Draver voer op lange ritten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Draver voer op lange ritten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 20:24

Hey

Ik rijd veel lange ritten.
Lees tussen de 4 en 6 uur 2x per week. verder wat ritjes van 1 tot 2 uur.
Mijn draver blijft alleen wat dun en ingevallen. Wat te voeren ?
Nu onbeperkt gras en hooi. Schep muslie schep brok en ben paarden meel aan het opbouwen. Kwart nu.
EN hij is goed ontwormt.

Krijg vrijdag Enduirix binnen van cavelor.

Als het aan mij ligt geef ik hem nu vrij veel hard voer bij. Zou liever minder zien maar dat werkt niet.

Advies ?

Thanks

Wafel

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:15

Typisch voor dravers die veel werken, komen zeer scherp te staan. Op zich niet erg hoor.

Olie, geweekte bietenpulp en Luzerne toevoegen aan de maaltijd kan helpen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:45

arun schreef:
Typisch voor dravers die veel werken, komen zeer scherp te staan. Op zich niet erg hoor.

Is het uberhoubt een probleem dat hij wat dun is ? Wat ribben zien mag opzich wel.
Alleen ziet men liever niet.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:52

arun schreef:

Nou die van mij is altijd al aan de dikke kant geweest. en ik rijd hem ook veel en intensief...
deze winter was hij helaas mager geworden maar dat kwam door wat anders...
Hij is nu weer aardig aan de maat.. en werkt ook veel.. dus typisch....... :o
Maar het ligt mischien ook wel aan zijn stofwisseling en de bouw...
net als bij mensen hebben sommige paarden meer aanleg om dik te worden dan anderen..
zo ik nu lees.. krijgt die van jou echt wel genoeg ;)

Ragdollcat

Re: Draver voer op lange ritten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:59

Proberen maispap te geven om wat aan te laten dikken en of rijke slobber? Ik zou eerder voor een rijke slobber gaan, aangezien deze ook vitaminen etc. bevat.

probleem alleen is dat het een draver is, dat verbrandt gewoon veel krachtvoer en slaat niet zo snel op in het lichaam, ik heb ook zelf een draver gehad, alleen was deze wel een erge mooie van luxe type vol in de spieren en mooie lijnen en toch mooi slank.

Dus precies al wat Grace zegt net als bij mensen meer aanleg om dikker te worden en of dun te zijn.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:00

Mijn dravers moet ik ook flink bijvoeren. Hoewel ze het op gras altijd super doen. Senior priores (Welkoop), een beetje maismeel, zijn goede dik makers. Mijn dravers krijgen op het moment ook 2 volle scheppen krachtvoer om wat buffer te hebben voor op een wedstrijd.

Als het lukt is het ook goed om eerst wat ruwvoer te geven en (30 min. later of zo) dan krachtvoer. Dan werken de darmen optimaal en halen ze meer uit het krachtvoer.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:43

Citaat:
Is het uberhoubt een probleem dat hij wat dun is ?

Nee probleem is het absoluut niet, als daar een blinkende vacht over ligt en de prestatie is goed dan is hij kerngezond. Zoals je zelf zegt we zien het niet zo graag.
Voordeel is ook dat hij geen overtollige kilo's moet meesleuren :) .

Maximum ruwvoer, weidegang geven en eventueel de vermelde extra's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:26

Ik voer mijn draver tijdens het enduranceseizoen bietenpulp (goed geweekt) en subli EM (of heet dat nu weer anders?) Dat icm onbepekt hooi en gras naast meuslie zorgde er voor dat hij redelijk op gewicht bleef.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:54

dat heet nu omega 3 6 9 :) dat geef ik die van mij ook en die blijft er mooi mee op gewicht naast behoorlijk wat werk. Als ze echt mager zijn zou ik liever even wat rustiger aan doen en wat bij laten komen, anders voer je het er nooit aan.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:33

Thanks voor de reacties. Zal eens kijken wat ik ga aanpassen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:01

Hoewel ruwvoer natuurlijk de basis is, hebben ze bij veel werk gewoon meer energie nodig (plus minder tijd om ruwvoer te eten ;) ) en dan is wat meer krachtvoer onvermijdelijk.
Maar ik zou het dan eerst richting de vetten zoeken, dat is goede duurenergie en je paard wordt er niet explosief van (wat je met granen wel snel krijgt). Inderdaad Subli 3-6-9 is een superproduct: smakelijk, het wordt geen kliederboel zoals olie, en de verhoudingen zijn goed (Vit E enzo). Je hoeft er naar verhouding maar weinig van te geven en je ziet vaak heel snel verschil! :j

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:22

ben ook nog een beetje op onderzoek uit over het verschil tussen brok en muslie..

