Paard met wond op rug, toch endurance wedstrijd rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard met wond op rug, toch endurance wedstrijd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 06:23

Helaas is mijn paard afgelopen donderdag onder de anchterstang door de trailer uitgelopen. Dit was enorm schrikken, omdat ik dit nog nooit mee heb gemaakt. Zelf is ie nog meer geschrokken, maar is daarna weer rustig de trailer opgegaan. Nu heb ik precies boven op de rug enkele wonden, die goed aan het genezen zijn. Ze zijn niet diep, maar er zijn wel hele stukken vel eraf. Het zadel ligt niet op de wonden en door het zadeldekje hoog in het zadel te trekken, liggen de wonden vrij. Met rijden heeft mijn arabier geen last. Ik rijd momenteel niet om het geneesproces zo min mogelijk in de weg te zitten. Aaanstaande Zaterdag was gepland in Zelhem te gaan starten. Ervan uitgaande dat de wonden dicht zijn en er goed uitzien, zou ik dan mogen starten of zou mijn paard bij voorbaat af gekeurd worden vanwege de wonden (die dan dicht zijn en dicht blijven tijdens het rijden)? Begrijp me goed, ik ga echt niet starten met een paarden, die last heeft van een zadel op een open wond. IK ga er hiervan uit dat de wonden goed zijn en vrij liggen (dus komt geen druk op) als het zadel erop ligt.

meggiemeg

Re: Paard met wond op rug, toch endurance wedstrijd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 06:25

Wat je voor jezelf 100% zeker moet weten is het volgende denk ik: blijft het dekje gedurende alle km-ters ook zo vrij liggen? Zelf zou ik niet gaan denk ik, dan maar 1x niet en de wonden helemaal laten genezen zodat je geen enkel risico loopt en lekker onbezorgd kunt gaan starten zonder elke keer te denken van ligt het dekje nog wel goed? Liggen de plekken nog wel vrij?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 06:28

Zou het er niet op gokken, zeker niet als de wonden onder het zadel/dekje zitten. Als je je dekje al omhoog moet trekken zodat de wonden vrij liggen dan kun je er vanuit gaan dat je niet door de voorkeuring heen komt in het kader van paardenwelzijn. Het wordt toch warm onder je dekje en dat is niet bevorderlijk voor wonden.
Balen maarja.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 06:36

Als hij onder de stang door is gegaan, dan zijn het niet enkel wonden maar ook blauwe plekken die je niet kunt zien door het haar. Dat doet natuurlijk zeer als je er een zadel op legt. Niet doen dus.

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 06:47

Ik heb woensdag het zelfde gehad met mijn paard, ook zo onder de stang door.
Die van mij had maar een klein wondje op haar rug maar heel haar rug was gevoelig. Ik rij haar nu niet totdat ik zeker weet dat haar rug niet meer gevoelig is en alles genezen is.
Ik zou dus goed kijken en controleren of er echt geen onzichtbare schade is voordat je je paard gaat belasten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 06:49

Ik zou ook niet starten. De onzichtbare schade is waarschijnlijk groter dan de wonden die je ziet. Ik heb zelf een paar weken terug een behoorlijke wond opgelopen aan mijn arm en heb daar zeker vier weken veel spierpijn en blauwe plekken van gehad rondom de wondrand, terwijl de gehechte wond zelf er prima uitzag.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 07:23

Ja, heb er nog eens goed over nagedacht en ook vanwege jullie reacties. Ik ga liever voor zeker en start niet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:38

verstandige keuze. Wilde net zeggen dat je mogelijk wel van start mag maar of je paard daarna wel goedgekeurd wordt is een andere vraag. Het paard zal er toch stijver van zijn want er zal meer schade zitten dan je op het eerste oog ziet. Ook kan een dekje idd gaan schuiven waardoor het meer kan iriteren. Volgende keer beter toch. Gelukkig is het seizoen nog niet voorbij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:04

Ook al had je wel willen gaan starten, je mag reglementair gezien niet eens starten. Veeartsen controleren op verwondingen en als die onder het zadel of singel zitten mag je niet eens starten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:18

Akhal_Teke schreef:
Als hij onder de stang door is gegaan, dan zijn het niet enkel wonden maar ook blauwe plekken die je niet kunt zien door het haar. Dat doet natuurlijk zeer als je er een zadel op legt. Niet doen dus.

helemaal mee eens ;)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:22

Ik zou ook niet starten. Misschien is inderdaad de schade veel groter dan dat je kunt zien. Dan maar de volgende keer :).