Bliksem en mijn 1e klasse IV; Marathon Nord Dld 210km..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Bliksem en mijn 1e klasse IV; Marathon Nord Dld 210km..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:42

..in 3 dagen (70+80+60km)
Ergens lang geleden terwijl ik vriendinnen en een Duitse groomde op de Trabweg West, een 3 daagse in de Vogezen, besloot ik dat me dat met Blik ook wel heel leuk leek. Toen was hij nog niet ver genoeg. Nu kwam het er dan echt van..

Vrijdag de echte zenuwen, vergeet ik niets, gaat het allemaal goed, kan Blik het wel, kan IK het wel :\ Nou ja, bepakt en bezakt vertrokken. Net na Tonkie aangekomen bij de startplaats en paarden verzorgd en laten keuren. Daarna kaart intekenen en naar bed. Ook Helma en Accent waren er, gezellig! Volgende ochtend 8 uur de start en toen begon het dan echt!

Dag 1: We hadden die dag ruim 70km voor de boeg en daarin 3 vetgates, op 15km, 28km en 60km. Je moet daar altijd meteen bij binnenkomst aanbieden (gewoon met zadel op) en de hartslag moet dan lager of gelijk aan 64 zijn. Ik kwam er al snel achter dat Blik weer eens zijn stap uit zijn woordenboek had geschrapt en sowieso weer nogal veel haast had onderweg en we kwamen dus overal in een jogje/dribbel aan :roll: . Meteen aanbieden en de 1e keer was het meteen 60. De 2e en 3e keer die dag ook, wat elke keer een verrassing was. Maar ik maakte me er ook niet druk om want als hij wel te hoog is wordt je daarna gewoon nog een keer gemeten en je tijd stopt wel gewoon.

Na binnenkomst heb je dan zo'n 10 - 15 minuten voor je weer terug moet voor de volledige keuring. Daarna heb je de rest van je pauze. Alle andere waardes waren steeds ook prima dus het vertrouwen bij mij steeg ook. Tonkie en ik waren groomloos, maar Helma had man en dochters mee en die hielpen ons ook. Scheelt toch als je iemand hebt aan wie je in ieder geval alle spullen voor de vetgates mee kan geven en een keer wat aangeven of Tonkie helpen koelen +:)+
De finish, binnen met 60 en daarna na een kwartiertje terugkomen voor nakeuring die dag. Alles weer goed en daarna gingen Tonkie en ik onze auto's ophalen bij het startpunt.
Zo stond Blik erbij na de 1e dag:
Afbeelding

Dag 2, weer om 8 uur start. Gelukkig want het zou 7 uur zijn en een uur later opstaan scheelt toch.. Nu ruim 80km voor de boeg. Ik was erg benieuwd hoe Blik vandaag zou zijn. Hij had goed gegeten, gelegen en hopelijk was hij met rijden nu wat rustiger want ik had af en toe moeite met hem uit te zitten in draf. Wat heel vermoeiend is.. Maar helaas, ik mocht weer voor anker spelen. Het eerste stuk route was nogal ongelijk en zuigend. Ik vreesde wel een beetje voor het beslag, maar dat hield vol ondanks dat ik het de eerste km of 16 steeds vacuüm hoorde zuigen.

Ook vandaag 3 vetgates, zo rond de 38km, 55km en 66km. En zo'n 10km na de start een Trott-by waar je in verlichte zit moest voordraven en gekeken werd of je paard rad liep. Blik kwam ook hier weer elke keer in een jogje aan en ook nu zaten we steeds direct op 60 en 1x op 56. Ook weer alles A's en 1tjes incl de locomotie. Beate de dierenarts was steeds tevreden :) Blik at en dronk dan ook heel goed, alleen rust nemen zat er nog niet in. Hij bleef maar draaien en doen al bleef hij ondertussen wel happen gras ed pakken, maar dat was ook voor mij erg vermoeiend.

Inmiddels moest ik zijn mondhoeken insmeren want die begonnen te lijden onder het vele inhouden, maar elke keer als ik hem wat ruimte gaf ging hij harder dus het is het een of het ander. Maar prettig vond ik het niet. Door het vetten werd het in ieder geval niet erger. Laatste stuk van de 2e dag nog dwars door een graanveld gereden, had wel iets bijzonders. En nog een stuk dwars door struikgewas, volgens de gps/kaart was het een pad dus Tonkie en Helma er dwars doorheen. Ik had zo mijn twijfels maar Blik had de keuze snel gemaakt, hij wilde er achteraan. Ik ontdekte gisteren dus een paar mooie schaafplekken op mijn rug O:)
Finish dag 2: Weer 60 bij binnenkomst, alle waardes goed en een 'Wunderschon' en tevreden gezicht bij Beate voor de locomotie.

