Wie rijd hier allemaal endurance met ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandro

Wie rijd hier allemaal endurance met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 09:05

Wie rijd hier allemaal met ijzers endurance? Zo ja waarom. Nee, Heb je dan een ander alternatief?hoefschoenen? Anders bekapt? Ik heb het hier niet alleen over de 30km Maar ook mensen die 100km rijden enzo.
groeten

F3nn3

Re: Wie rijd hier allemaal endurance met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:07

Ik rij met ijzers vierkant beslagen en wedstrijden ook meestal met zooltjes en widia puntjes. Waarom? Omdat het bij sommige wedstrijden (haast) onmogelijk is om zonder ijzers te rijden. Volgend jaar stap ik zeer waarschijnlijk over op Duplo's (Kunstofbeslag).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:17

Ik ga nu klasse IV starten (120+km) en rij al zo'n beetje vanaf het begin op kunststof beslag. Ben van blote voeten naar kunststof gegaan. Hij staat op de Cera Endurance/Cerafix.
En waarom? Idd omdat de slijtage op deze km vele malen harder gaat dan het kan aangroeien en daarnaast omdat je vaak over stenig terrein rijdt en je niet wilt dat je paard pijn aan de voeten/zoolkneuzingen ed oploopt.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:20

hier wegens dezelfde reden als djilna. Ik heb ze altijd op de normale ijzers gehad met als gevolg dat ik meestal om de 4 weken naar de smid moest. Moet je nagaan dat blote voeten dat echt niet bij gaan houden. Vorig jaar overgestapt op ijzers met widiapuntjes, en dit jaar op de duplo s.Nog niet helemaal tevreden maar we zoeken nog naar een oplossing. Zonder ijzer heb ik in ieder geval niet eens de mogelijkheid om te trainen, we hebben hier ook veel verharde kiesel wegen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:23

Ik reed altijd met stalen ijzers, maar ben sinds kort over gestapt op plastic ijzers van Ground Control (het schijnt dat plastic ijzer tot op 65% minder schokkent is dan dat met stalen ijzers). Mijn paard trapte zn ijzer er te makkelijk af en ik vind het staal best zwaar op de gewrichten werken, helemaal als je de langere afstanden doet. Dit ijzer komt uit de US, en ik moet zeggen zover ben er super tevreden over en ik heb het idee dat mn paard ook beter op loopt. En omdat deze van plastic zijn ze flexibel en dus geen gezeur meer met aftrappen van ijzer (ik blij en mn hoefsmid ;) )
Dit zijn de ijzers \/
Afbeelding

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:25

Ik rij met hoefschoenen, Renegade's. Bevalt goed. Ik rij tot nu toe klasse 2, onze maximale afstand is 62km tot nu toe. Ik rij endurance en mendurance.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:31

Ik rijd met gewone traditionele ijzers, vierkant...
Zonder ijzers is op de langere afstanden gewoon niet te doen.
Duplo's hier ook geprobeerd, maar dit werkt niet bij mijn paard.

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:26

Ik ben wel eens wezen klijken op zo'n wedstrijd en zie er echt genoeg rijden met ijzers, denk dus niet dta je een uitzondering zal zijn, plastic vind ik zelf wle fijner. Is lichter eng oedkoper ook.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:29

worden die kunstof ook genageld?of geplakt? Toch niet iedere hoefsmid zet dat of kan je dat vragen?
Hoefschoenen van renegade? Nog nooit gehoord. Waar heb je die gehaald en hoe word de maat genomen?mag via pb.
Wat ging er mis met jou met die duplo's?(griebels)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:43

Kunststof kun je zowel nagelen als plakken, maar ik denk dat de meeste mensen het laten nagelen. Ik weet ook niet in hoeverre plakbeslag verschilt van het nagelbeslag, ik heb er verder geen ervaring mee.

Het klopt wel dat niet iedere smid met kunststof werkt of wil werken, dus het zal even zoeken zijn als je je paard graag op kunststof wil hebben naar een goede smid.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:58

@Sandro: Mijn paard schaatst en dat gaat bij mijn paard niet samen met kunststof. Hij kreeg last van zijn pezen...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:26

Kunststof beslag is absoluut niet goedkoper dan ijzers.. Ik ben per beslagbeurt 20 euro extra kwijt.
Bij mij wordt het genageld. Gelijmd houdt niet zo lang.

Griebels, kleine nuance, Liekie en Duplo gaat niet samen ;) Of heb je ook andere soorten geprobeerd?
Bliksem deed het niet lekker op de Dynamix, maar super op de Cerafix..

