Endurance met draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Endurance met draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 08:45

Hallo, ik zou graag mening van medebokkers horen.
Sinds enkele weken heb ik mijn paard weer terug die ik eerst verzorgde en hij is lekker voor mij alleen en ze mag nu blijven.
Ik heb haar weer her ingereden en ben tot een conclusie gekomen!
Ze is Draver.. of in ieder geval voor een groot deel.
Op haar paspoort is alles onbekend zelfs het ras dus ik had bedacht van misschien is ze half half of toch bijna helemaal.. ik heb geen idee.
Het is in ieder geval vrij duidelijk omdat mensen met verstand haar uiterlijk voor een draver aan zien en ook haar draf, tot die conclusie ben ik zelf dan ook gekomen (heb er geen verstand van) doordat ze in draf andere galopperende paarden heel gemakkelijk bij houdt etc en haar galop is wat moeilijk, ook is haar draf zo vliegend en hard dat ik er zelf amper op kan blijven zitten.
Voorheen had ik niks met dravers maar dit is zon lieverd etc en ik wil haar niet kwijt.
Ik wou altijd een wedstrijdpaard in dressuur of springen namelijk..
voor dressuur vind ik haar niet geschikt, springen kan ze ook niet want ze rijdt altijd alles in puin dus er blijft voor mij 1 tak van paardrijden over.
Endurance!! nu vind ik het zelf leuk om lange ritten te maken en dit heeft Benthe (zo heet ze) met mij al 1x gedaan en hoewel ze geen echte conditie had heeft ze het met gemak 4 uur vol gehouden en was ze helemaal niet moe.
Toen ben ik eens gaan googelen en zag dat dravers voor endurance ook geschikt waren.
Voorheen dacht ik dat dat alleen arabieren etc waren, dus zou iemand die bijv ook een draver heeft en er endurance mee rijd eens iets uit kunnen leggen erover want ik ben niet bekend met dit gedeelte van de sport.
En wordt dit ook in Noord brabant gedaan?
Kortom, ik weet eigenlijk gewoon niks en ik hoor liever van persoonlijke ervaringen etc want van internet heb ik al het 1 en ander gelezen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:48

Ik heb zelf ook een draver. Endurance is wel erg geschikt, veel dravers zijn geschikt daarvoor. Mijne loopt ook geen dressuur, springen ook niet geprobeerd, maar ik rijd lekker buiten met haar :) (naja dat is het plan, want ik heb nog geen zadel).
Western is ook goed te doen met een draver.

natascha44

Re: Endurance met draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:52

Ik ga helemaal met Laura mee..
Ik heb zelf ook een draver en talent voor dressuur heeft ze niet, springen heb ik haar nooit geleerd ivm littekenweefsel in haar benen maar voor endurance zou ze geschikt zijn!!
Dravers hebben ook een groter hart zodat ze makkelijker het zuurstofrijke bloed rond kunnen pompen..
Ik zou zeggen: DOEN!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 08:58

Een groter hart echt waar?
Ik kom echt dingen te weten die ik nooit heb gehoord..
Voorheen vond ik draver echt verschrikkelijk, ik wou ze nooit want ze konden niks blabla.
Maar nu wil ik er niet meer van af en ga ik denk ik lekker kijken wat de mogelijkheden zijn, zag ook dat er speciaal tuig etc was.
Zeg nou zelf, zon lekker fel kleurtje van hoofstel staat toch geweldig op een zwarte draver :o <3
Western valt voor mij trouwens af, ik vind dat zelf niks eigenlijk.
buitenritten daarentegen vind ik wel leuk en ga ik ook zo weer doen denk ik..
Heerlijk als je de loonse en drunense duinen naast je hebt liggen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:59

Zeker doen, ze zijn er super geschikt voor.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:03

Geweldige tak van sport, draver supergeschikt, dus ik zou zeggen: "DOEN"! *\o/*

Goedhard heeft geweldig Endurancespul, en alle kleurtjes hoofdstellen, beugelriemen, martingalen e.d. en ook nog eens veel streker dan leer!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:06