Carolien, mijn baas, was zo lief geweest om deze dag mijn auto op te halen en bij het eindpunt te zetten. Ze had de beste plek uitgezocht met veel gras en voor3 paarden afgezet met mijn palen. De paarden waren haar dankbaar. Ik ook :j
Annalynn was inmiddels ook onderweg en had op de route de wagen van Tonkie opgepikt en arriveerde kort daarna ook om de laatste dag te helpen groomen. Zij had Blik zijn beslag meteen even nagekeken en merkte op dat rechtsvoor nog maar op 3 nagels zat ipv 6. Rest was afgebroken door slijtage en de zuigende ondergrond := . Gelukkig was er iemand met materiaal en zijn er 2 nagels vervangen. Ik wilde zelf meenemen, maar ik was mijn reservesetje beslag kwijt en nagels vergeten te vragen aan de smid, dom!
Afbeelding
En lekker veel gras aan het einde van deze dag.

Dag 3: Blik had weer goed geslapen, gedronken en gegeten. Mijn zenuwen waren weer op komen spelen, wat nou als vandaag teveel was? En we alsnog werden afgekeurd? Dan was alles voor niets geweest, pfff lastig! Tonkie en Annalynn stelden me gerust, zou wel goed komen!
Dus maar weer van start! Nu wel om 7 uur en vandaag net iets onder de 60km en 2 vetgates voor de boeg, op ong 14 en 30km. Net na de start voor Bliksem gezongen met Tonkie en Helma. Hij was nl jarig en is 9 jaar geworden. Als cadeautje mocht hij nog een dag lopen :')

1e vetgate kwamen we weer binnen met hartslag 60 en Blik wilde duidelijk nog steeds niet stappen voor binnenkomst en ook niet afschakelen *zucht* Ik had het zelf nog steeds moeilijk met zijn looplust want ik kon hele stukken niet in een lekker ritme komen met lichtrijden omdat hij veel te actief was. Dus stukken zweefzit, lichtrijden en wat rustige galopjes waren op alle dagen manieren om hier wat in op te vangen. Ook wilde Blik niet altijd van mij aannemen dat als ik hem afremde ik dat deed omdat hij een technisch stukje door/over/langs moest en hij dus op moest letten. Hij vond mij maar lastig en denderde dan ergens gewoon half over of dwars doorheen waarbij hij dan half struikelend weer door kachelde |o . Dan was ik toch wel even heel pissig. Hij kan dan zo blind gefocust zijn op maar 1 ding: lopen... Hij had vast een zandvlakte bij Dubai in zijn hoofd en niet een bos oid met gladde en/of modderige stukken, hobbels, kuilen, boomstammen, laaghangende takken, graanvelden, maisland, rivieroevers en hekken in Dld 8-) Bij het doorworstelen van de struiken had ik meteen een liedje in mijn hoofd: 'Wat ruist er in het .. struíkgewas.' :))

Op weg naar de 2e vetgate die dag kwam er zowaar een stuk stap in! Beate telde weer meteen na afstappen en zei 48. Ik keek haar verbaast aan, zei hardop, 'zo dat is goed!' waarop zij lachend reageerde dat dat helemaal klopte :D Rest van de keuring ook weer oke en de 3 in een paddockje gezet. En voor het eerst in 3 dagen ging hij redelijk snel afschakelen en stond hij zowaar af en toe even stil tijdens het eten +:)+

Nu laatste stuk en ik zag het eigenlijk niet meer zo zitten. Zat daar wel lekker in de vetgate eigenlijk. Die laatste km lagen toch echt nog voor ons dus laatste stuk ingezet. En toen was daar de finish! Nog wat stukjes stap eruit kunnen persen om niet te ver voor Tonkie en Helma uit te komen, maar Beate zette ons net als de 2e dag gewoon met dezelfde eindtijd op de lijst, we reden tenslotte als groepje. En toen, toen waren we echt gefinisht! Onze eerste klasse IV, 210km. Het was gelukt! *\o/* *\o/*

Na 2 uur de nakeuring. Blik had in de tussentijd gegeten, staan dutten en had lekker gerold met Skritla samen :D Beate merkte op dat Bliksem fit was en nog wel wat verder had gekund. Alle waardes waren weer/nog steeds helemaal in orde. Toen locomotie, helemaal perfect, zelfs nog echt actief. Ja met vlag en wimpel deze wedstrijd gereden!

