[TREC] PTV-vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

[TREC] PTV-vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 07:36

Ik heb een aantal vragen over de PTV die ik eigenlijk niet goed in de reglementen kan terugvinden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met uitleggen hoe jullie dit doen/ wat er mag.

Mag je met split reins de ene teugel over het zadel leggen en de tweede teugel als geleidetouw gebruiken?
Of dien je beide teugels te gebruiken; of nog anders? Hoe doen jullie dat met open teugels?

Ik heb begrepen dat je bij het trailderladen voor je paard uit moet lopen de trailer in (ik stuur soms mijn paard eerst, vandaar).
Hoe zit het daarna: hoeveel seconden moet je erin blijven staan? Moet je zelf stilstaan of mag je de aandacht van je paard vragen?
Ik zie in de reglementen hierover niets, en er staat alleen over inladen. Hoe zit dat? :)

Als je strafzone bij de waterhindernis onder de man pas bij het water zelf ligt (gebeurd dat?), moet je dan voorwaarts aanrijden of mag je ook achterwaarts aanrijden en je paard een halve draai laten maken?

Bij het onbeweeglijk stilstaan onder de man: moet je paard zijn hoofd dan ook stilhouden? Stel dat mijn paard geen poot beweegt, maar wel om zich heen kijkt? Of verder niet beweegt maar wel zijn hoofd schuurt?
Stilstaan op de grond is me helder, die is afhankelijk van de klasse. :)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:01

Een paar vragen kan ik wel beantwoorden.

Je mag een 2e teugel als geleidetouw gebruiken, maar een geleidetouw mag niet aan het bit zitten.

Als je achterwaarts aanrijdt kruis je, je eigen lijnen wat als weigering gezien wordt. Ook tussen 2 hindernissen mag je niet je eigen lijn kruisen. Ik denk dus dat dit niet mag.

Bij het onbeweeglijk stil staan mag een paard zijn hoofd bewegen. Als hij maar in de cirkel blijft staan :)

TurdusMerula

Re: [TREC] PTV-vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 10:22

Bedankt voor je antwoorden. :)

Dat van je eigen lijnen kruisen wist ik niet, ik dacht dat het daarbij alleen ging om hindernisruimte + strafzone.

Ik rijd sowieso niet met bit, dus daar ga ik geen problemen mee hebben.

Thanks!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:01

de omschrijving is bij de FITE ook dat als een paard een pas achterwaards maakt dat een weigering is, dan is bewust achterwaards rijden ook niet erg handig om te doen als je de hindernis wilt overwinnen.

Bij het trailer laden moet je zelf mee de trailer in lopen en daar enkele seconden met je paard blijven staan.
Dit staat niet echt vast hoeveel seconden maar je moet kunnen laten zien dat je paard wacht op jou volgende commando, dat is dan voldoende.
verder moeten alle onderdelen van de oefening soepel en onder controle gebeuren.

de rest heeft Mitxa al beantwoord :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:49

Helder, dank jullie wel!

Ik ben Westernruiter dus ben niet zo gewend achterwaarts als iets 'negatiefs' te zien, mits gecontroleerd uiteraard... Maar ik snap de logica hier absoluut. :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:23

bij TREC moet je een hindernis overwinnen, dat betekend als je bij een afsprong komt en hij gaat stil staan en springt daarna als nog, dat dat dan toegestaan is.
Gaat hij bij dat stil ook een pas achterwaarts, dan is het een weigering.
Je krijgt wel stijl aftrek voor het stil gaan staan, maar dat is minder zwaar dan een weigering.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:53

Duidelijk, bedankt voor de toelichting. :j