Het schijnt alleen dat muslie sneller verteerd als brok dus dat je muslie het best een uur voor het rijden kan voeren. Omdat het meteen bruikbare energie is. Brok is langzaam verteerbaar.... Dus dat kan je beter na het rijden voeren. Omdat je er tijdens het rijden niet meteen voordeel van hebt. En hard voer verder beter geschikt is na het rijden.. in ieder geval niet net er voor.....

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:40

Ik ben overgestapt op marstall corn. Super spul en zet goed aan. Beetje omega 369 onbeperkt ruwvoer. Probeer niet teveel zoals mais,bietenpulp ed. heb er slechte ervaringen mee. Paard kan heet worden of nog magerder. De mijne had beide....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:52

Wat is de kwaliteit van het ruwvoer? Weet je of er genoeg energie in zit? Hooi kan veel of weinig voedingsstoffen bevatten. De hoeveelheid zegt niet zoveel als je niet weet wat je voert.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 08:25

De kwaliteit van het kuil is goed. (zij hooi bedoel kuil)

Mais helpt wel. Zou dan eerder voor mais brok gaan dat is makkelijker voeren. Heet kunnen ze er wel wat van worden idd.
Maar dat is geen probleem. Hij is koel (lees bevroren) in zijn kop. Op het moment dat hij heet is. Is hij nog steeds goed handelbaar.

Ze hadden alleen geen mais brok en rade me paardenmeel/slobber aan.
Had wel mais brok kunnen bestellen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:34

Mijn oudere draver krijgt 's winters maisvlokken (soort cornflakes) erbij om op gewicht te blijven, hele goede ervaringen mee. :j

Brok voeren wij al jaren niet meer, alleen muesli (en nu pure spelt). Op muesli moeten ze 1,5 keer zo lang kauwen, dus ze maken meer speeksel aan wat goed is voor de vertering en de neutralisering van het maagzuur. Plus dat ze langer bezig zijn; fijn als je paard zich op stal staat te vervelen (onze staan 24/7 buiten dus geldt niet). Daardoor ook minder kans op slokdarmverstopping en koliek.
Wij doen ook lucerne / Pavo Daily Plus door het krachtvoer zodat ze nog wat meer te kauwen hebben (onze paarden krijgen ook maar een hand krachtvoer per dag, behalve de oudere, die krijgt meer).

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:12

Suzan_bobar schreef:
Probeer niet teveel zoals mais,bietenpulp ed. heb er slechte ervaringen mee. Paard kan heet worden of nog magerder. ...

Van mais kan ik dat goed geloven, dat is een zetmeelbom en dat vloekt met paarden (zeker die spiergevoelig zijn) die ingezet worden in duursport. Granen en mais moet je beperkt houden. Bietenpulp is ideaal. Hier krijgen ze het allemaal. Op endu-wedstrijd krijgen ze het ook tussen en na de lussen in.
Er is al voldoende research gepubliceerd die aantoont dat bietenpulp, naast het vocht, uit de vezelvertering energie aanlevert nodig voor de lange trage energie. En ja, het is nog een dikmakertje ook. Klinkt dus goed als oplossing voor jou. Maar zoals Arun zei, het 'dunne' uiterlijk is meer in onze perceptie niet mooi.
Lees anders eens :
http://www.vlar.eu/index.php?option=com ... Itemid=158

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:17

zelf heb ik mijn draver altijd een soort slobber gegeven, Daar deed hij het redelijk op. Een tijdje later kwamen we er achter dat hij een maagzweer had, Die is behandeld. En nu is hij mooi rond, En staat op 24/7 op de de wei (redelijk kaal) en een halve schep brok en een kwart musli.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:06

ook jaren gezocht en geprobeerd (maismeel, senior priores, omega, pulp) maar nu corn van marstal en niets meer nodig, ideaal!

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:27

kan aan de stoff wisselingen liggen.

martinab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:04

heb even een vraag ik heb sinds gisteren een draver gekocht en wil deze recreatief berijden dus geen sport ofzo maakt het dan iets uit wat voor voer hij krijgt hij krijgt nu basis brokken en musli als bij voer daarnaast natuurlijk hooi en gras

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:38

Hier had je beter een nieuw topic over kunnen openen ipv een oud topic omhoog te halen...

Bij recreatief gebruik moet voor een gezond paard basisbrok en voldoende ruwvoer genoeg zijn.