Bij de prijsuitreiking bleek ik 12e van de ongeveer 25, net voor Tonkie en Helma. Met 1 minuut verschil, dat was dag 1 toen ik echt een fiks stuk voor ze uit binnen kwam. De 1e 15 hadden geloof ik de gehele afstand gereden, de rest was eerder gestopt.

Annalynn heeft mijn auto gehaald en daarna zijn we allemaal naar huis gegaan. Blik gillend in de trailer dat hij zijn vriendin Skritla mistte. Thuis was alles weer goed en draafde hij nog een paar rondjes de bak door, even de trailerrit eruit. Toen in draf de wei in, kwam weer terug om op het eten te duiken. En vandaag een paard die misschien op momenten wat slaperig oogde maar waar verder niets aan te zien was. Mensen op stal konden niet aan hem afzien dat hij net zoveel km heeft gemaakt. En ook vandaag (woensdag dus) galoppeerde hij alweer vrolijk rond :+:

Samengevat :list:
-Blik heeft het super gedaan, maar moet nog beter leren zijn rust te pakken.
-Hij loopt in het tempo dat ik aangeef, maar ik kan bijna nooit ontspannen. Zodra ik geef maakt hij snelheid. Dit is erg vermoeiend. Dit doet hij ongeacht het tempo waarin ik hem laat open, of het moet denk ik rond de 20km/h gaan -O-
-Ik heb de hele wedstrijd niet gekoeld ondanks het toch best warme weer. Heb 1x op een waterpunt een emmer over hem gegooid om hem een beetje af te spoelen, maar geen 1x op een vetgate. Daar maakte ik alleen steeds het singelgebied even schoon ivm voorkomen singelplekken. Toch elke keer meteen goed :)
-Blik zorgt kwa eten en drinken goed voor zichzelf. Vooral drinken heeft hij héél goed gedaan. Elke emmer of plas die we tegen kwamen werd benut. Soms wel een liter of 10-15 per keer. Hij trok onderweg gewoon naar de plassen en emmers toe. Eten dus ook goed, vooral heel veel gras en dan `s avonds en `s morgens krachtvoer, tussendoor weinig.

En nu? Heidedistanz... (24 uurs rit in Dld van 160km waar je vanaf 80km elke vetgate mag stoppen)
Laatst bijgewerkt door Djilna op 15-06-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Re: Bliksem en mijn 1e klasse IV; Marathon Nord Dld 210km..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:51

Ik vind het maar super wat jullie gepresteerd hebben hoor!
En die Blik, zo fit als een hoentje was hij gisteren en ook vanavond weer sprintjes door de wei aan het trekken! En jij ook lekker fit, echt toppie!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:52

Wat een fantatische prestatie en wat een mooi verslag.
Helemaal top!

Citaat:
Net na de start voor Bliksem gezongen met Tonkie en Helma.
Hij was nl jarig en is 9 jaar geworden. Als cadeautje mocht hij nog een dag lopen
_/-\o_
Bliksem heeft er van genoten.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:03

Wauw! Wat een topprestatie zeg! :wow:
Ik ben zwaar onder de indruk! 210 km is echt wel HEEL heftig voor jou en je paard!

Gefeliciteerd met het goed uitrijden! Kan niet wachten op je verslag van de volgende klasse IV wedstrijd!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:23

Gefeliciteerd! 210 km :wow:
Wat een topprestatie +:)+

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 05:52

210 km remmen! PFFF jouw arme spieren. Ik denk dat jij nu meer aan rust toe bent dan Bliksem :D

gefeliciteerd hoor! Knappe prestatie!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:09

Erg goeie prestatie. En wat een typetje jouw paard!
Die van mij had allang op apegapen gelegen ;-)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:25

wat leuk, wat een tocht! :=

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:26

Fantastische prestatie Djilan! Petje af! Leuk verslag :) Is Blik ook al weer 9 jaar! Time flies :D

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:15

gefeliciteerd Djilan met deze prestatie en Blik ook natuurlijk ook met zijn verjaardag.
Wat een afstand hebben jullie afgelegd en dan zo fit nog over de streep komen.

