeft gedaan. Stappen kon ze niet meer. Wel hebben we deze goed uitgelopen en we vonden het beide een mooie sport. De wedstrijd daarna was al een wereld van verschil.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:49

Onze eerste wedstrijd was de laatste keer dat de Lage Vuursche georganiseerd werd. Ik had een groom die ik één keertje gezien had, een nogal apart iemand bij mij uit de buurt die alles wel wist... Ik was al een paar dagen voor die tijd naar de Veluwe gegaan met Lou, even rust en aclimatiseren. Heenweg: Paspoort vergeten, kwam er na 10 minuten achter, dus weer terug... Weer weggereden van de camping ( 13 hele scherpe drempels met trailer voor de derde keer achter elkaar). Uiteindelijk met haar aan de telefoon op het terrein aangekomen, beetje laat, maar we waren er. Voorkeuring alles goed, hele zware route, gelukkig wel met iemand samen gereden die al vaker gestart was, alles was blubber, Lou vond het niets en liep overal omheen, steeds op de schuine kantjes van het pad, de hele tijd. Ongeveer op de helft was ze best moe, liep steeds lager met haar hoofd, maar ging wel door. Bij de finish liet mijn groom het afweten, ze moest ineens naar huis naar haar kinderen. Ik dus de rest alleen gedaan, best spannend zo'n eerste keer. Gelukkig wel steeds goedkeurd en uiteindelijk gefinishd met een tijd van 9,045 km./u. Achteraf bleek het een heel zware wedstrijd te zijn geweest met een hele hoge luchtvochtigheid. Lou weer naar de camping gebracht, gedoucht en weer terug naar het terrein, waar ik had verwacht dat de prijsuitreiking al geweest was of aan de gang was. Er zaten nog een stuk of vier/vijf mensen, dus ik heb mijn vetkaart gevraagd. Er werd heel moeilijk gedaan, maar ik kreeg hem en ik ben maar weer teruggegaan naar de camping. Paar dagen later was ik thuis en las ik op het forum dat er bijna niemand bij de prijsuitreiking was en dat dat zo jammer was... Als ze mij gezegd hadden dat die nog niet geweest was, was ik natuurlijk gebleven. Ik was erg stil in die tijd, had nogal wat meegemaakt en kende nog niemand, dus ik was stil en heb ook niet gevraagd of die prijsuitreiking nog kwam... Dit was overigens in 2004.
Maar de verslaving was wel een feit, dit wilden we doen en hebben we dus best een heel aantal keren gedaan. Of het er nog van komt zal de volgende maand uitwijzen, nu weer opbouwen en straks controle in Wassenaar, spannend!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:43

Mijn eerste wedstrijd was uh... interessant zeg maar! :D Het was in Lanaken (B) in 2003. Ik ben er zelf heen gereden (het was maar een half uurtje rijden), mijn vader was mee op de motor maar toen ik veilig aangekomen was is hij weer gegaan. :+ De voorkeuring was al leuk, in een binnenbak met allemaal hindernissen en levensgrote houten paarden, Rex wist niet waar hij moest kijken. _O- Hartslag 60 dus, haha (later had hij regelmatig onder de 30 bij de voorkeuring).

De rit zelf was redelijk rampzalig, hij was helemaal opgewonden en trok de hele tijd aan de teugels, ik heb nog nooit zo'n spierpijn gehad als de dag erna. O:) In het begin gingen we dus veel te hard, toen maar gaan stappen, niet wetende dat de kilometeraanduidingen in Lanaken totaal niet klopten (de jaren erna nog steeds niet, maar toen wist ik het ;) ). Dus nog een uur ofzo gestapt tot we bij de finish waren.
En ook leuk: ik reed destijds nog western, en startte dus in spijkerbroek; ik maakte immers altijd lange ritten in spijkerbroek, geen probleem. :') Alleen draaf je bij endurance natuurlijk veeel meer dan normaal, en al dat lichtrijden schuurde al na 10 km mijn kniëen open... en toen moesten we nog even!

