Kennismakingsklasse: KW, KWB of UHR?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Kennismakingsklasse: KW, KWB of UHR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 11:48

Ik zit een beetje in dubio :o

Ik wil dit jaar endurance gaan starten. We zijn druk bezig met conditie opbouwen etc maar zit te twijfelen wat het handigst is om als eerste wedstrijd te rijden. Op dit moment liggen de trainingsrondes op zo'n 20 min instappen, 25 min draven, 5 min stappen en 20 min draven. Daarna 20 min uitstappen. Hiervan raakt poown wel bezweet maar zeker niet uitgeput. Dat zo'n 3-4 x per week en nog wat dressuur/longeerwerk/vrije dag op de overige dagen. We hebben nog 5 weken voordat het 29 maart is...

Is het handig om 29 maart al de 26 km mee te nemen? Of zeggen jullie van train eerst rustig verder en ga dan pas starten op KWB/UHR, die zwaarder zijn?

daffie1986

Re: Kennismakingsklasse: KW, KWB of UHR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:04

Zweten zegt niks over de conditie, zweten is namelijk net als bij mensen de een zweet meer als de ander en sommige zweten helemaal niet. Ik vindt het persoonlijk wel erg korte rondjes om 26 km te gaan starten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:28

Dankjewel voor je reactie.

Vandaag een ronde van 10 km binnen het uur gereden. Dat was heel goed te doen.. beste is denk ik rustig verder trainen en dan eventueel inschrijven?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:04

en wat is zijn hartslag dan?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 18:09

Helaas train ik nog niet met hartslagmeter..

Ademhaling was na 10 minuten stappen weer mooi laag.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:40

kootwijk vind ik persoonlijk helemaal niet zwaar, die is prima te doen als eerste wedstrijd.
UHR is wel flink zwaarder en zou ik niet zo snel als eerste doen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:08

Wat is dan een goede afstand om te rijden in de training?
Ik zit rij 1x in de week its van 17 dan nog een keer 12 en een keer 10?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:18

dat vind ik opzich al redelijk klinken, alleen uit een ander topic begreep ik dat de snelheid niet bepaald hoog ligt toch? misschien af en toe proberen 20/25 km te rijden.
zou proberen in de training toch wel minstens 10 km/h te rijden, in de wedstrijd ligt je snelheid bijna altijd lager, door het groomen en de p/a etc.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:23

Nee snelheid ligt niet zo hoog meestal ik draaf rond de 14km p/u en in stap 6 of zo.
Meestal is het gemiddelde rond de 9 km/pu. En tussendoor stap ik ook wel stukken over deverharde weg en in en uitstappen kost ook een halfuur ;p

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:29

Hopelijk blijven de weergoden aan onze zijde. Ik kan 3x per week een buitenrijden('savonds vind ik niet prettig), de 10 km van zondag was goed te doen maar zaten weinig galopstukken in. Dus duidelijk dat ik daar nog meer op moet trainen om de snelheid omhoog te krijgen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:32

meer galop hoeft niet perse om de snelheid omhoog te krijgen, als je constant blijft draven (en dus tussendoor niet stapt) gaat je snelheid ook omhoog.
ik heb zaterdag bijvoorbeeld 24 km gereden, veel gedraafd, maar toch ook nog behoorlijk wat stukken gestapt, heb uiteindelijk 11,2 km/h gereden. als ik niet zou stappen dan had ik rond de 13 gezeten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:35

sja, we zaten met viaducten die we ove rmoesten steken(2x 5 min), dat gaat niet in draf. Verder hebben we alleen maar gestapt met in en uit stappen...

Dus stap is niet echt te minderen, galoperen is wel nog toe te voegen..

En heb ik natuurlijk ook maar een pony'tje van 1.30m...

maargoed, eerst maar weer de afstand vergroten :)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:38

als je 10 km rijd dan heeft het in en uitstappen veel meer invloed.
als je de afstand verlengd, waarbij je dan de extra km's draaft dan gaat je gemiddelde snelheid ook omhoog.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:39

zo had ik het nog niet bekeken, dankjewel.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:39

Woensdag maar eens even kijken of ik dan een mooi rondje kan rijden met wat meer snelheid!
ja als ik een kort rondje rijd zit ik rond de 7 km p/u.
Omdat ik sowieso dat extra halfuur stap ;p

