Elastieken zwabberbips! Zwenkt uit! Hoe mee om te gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Elastieken zwabberbips! Zwenkt uit! Hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:03

Ik ben momenteel met paard bezig met conditietraining, duurtraining... rechtuit, intervalschema. Met als uiteindelijk doel wellicht een instapwedstrijd endurance. Maar eerst maar eens die basis erin.
Daarvoor deed ik voornamelijk bakwerk, rechtrichten... was bang ik haar buiten snel stuk zo rijden omdat ze zo afschuwelijk scheef was. Dat liet zich goed herstellen, en nu is ze even soepel, en even sterk aan beide zijden....
Enfin, nu dus veel rechtuit.... en daar blijkt denkt nog wat te schorten aan de 'balans'.

Mevrouw heeft er een handje van om haar achterhand wisselend rechts of links uit te laten zwaaien/ zwabberen (pas op! zwenkt uit!).
Prachtig zo'n elastieken balletjuffie, maar niet handig in het bos.
Voorkeursuitzwaai-kant is er natuurlijk.... maar ze zwabbert na correctie even makkelijk de andere kant op. Dan wil ze in een soort travers het bospad over.
Op mulle grond is dit veel duidelijker dan op verharde grond, daar gaat het best goed... dus toch weer balans-dingetje lijkt het.

Ik denk dat die achterhand sterker moet, en hoop dat het zich met het klimmen vd kilometers en veelvuldig 'rechtzetten' laat corrigeren.
Maar ik heb er eerlijk gezegd mijn handen/ benen vol aan tijdens zo'n rit, en weet soms even niet meer of ik het telkens moet blijven corrigeren (en af en toe daarmee nog meer gezwabber in de hand werk) of dat ik het anders aan moet pakken.

Herkennen jullie die zwabberende bips, dat gezwenk en wat doen jullie daaraan? Nog wat tips en trucs om tijdens het buitengebeuren te bouwen aan kracht en meer zelfhouding.... (aan inspanning mijnerzijds geen gebrek ;-) )!!!!
Hahahaha! Ze is overigens 8 nu, en kan dus echt wel iets meer gaan doen. Ik rijd haar 3x pw in het bos, intervalschema... met zeer veel beleid, ik beschik over veel geduld dus...

(ps: ik denk dat ik iedere week sowieso bakwerk moet blijven inlassen... lijkt toch nodig bij elastieken miepie).

Sok

Re: Elastieken zwabberbips! Zwenkt uit! Hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:16

Indd veel bakwerk blijven doen om die achterhand toch sterker te maken. Plus natuurlijk veel kilometers buiten en blijven corrigeren.. Monnikenwerk, maar uiteindelijk loont het wel! Het is inderdaad een balanskwestie, wat je dressuurmatig zult moeten oplossen.. := Ik heb hetzelfde probleem gehad, erg vermoeiend! Succes!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:08

Zal niet zeggen dat het bij ons vollèdig over is, maar een heilige oefening is toch echt wel de schouder binnenwaarts. Ook linker- en rechterstelling op de middenlijn oefenen. En inderdaad, bliiiiijven volhouden! Succes ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 09:10

Dank voor jullie input dames!!! Super!! Ik ontkom niet aan nog wat extra bakuren....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:51

Natuurlijk kan je dit dressuurwerk gewoon buiten in het bos doen, daar gaat het immers fout. Het kost heel wat werk, maar als ze het eenmaal snappen, heb je zoveel eer van je werk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 22:48

Ik heb gemerkt dat het vooral ook veel focus van mij vraagt: met concentratie rijden, gericht bezig zijn met mijn lijf, duidelijk richting aangeven.... op tijd ondersteunen.
Zodra ze goed loopt ben ik soms geneigd 'als beloning' 'alles' los te laten... en dan dondert ze natuurlijk uit elkaar....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:38

Dat is inderdaad heel normaal, maar zolang je dan meteen weer aan de slag gaat dan gaat het lichtje vanzelf een keer branden dat als ze goed loopt ze met een lange teugel mag lopen en na heel wat oefenen zal ze het op den duur fijner vinden dus blijft ze dan wel bij elkaar lopen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:40

Veel heuveltjes stappen om haar achter sterker te krijgen.Maar het heeft tijd nodig,het is niet alleen kracht maar ook balans.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:27

Sluit me bij laatste post aan, heuvels is echt super voor paarden die nog verbinding missen van achter naar voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 21:32

Ik heb een heuvel ontdekt... dus dat concept gaan we de komende tijd maar eens testen! dank voor jullie input!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:00

1 heuvel zal niet veel helpen je kan beter eens een weekendje richting Ardennen gaan om daar een paar uur te gaan stappen en dan echt de nadruk op STAP geen draf of galop. Je voelt je paard dan echt goed werken in die achterhand en je hebt vrij snel goed resultaat.