Maargoed, ondanks al dat gedoe hadden we toch de smaak te pakken, en zijn we nu aan ons 9e enduranceseizoen bezig. :) Rex start nog steeds, heeft nu 1354 wedstrijdkilometers op de teller en is nog nooit afgekeurd. :)

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:54

bij mij ging het slecht.
ik werd eraf gegooit.mijn verzorgpony was niet goet ingereden door de manege.
maar ik heb er zelf voor gekozen om haar te verzorgen
omdat niemand op haar durft te rijden.
ben nu met haar gestopt want werd eraf gegooid en had een hersenschudding.
ik mocht daardoor niet meer rijden op haar.
ik hou nog steed heel er van haar maar ik zie haar nooit meer.
ik zoek nu een verzorgpony of paard ergens in de buurt van alphen. /3

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:55

Ik heb zo'n vermoeden dat dit geen endurancewedstrijd was..? O:)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:58

Nina_rex schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat dit geen endurancewedstrijd was..? O:)

Haha dat dacht ik ook al maar geeft niet.
Wel leuk om te lezen hoe het bij jullie allemaal ging.
Meer paarden dus die met voorkeuren hoge hartslagen hadden.. :')

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:36

Mijn jongere paard had afgelopen zondag bij de voorkeuring nog 60, en bij de nakeuring (na 30 km met 11 km/u, 12 min. na aankomst) 52. ;)
Mijn oudere paard dat dus bij onze eerste wedstrijd 60 had, heeft later regelmatig met 27 of 28 gestaan... dan vroegen ze of hij nog wel leefde. :+ Puur een kwestie van ervaring dus (naast aanleg voor de hoogte van de hartslag).

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:42

Mijn eerste wedstrijd vond smurf het ook heel erg spannend, 58 op de voorkeuring dus.
En op de UHR stond ze er weer super relaxt bij, hartslag 36! Ik was helemaal verbaasd, dat het zo'n verschil kan zijn ineens.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:36

Mijn allereerste endurance wedstrijd was vorig jaar augustus en ging niet helemaal super.

Pony had er zo'n zin in dat ik de eerste 5 km heb lopen vechten met haar om een normaal tempo te kunnen rijden en is me helaas niet gelukt, daarna ging het eigenlijk redelijk goed ( wel 2x fout gereden) en de laatste 7 kilometers heb ik haar echt over haar grens moeten rijden omdat ze op was.
Zodra we de finish in zicht hadden was de moeiheid bij ons beide verdwenen en mijn pony begon weer te stuiteren.

Pony werd naderhand gelukkig wel helemaal goedgekeurd maar ik was toch al gedisqualifiseerd omdat we 7 minuten buiten de tijd waren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:06

Mijn eerste wedstrijd staat hier zelfs nog ergens op bokt...
Liek was erg opgewonden en had bij de voorkeuring al hartslagen van boven de 100...
Ik mocht wel starten want was duidelijk de opwinding. Zo ook op de P/A weer te hoog door opwinding, en 10 min moeten wachten. Bij de finish gevraagd of ze wat achteraf wilden tellen. Dat heeft geholpen want toen was hij wel onder de 60.

Mijn 2e wedstrijd in Lommel (B) had Liek bij de voorkeuring al hartslag 26 (later nog lagere hartslagen).
Nu weet ik dat hij de eerste wedstrijd van het seizoen vaak wat drukker is, maar dat is niet meer te zien bij de hartslagen gelukkig.

miekuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:02

hel veel gestress en zeneuwen! Hoe vaker je het doet hoe minder zenuwen

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:23

Mijn eerste wedtrijd (ginkel) was heel relaxed, ik had een ervaren groom, dus dat scheelt al de helft.
Ben (samen met mijn stalgenootje) met iemand meegereden die al vaker wedstrijden had gestart, alleen had ze een nieuw paardje, dus lekker rustig tempo gereden.
Na de p/a waar mijn stalgenootje werd afgekeurd en het andere rijmaatje niet op ons had gewacht alleen verder gegaan en heerlijk gereden.
Alle keuringen goed doorgekomen, dus was een positieve ervaring, wat verslaving tot gevolg had.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:11

Mijn eerste wedstrijd was met Don, mijn vorige paard in 1998 op de Waterberg in Arnhem. Hele weg aan de teugels gehangen en aan het einde tikte hij zich met zijn ijzer tegen een peesaanhechting aan en was hij kreupel. Niet zo'n beste wedstrijd dus, maar ondanks dat vond ik het geweldig!
Jaar erna hadden we exact dezelfe start- en finishtijd (apart hè :D ) maar waren we wel goedgekeurd.

Met mijn huidige paard Bliksem was mijn 1e wedstrijd Vaassen in 2007. Hij was super braaf en zelfs het voor het eerst koelen ging goed. Ook dronk hij meteen. Hij is de jaren erna wel alleen maar fanatieker ipv rustiger geworden :')

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:14

onze eerste wedstrijd was in Laag Soeren met 30 graden.
jammer genoeg hadden we een te lage snelheid maar ondanks dat hebben we een super dag gehad en paard ede het ook super!