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:29

Kim, als je een wedstrijd rijdt ga je waarschijnlijk geen half uur in- en uitstappen op het traject. Misschien de laatste twee km. voor de PA en de laatste twee km. voor de finish. Dat is dan twee keer 20 minuten stappen. Je moet er wel voor waken niet op de groompunten te blijven plakken, water aanbieden, niet drinken dan gelijk koelen en weer verder. Geen praatje pot, dan verlies je tijd. Drinken is met normaal weer in klasse 1 niet noodzakelijk, maar wel eerst aanbieden voor het koelen om het ze aan te wennen voor eventuele langere afstanden.
Wel zou het mooi zijn als je een keer zo'n 25 km. kan rijden zonder je in- en uitstaptijd mee te rekenen, met staptrajecten voor PA en finish ingebouwd, zodat je je werkelijke snelheid weet. Ik weet niet of je wel eens in het bos rijdt, DFW bv., dat rijdt ook weer anders dan langs de weg, Lou keek bv. in het begin naar ieder bosje en dwars takje, boomstammen die langs het pad liggen etc. Met wat oefening is dat wel aardig over.
Ik rekende dus zelf wel vaak zonder het in- en uitstappen thuis, op wedstrijd gaat dat toch anders.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:44

Ja we hebben bos en hei dus daar rijd ik altijd, kan alle kanten op! In totaal is het ene halfuur stappen, dus kwartier in en uitstappen. ik rijd altijd in de bossen in beetsterzwaag. Maar alleen het eerste stukje is eigenlijk langs de weg. Oke dan ga ik eens kijken wat ik heb gereden zaterdag zonder in en uitstappen... :D
Dan hebben we iets van 11.3 km p/u!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:26

Zie je, en als je dat ook op een langer stuk weet vast te houden komt het helemaal goed! Wel heerlijk dat je bos en hei zo in de buurt hebt, dat heb ik toch echt niet, als je alleen maar langs de weg kunt ben je al snel beperkt vind ik.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:47

idd heb ook ontzettend veel mazzel, volgens mij kan ik echt uren rijden voor ik alle paden gezien heb! En dan verdwaal ik ook wel eens.... O:)

Maar wat ik me afvroeg, als je in de P/A komt stopt dan de tijd of loopt de tijd dan gewoon door? Wanneer de dierenarts controleert en zo?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:19

Je rijtijd loopt gewoon door op de P/A.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:28

Persoonlijk vind ik wel dat je de afstand die je in een wedstrijd wilt gaan rijden wel getraind moet hebben...
en met trainen reken ik nooit het in- en uitstappen mee. Ik begin met stappen, draaf dan 10 min, ga dan 5 min stappen en dan pas begint de training... Op wedstrijd rijd je ook je paard even warm voordat je besluit dat je 3u aan een stuk gaat draven ;)

En indd wat Jet zegt, niet plakken op groompunten als je al een lager tempo hebt.
Ik zou sowieso pas na 20km eens een keer drinkwater proberen. Daarvoor alleen koelen als het nodig is, en daar hoef je niet eens voor te stoppen.

Tips om niet te langzaam de wedstrijd te rijden, want dat zou zonde zijn :j

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:01

Hilli schreef:
Je rijtijd loopt gewoon door op de P/A.

en bij de groompunten, daar verkijken zoveel mensen zich op en verliezen daardoor zoveel tijd ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 20:10

Dat komt wel goed met die groompunten. Pony wil nog niet zoveel drinken, maar geef ik nu wel standaard wat zemelen na het rijden zodat ze wel wat vocht binnen krijgt, zo wil ik dat ook op wedstrijd doen.
Ik train rustig verder, gaat het goed bouw ik wat sneller op en anders wat rustiger aan naar 16 april toe.
Zo jammer, had al eerder willen beginnen met de training maarja, mijn singel moest op maat gemaakt worden en dat duurde 6 weken...

Heb iig een trainingsmaatje gevonden en gaan 3x per week op pad, dan kun je ook eens 's avonds weg (in mijn eentje vind ik dat niet prettig). Kan ik zelf nog 1-2x extra :)

hardstikke bedankt voor de tips weer!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:31

Ook met een pony van 1,30 moet je het redden. Mijn pony's zijn 1,10 en ik rij gemiddeld nooit onder de 10 km/u.
In en uitstappen doe ik een halve km. Vervolgens een rustige draf (tempo circa 12 km/u) en als ze warm zijn laat ik ze op eigen tempo draven (circa 15-17 km/u) Ik galoppeer weinig; alleen door mul zand en heuveltje opwaarts. Met wedstrijden galoppeer ik wel wat vaker. In de training draaf ik 80-90 % en stap maar 10 %. Mijn gemiddelde snelheid ligt tussen de 10-13 km/u (afhankelijk van het terrein) Ik train altijd in de bossen. Mijn afstand ligt momenteel tussen de 15 en 25 km, soms met uitschieters naar 30 km.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:50

mijn super shet is slechts ca 90cm en red de 9km/uur ook met gemak :P