Petje af hoor!!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:06

Gefeliciteerd !
Leuk om zo het verslag te lezen, heel knap van jullie beide!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:36

Djilan chappeau, echt knap. Als nog gefeliciteerd met blik. Leuk verslag en leuke foto's. Natuurlijk van harte met het goed uitrijden.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:42

Wat leuk neergezet! Je moet echt wel trots zijn, zowel op Bliksem als op jezelf.
Volgens mij moet het zo een kick geven als je samen met je maatje een 3-daagse
marathon zonder problemen uitrijd! Kijk er echt naar uit dit later eens met mijn
paardje te doen. :)

Heeft Bliksem hierna iets last gehad van stramheid ofzo? Waarschijnlijk niet,
hij zal dit niveau al wel langer dan vandaag lopen. Ik heb wel nog een klein
vraagje, stel je hebt geen groom die vanalles mee heeft en klaar zet bij de
vetgate, is het dan toch mogelijk dat je paard op de waterpunten kan drinken?
Ik ben nog niet echt zo met endurance bekend maar las in je verslag daar iets
over. Eten (buiten het gras onderweg) zal waarschijnlijk wel nergens worden
aangeboden?

Nog veel succes!!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:57

Djilan, ook hier nogmaals gefeliciteerd met het behaalde resultaat _/-\o_

op de foto's ziet het er naar uit dat Blik helemaal niets heeft gedaan, behalve zijn mond vol stoppen met gras :j

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:39

ook van mij, nogmaals gefeliciteerd, super prestatie!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:44

Dank, dank :D
Ha, zowaar 1 plaatje op het Duitse forum gevonden, maar Henning zal er nog wel meer hebben.
Dit was de start op 1e of 2e dag. Denk 2e.
Afbeelding

Katia, Bliksem is geen moment stijf geweest. Galoppeerde dag na thuiskomst alweer door de wei :))
En waterpunten zijn er niet echt, we hebben veel plassen gebruikt en in Dld zijn grooms verplicht om alle ruiters die erom vragen water te geven. Op zich is het daar voor de 'Trosserlozen' redelijk geregeld. Voer moet je evt meegeven aan iemand anders.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:49

Karrimh schreef:
op de foto's ziet het er naar uit dat Blik helemaal niets heeft gedaan, behalve zijn mond vol stoppen met gras :j

Zo ziet hij er in 't echt ook uit, behalve dat hij iets is afgevallen zie ik niet aan Bliksem datie zo'n end heeft gelopen. Hij rent door de wei alsof hij geen rust nodig heeft zo fit!

Echt super die Blik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:04

Knap zeg....jeetje,krijg gewoon al pijn in mn kont als ik eraan denk.
petje af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:09

Wat een geweldige prestatie van paard en ruiter, hoeveel heb je hiervoor getraind en hoe bouw je dit op, zowel voor jezelf als het paard, ben ik wel nieuwsgierig naar want dit doe je niet zomaar even.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:14

Wauw wat gaaf! Superprestatie!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:23

Wauw, petje af, wat een prestatie zeg!!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:50

Poeh hoe train je hiervoor.. Nou, jaren!
Blik is nu dus net 9 en we starten sinds zijn 5e. Kleine onderbrekingen tussendoor ivm breken van zijn schoft en nog een verrekte peesaanhechting vorig jaar. En verder dus bloktrainingen met steeds meer km (150km in een dag of 8 maken) en steeds langere wedstrijden rijden (zie profiel).

Volgende uitdaging is dus een 120-160km op 1 dag. Is weer heel anders!

Nog 3 plaatjes gekregen per mail, zondag krijg ik een hele CD!
Dag 1
Afbeelding

Dit was dacht ik dag 2 vlak voor de Trott-by
Afbeelding

En prijsuitreiking:
Afbeelding

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:56

Gefeliciteerd +:)+

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:17

Djilan, wat een top prestatie!
Maar als er iemand is waarvan ik verwacht had dit te kunnen ben jij het wel!
Zelfs na toch best wat tegenslagen in het verleden ben je altijd positief gebleven en heb alles altijd voor je paardjes gedaan.
Dus als er iemand is die ik dit succes wens ben jij en Blik het wel!
Heb zelf kippevel als ik naar jullie foto's kijk! *\o/*
Twee echte bikkels bij elkaar die zich niet zomaar uit het veld laten slaan.
Van harte gefeliciteerd meid! _/-\o_

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:54

Hij ziet er echt heel erg fris uit op de foto's!