Dravers doen het heel goed in de endurance :j , tot op het hoogste niveau. Er zit nu zelfs een draver in het A-kader!
Dravers hebben inderdaad grotere harten dan de gemiddelde warmbloed (omdat er veel volbloed in zit) en ook nog eens ene sterk, atletisch lichaam. Verder zijn ze gefokt op hardheid, en als ze goed getraind zijn vroeger zijn ze sterk en kunnen ze tegen een stootje.
Ik vind het echt genieten zo samen met je paard, dat mag doen waar het voor gemaakt is: lekker lopen. 8-) Ik heb met mijn nu 28-jarige draver nu 8 seizoenen endurance achter de rug, bijna 1200 wedstrijdkilometers met als langste afstand een zware 75 km, en hij is in al die jaren nog geen enkele keer afgekeurd. Met mijn jongere draver (nu 7) ben ik nog rustig aan het opbouwen, hij heeft pas een paar klasse 1 gelopen.

Aandachtspunt als je met een bloedpaard zoals een draver rijdt is tempocontrole. Als je een draver laat lopen zoals hij wil loopt hij meestal veel te hard, en ze blijven lopen tot ze erbij neervallen. Zo'n paard moet je tegen zichzelf in bescherming nemen! Dus veel tijd besteden aan het kunnen beheersen van het tempo, leren een fijn tempo te zoeken waarop hij ontspannen loopt, ook als er andere paarden voor, achter of langs je heen rijden. Dat kan best even duren! :) Ze geven ook niet snel aan als ze ergens pijn hebben, dus dat moet je op tijd leren herkennen.
Dressuurmatig werk is ook onontbeerlijk, zodat je paard goed in balans loopt en zijn rug goed gebruikt, niet teveel op de voorhand. Niet elke draver is even geschikt voor de dressuur, maar dressuur is wel heel geschikt voor dravers! ;) Werken aan ontspanning en balans, het hoeft geen hogeschool dressuur te worden.
En tot slot verdient het voordraven wat aandacht. Dit moet je thuis goed oefenen, je paard moet nl. aan een doorhangend touw naast je draven. Dus niet jou meesleuren, of andersom. Vind een tempo waarbij hij mooi in balans kan draven; draaf je te langzaam, dan gaan dravers vaak rommelen met hun gang. Ook huppen ze soms bij het aandraven, dat kan een teken zijn dat ze hun rug vastzetten of te weinig draagkracht in de achterhand hebben (wederom: dressuurwerk ;) ).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:14

Als je op de uitslagen lijsten gaat kijken zie je dat er heel veel rassen meedoen, waaronder dus ook dravers. Dravers kunnen heel veelzijdig zijn qua werk. Over het algemeen hebben dravers erg goede benen wat weer een voordeel is. De longinhoud is ook goed dacht ik. Hoe het met de hartslag zit weet ik niet. In princiepe kan elk ras de eerste 2 klasse wel aan. vanaf dat moment wordt het iets moeilijker voor sommige rassen. Het ligt er ook een beetje aan hoe ver je wilt komen. Ik zou gewoon lekker gaan trainen en genieten van je paard en dan een keer proberen te starten. De hoofdstellen zijn ondanks dat alleen al erg leuk zijn ook functioneel. Kunnen water en zweet goed hebben, je maakt er een halster van in een handomdraai en je groom kan je herkennen aan je kleur die je gekozen hebt.

edit nina was me al voor. ;)

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:45

Dravers kom je veel tegen in de endurance en doen het ook goed, dus ik zou het zeker doen.
Mijn allereerste paard was ook een (uitgelopen) draver, die trouwens wel erg goed kon springen. Endurance heb ik met hem nooit gedaan omdat ik daar toen nog nooit van had gehoord, helaas.
Gewoon een keer meedoen dus, dan raak je vanzelf verslaafd *\o/*

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:16

Jack is een halve draver. Hij loopt heel graag en met veel plezier. (springt ook graag maar dat is papa's kant)
Als ik aan kom rijden vragen mensen vaak zomaar: is dat een draver? Aan zijn uiterlijk is dat ook wel te zien :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:32

De rusthartslag van een paard met een groot hart is altijd lager. :) Mijn draver Rex heeft een rusthartslag van rond de 24, hij heeft regelmatig 27 of 28 op de voorkeuring, waarbij de artsen dan even moeten checken of hij nog wel leeft. :+
Maar verwacht niet meteen zo'n lage hartslag, want door stress gaat hij meteen flink omhoog. De allereerste keer had Rex nipt 60 op de voorkeuring! :))

Babybeertjes schreef:
(springt ook graag maar dat is papa's kant)

Dravers staan toch wel bekend om hun springvermogen hoor! :j Er zijn ook beroemde internationale springpaarden die 50% draver waren (o.a. Halla, Jappeloupe en Galoubet), en in KWPN, BWP en het Franse Selle Francais zit veel meer draverbloed dan de meeste mensen (willen _O- ) weten. :)
Het is meer wat ze tussen de hindernissen doen, wat soms problemen oplevert. ;) Om je draver netjes in galop een parcours rond te krijgen, daar gaat wel wat werk in zitten (uitzonderingen daargelaten).