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:16

Ik heb de wedstrijdpaarden op ijzers staan. Het geeft me vooral een gerust gevoel. Anders blijf je met de ondergronden per wedstrijd bezig en gaat het nog wel. Daarnaast lopen ze straks ook nog de trektochten.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:50

Ik had mijn bijrijdpaardje waar ik endurance mee reed op Fusetti Trotters staan, maar dat is speciaal (kunststof) draversbeslag! Hij had keiharde hoeven, maar op sommige (stenige) ondergrond was hij toch wel wat gevoelig en vooral met oog op slijtage heb ik 'm toch maar op ijzers laten zetten. En in mijn geval was dit wel goedkoper :j Kunststof was 20 euro goedkoper dan traditioneel beslag!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:18

Ik rij nog maar klasse I, maar rij toch ook met Duplo. Mijn pony heeft beslag gewoon nodig en gewone ijzers werken niet voor ons, daarom staat ze nu op Duplo. Dat gaat tot nog toe erg goed!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:31

Rondom op ijzers.
Ben begonnen met kunststof, beviel op zich prima alleen beviel de smid helaas niet.
Nu op gewone ijzers, maar nu ik mijn smid bereid gevonden heb om ook kunststof te gaan doen gaan we dat van de winter uitesten!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:41

Rondom op ijzers met achter 2 wideapuntjes aan de buitenkant, omdat ze anders die ijzers te snel doorslijt.
Nu houden de ijzers het lang genoeg om te kijken naar de hoef qua wisselen i.p.v. ijzers door.

Heb haar zo lang mogelijk zonder ijzers gehad, maar wil nu lekker door kunnen trainen en niet met elk scheurtje weer uit moeten kijken.
Wil wel gaan kijken of duplo's een mogelijkheid zijn, volgende keer eens met de smid bespreken.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:22

Die van mij staat in het seizoen ook rondom op ijzers, voor ook dubbellips.
In de winter alleen voor, dan rijden we toch veel minder.
Mijn paardje heeft voor nodig ivm gevoeligheid en in het seizoen achter ivm slijtage van de hoef.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:31

Dus toch veel die beslag hebben. Ik zou liefst geen beslag willen. Rij nu ook al een paar jaar gewoon zo met mijn pony. Hij word gestrasst. Ben daar zo tevreden over dat ik juist liever geen ijzers wil. Maar zou graag endurance beginne en nu hoopte ik eigelijk dat er meer alternatieven waren voor geen beslag op wedstrijd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:35

Nou ja, je kan altijd zonder beginnen. Ik weet bijv. vrij zeker dat bokkers scoxxx en bella24 ook blootsvoets zijn begonnen en/of nog rijden. Zolang de slijtage de aangroei niet overtreft en je paard niet gevoelig loopt..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:21

Smurf staat rondom op ijzers,
Eerst reden we zonder in de winter maar hoeven sleten te snel af
En ze sleten heel raar af dus nu heeft ze ijzers en blijft de hoef veel beter.
Ook al rijden we nog maar Klasse I.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:57

Klopt wat Djilan zegt, ik heb alleen de duplo's uitgeprobeerd omdat ik daar veel goede verhalen over hoorde.

Liek staat overigens wel vierkant maar voor heeft hij geen lippen en zijn de ijzers afgerond voor een betere afrolling, dat is beter voor de pezen.

Strassen wordt toch niet echt meer gedaan in NL? Ik heb daar heel slechte verhalen over gehoord... Of vergis ik me nu met iets anders?

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:09

Wat is Strassen precies?

Ik ben begonnen zonder ijzers (nu twee wedstrijden gereden) en dat was prima te doen.
Als je graag zonder ijzers wilt rijden kies je de wedstrijden die daar geschikt voor zijn. Let wel dat je met trainen juist de meeste kilometers maakt.
Omdat ik in asfaltanie woon komt Amber nu rondom op ijzers.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:19

Hier dus hetzelfde probleem en de meeste bermen (met zo'n puinrand, of van die tegels met gaten) zijn juist het funest voor de hoeven. En om tig keer het zelfde rondje bos te rijden om km's te maken is ook zo saai. Dus ja, rondom ijzers :$

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 09:29

ik woon in belgië.Ik heb een strasser. Sandro had vroeger hele slechte hoeven brokkelde tot en met scheurde hij had een blaam gekregen. Zijn knieschijf blokkeerde altijd. Hij kon moeilijk op asfalt lopen en al helemaal niet op steentjes. Hij liet zich niet borstelen. DAn via via in contact gekomen met een strasser. En nu mag je hem borstelen hij zat compleet vast in de heup. Je ziet niets meer van zijn knie die blokkeert. Wij hebben hier ook enkel asfalt en steentjes. Hij draaft nu zo weg zelfs over de steentjes je merkt geen gevoeligheid. Zijn hoeven zijn keihard geworden. Het is juist erg als hij te lang in het land staat dan scheuren ze een beetje even asfalt op en ze zijn weer mooi. Ze slijten heeeel traag en groeien goed door. Daarom maken wij onze km zo op het asfalt. Nu ik minder rij moet de strasser meer komen omdat ze niet snel genoeg afslijten. Wat de strasser juist doet durf ik niet echt vertellen omdat ik het niet echt juist weet en ik wil niets verkeerd vertellen. Het komt erop neer dat het hoefmechanisme zijn natuurlijke gang gaat de straal is mooi breed en de hiel lager als traditioneel bekapt. Maar het is niet zoals natuurlijk bekappen. Ik ben in iedergeval heel tevreden zeker omdat sandro zo vooruit is gegaan erbij. Dus ik kan gewoon zo starten en moesten we in de hogere klassen komen en ze zouden te snel afslijten heb ik de keus in hoefschoenen of kunstof beslag.