Wedstrijd met een drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Wedstrijd met een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:02

Hoi,

Vraagje, is het verstandig/verantwoord om met een drachtige merrie een endurancewedstrijd te rijden?
Het zou tevens haar eerste wedstrijd zijn. Ze rijdt wel met mijn ervaren endurance draver mee. Nerveus van allerlei dingen om haar heen (paarden) wordt ze niet.
Ze zit nog in de beginfase van de drachtigheid.

Groetjes!

fannetje

Re: Wedstrijd met een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:41

Dit staat er in het regelement:
Voor wedstrijddeelname van drachtige en zogende merries geldt:
a. klasse I en II: maximaal vier maanden drachtig, aan te tonen door middel van
het dekbewijs, en niet zogend;
b. klasse III en IV: niet dragend en niet zogend.

Trek hieruit je conclussies zou ik zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:06

Ik vraag me overigens altijd af hoe ze dit controleren. Als je niet meldt dat je merrie dragend is (en ze is 5 of 6 maanden drachtig) - wie ziet dat? Maar dat terzijde.

De reglementen geven inderdaad duidelijk aan wat de grenzen zijn. Of iemand het ooit wel eens gedaan heeft, geen idee.

Wat ik wel weet is dat de Russen in WO II honderden hoogdrachtige volbloed Arabische merries uit de stoeterijen van Polen hebben gejat en er rond de 1000 kilometer (onbelast, dat wel) op hoog tempo mee onderweg zijn geweest. Onderweg werden zelfs veulens geboren die vanaf dag 1 mee moesten in dat tempo, en aardig wat hebben dat overleefd. Dus op zich kan een drachtige merrie aardig wat aan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:12

Misschien dat een geoefend oor kan horen of een merrie dragend is?

Voor wat betreft de oorlogspaarden: nut en noodzaak versus een lolletje. Ik zou het dus niet doen, zonder nu direct je merrie als suikerklontje te behandelen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:42

Ik moet er wel bij zeggen dat de vraag voor België geldt.

En een dekbewijs?? Bestaat er zoiets? :o?
Die heb ik niet, dus hoe kunnen ze het inderdaad weten.

Gaat er mij meer om dat het verantwoord is.
Met een drachtige merrie kan je tot 3 maanden voor de bevalling nog makkelijk door blijven rijden op dezelfde manier als voorheen (aldus de dierenarts)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:17

1Boefje schreef:
Met een drachtige merrie kan je tot 3 maanden voor de bevalling nog makkelijk door blijven rijden op dezelfde manier als voorheen (aldus de dierenarts)

Dierenartsen weten vaak heel weinig van endurance en wat daarbij komt kijken. ;) Dus "op dezelfde manier als voorheen" slaat dan waarschijnlijk op wat dressuur en een buitenritje, geen ritten van vele uren op hoger tempo.
Maar je merkt in de training vanzelf aan de merrie wat nog te doen is en wat niet. Bijv. de merrie van mijn moeder is nog lang doorgereden, maar wel de laatste maanden rustig, en vanaf een bepaald moment wilde ze niet meer galopperen. Nou ja, prima.
Dezelfde merrie is overigens met 4 maanden dracht nog mee op wedstrijd geweest, dat was geen enkel probleem.

Wat in België de regel precies is weet ik niet, maar kun je het beste gewoon even nalezen in het reglement. ;)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:12

Ik heb het wel gedaan, meerdere merrie's trouwens. Zeker klasse 1 maakt dat niet veel uit en al helemaal niet in het begin van de dracht.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 07:48

Oke, ik ga kijken naar de gezondheid van de merrie en zal gewoon 2 wedstrijdjes doen in de initiatie (30 km).
Ze wordt op dit moment 4x per week gereden waarvan 1x flink doorgereden, de andere keer een dressuur les met veel galop en de andere 2 keren rustig door beginnelingen zonder galop. Telkens een 1,5 uur-2 uur.