Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Dan ben ik van mening dat je gewoon mee moet doen. 
), maar met mij erop gaat het nog niet zo goed. Wel een mooie kans om het te oefenen, hier kan het alleen in de bak nl. EliseLukas schreef:Ja, ik moet eerlijk zeggen dat draven voor Lukas ook veel makkelijker is. Toch bedankt voor je tip hoor. Misschien komt het ook door zijn leeftijd dat galop nog nietzo goed gaat hoor maar dat kost hem duidelijk wel meer moeite met mij erop. Als hij los in de bak loopt is rondjes galopperen zijn favoriete bezigheid (zie link in mijn profiel naar YouTube), maar met mij erop gaat het nog niet zo goed. Wel een mooie kans om het te oefenen, hier kan het alleen in de bak nl.

Duhelo schreef:of je nu een dag mee rijdt of vier
Nina_rex schreef:Ik zou met een 4-, bijna 5-jarig paard geen vierdaagse rijden. Qua conditie zal hij het best aankunnen, maar het is wel een slijtageslag. Voor zo'n jong paard zou ik dat te zwaar vinden, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Paarden zijn inderdaad niet van suiker, maar hun beenwerk is dat wel. Niet ieder paard loopt meteen kreupel, maar dat wil niet zeggen dat er onderhuids geen schade ontstaat.Duhelo schreef:of je nu een dag mee rijdt of vier
... is een heel groot verschil.![]()
Je moet je voorstellen dat bij elke belasting lichte schade ontstaat in het lichaam, aan de spieren, gewrichten en pezen. Na afloop van de inspanning gaat het lichaam deze schade herstellen en het zelfs nog wat sterker maken, overcompensatie heet dat, dat is ook het effect van training. Maar geef je het lichaam tussentijds niet de tijd om dit herstel te voltooien, dan komt daar weer nieuwe schade bovenop. 4 dagen achter elkaar een flinke afstand rijden betekent 4 dagen microschade opbouwen. Microschade in de pezen heeft een dag of 3 nodig om te herstellen.
Naast dit alles kan je paard na de eerste dag bijv. spierpijn hebben, en daardoor de daaropvolgende dagen anders gaan bewegen, wat ook weer spierpijn of overbelasting kan geven. Ook iets om rekening mee te houden en naartoe te trainen.
Natuurlijk kan je meerdere dagen achter elkaar belasten, maar hou daar dan rekening mee in de voorbereiding en vooral in het herstel achteraf. Voor endurancewedstrijden en trainingen wordt de vuistregel gehanteerd dat je voor elke 10 km 1 dag rust geeft.
)
)
Hoe sneller het paard gaat, hoe sterker de krachten op het beenwerk bij het neerkomen, en hoe meer inspanning de spieren moeten leveren (wel voor kortere tijd!
). Om het paard sterk te maken zijn veel kilometers op rustig tempo nodig, pas als dat in orde is ga je het tempo langzaam opbouwen. Een vierdaagse is op zich wel prima om kilometers te maken op rustig tempo; 20 km in 3-4 uur is perfect basiswerk. Maar met een 4-5 jarige zou ik dat zelf geen 4 dagen achter elkaar doen.
Maak gebruik van de pleisterplaats om ff lekker op adem te komen en zelf wat te eten en je paard wat te laten eten.
Het enige wat oh zo belangrijk is, ken je paard en luister naar je paard.....