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:39

Nina_rex schreef:
Babybeertjes schreef:
(springt ook graag maar dat is papa's kant)

Dravers staan toch wel bekend om hun springvermogen hoor! :j Er zijn ook beroemde internationale springpaarden die 50% draver waren (o.a. Halla, Jappeloupe en Galoubet), en in KWPN, BWP en het Franse Selle Francais zit veel meer draverbloed dan de meeste mensen (willen _O- ) weten. :)
Het is meer wat ze tussen de hindernissen doen, wat soms problemen oplevert. ;) Om je draver netjes in galop een parcours rond te krijgen, daar gaat wel wat werk in zitten (uitzonderingen daargelaten).

Hey dat is leuk om te weten! Jack zijn vader is Jackson, KWPN goedgekeurde springhengst. Ik had al gehoord dat dravers goed kunnen springen, maar de draver die ik vroeger had liet zich vangen als hij tussen 2 greppeltes ingedreven werd. (de lastpak wilde nooit komen als hij op het land stond) Geen haar op zijn hoofd die eraan dacht om erover heen te springen :D .
Wat je zegt herken ik precies. Jack springt prima maar liefst uit draf ipv gallop :j dat is niet altijd even netjes....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:49

Linda, ik ken ook nog een aantal dravers die het goed doen in het spring parcours.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:25

En ik maar denken dat mijn draver zo uitzonderlijk was omdat ie zo goed kon springen :o
Ik ging het parcour rond in galop, alleen de overgang van galop naar draf was nooit zo netjes (turbodraf)

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:39

Ik heb hier 3 dravers die alle drie al klasse 3 mogen in de endurance. Dressuur in inderdaad niet hun sterkste kant, maar ik les wel gewoon en ze pakken het bijzonder snel op. Een tweetal kan zeker heel leuk springen. En 2 van de drie lopen ook voor de kar. Kortom lekker veelzijdig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:14

Er lopen heel erg veel dravers in de endurance. Veel dravers die van de baan komen, vinden hun nieuwe uitdaging in de endurance. Ze kunnen goed lange afstanden aan en zijn meestal niet schrikachtig.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 21:18

Ik ga er zeker over nadenken in ieder geval.
Eerst maar eens goed trainen aangezien je met endurance ook verkeer tegenkomt? en zij is verkeersmak voor alle kleinverkeer maar tractors en vrachtwagens etc draait ze helemaal door letterlijk.
In mijn laatste reactie gaf ik aan een buitenrit te gaan maken en dat heb ik ook gedaan maar.. alles ging goed tot op de terugweg een eind achter ons een vrachtwagen aan kwam.
Omdat ze altijd alles in de gaten houdt zag ze hem van mijlenver al aankomen. ze sprong midden op de weg begon te bokken en te steigeren en bleef gelukkig daarna een moment stilstaan zodat ik eraf kon springen en haar naar de kant kon sleuren.
In het verleden heeft ze blijkbaar weleens in de sloot gelegen dmv een tractor waar iets mee gebeurde?
Geen idee hoe het precies zat maar ik denk dat het trauma daar vandaan komt, ze is mega schrikachtig en ze ziet letterlijk alles wat iemand anders niet ziet en schrikt er vervolgens van in verschillende vormen, zowel steigeren (is een nieuw kunstje van de laatste 2 weken) als opzij springen en rondjes tollen.
Even afkloppen dat ik nog niet ben gevallen en ik ook niet echt angst voel maar ik moet er echt mee oppassen.
Ze heeft een duidelijke gebruiksaanwijzing en niemand in mijn omgeving zou er zomaar op willen rijden ivm haar karakter.
Ze is heel zacht in de omgang en je moet haar rustig behandelen maar dat temperament.. komt dat ook van dravers vandaan en heeft iemand tips hoe ik eventueel kan gaan oefenen?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:43

Er komt heel wat op je af tijdens zo'n endurance; druk terrein, soms weinig plaats bij de keuringen etc. Je paard moet dus heel goed opgevoed zijn en verkeersmak. Al zijn er wel wedstrijden waar je niet of nauwelijks op de weg komt. :)

Wat betreft die vrachtwagens, helpt het niet als je afstapt? Mijn jonge draver kan ook nog onzeker zijn met veel dingen, maar in het uiterste geval (steeds minder vaak) stap ik af en ga tussen hem en het enge lopen, en dan gaat het meestal prima. Zo groeit het vertrouwen ook langzaam.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:53

Veel oefenen , mijn eerste paard heeft er een jaar over gedaan verkeersmak te worden , daarna kon ik overal met haar doorheen rijden. ( Ging met haar voor de vrachtwagens , naar een transportbedrijf bij mij om de hoek ,en heb op het laadterrein regelmatig met mijn merrie geoefend.)De eigenaar was zelf ook een paardenman , en vond het prima dat er bij hem "geoefend " werd , daarna is mijn merrie altijd bomproof voor zwaarverkeer gebleven.Verder is het gewon rijden , en in alle aandacht en rust het paard laten kennismaken met de ervaringen van het verkeer.Ik splitste veel oefeningen, dit omdat mijn merrie pas met 6 jaar bij mij kwam en niet opgevoed was met verkeer ( de vriend van mijn dochter reed toendestijds als training met de scooter langs haar heen, hard /zacht ,toeterend etc etc) Succes met de uitdaging , als je geen haast hebt lukt het allemaal wel.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:29

Hoi justin4ever,
Ik heb een draver EN doe er endurance mee. Ik heb 2 jaar ongeveer 5-6 wedstrijden per jaar gereden, vorig jaar niet, en dit jaar weer 4.
Ik weet niet of je wel eens naar de Drunense Duinen gaat, maar bij manege van Loon kunnen we wel eens afspreken en de dravers vergelijken ;-) En wie weet trainen.........
Mijne draaft merendeels en springt alleen in galop in de zandduinen, in volle vrijheid of bij springen.
Ik heb er dressuurlessen mee gereden, centered riding en dus springlessen. Hij is nu 4 jaar van mij.
Mocht je endurance willen gaan doen dan raad ik je aan om de wedstrijden in Noord België mee te pakken, is veel dichter bij, goedkoper en veel minder betuttelend! Ga gerust eens mee met mij en mn vriend.
Mijn draver keuren ze regelmatig af, hij loopt onregelmatig (maar niet mank).
Stuur me gerust eens een pb om nog meer te babbelen!
(ps ik heb in Tilburg gewoond en woon nu in het mooie bosrijke Belgisch Noord-Limburg)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:57

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:54

elk ras is in pricipe geschikt als hij de goede training heeft gehad!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:45

annelh schreef:
elk ras is in pricipe geschikt als hij de goede training heeft gehad!

Da's een beetje een dooddoener natuurlijk... ;) De vraag is: geschikt waarvoor?

Met ieder gezond paard met een goede basisconditie kun je een klasse 1 goed uitrijden, net zoals elk paard een B-proef dressuur kan lopen. Er zijn tientallen, misschien honderden mensen die jaar in jaar uit klasse 1 rijden met hun paard, gewoon genieten van de mooie ritten die voor je worden uitgezet in prachtige gebieden, leuke sfeer, af en toe een prijsje meepikken... niks op tegen! :) Wil je hogerop, klasse 2 of zelfs 3, dan moet je paard toch al wat meer in zijn mars hebben of -en dat geldt zeker voor bepaalde rassen!- je moet er meer moeite voor doen.

Als je een paard zoekt om endurance te rijden, moet je je afvragen wat je doel is, en daarop een paard uitzoeken. Maar heb je al een paard waarmee je dan endurance wil proberen, dan is het gewoon een kwestie van proberen en kijken waar het schip strandt. Met goede training (dat betekent niet automatisch véél training!) en goed beleid kan elk gezond paard een heel eind komen. Daar zijn genoeg voorbeelden van.

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:16

natuurlijk valt er wel te spreken over natuurlijke aanleg!