Wie rijdt hier met een zadelbontje of wollen dek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Wie rijdt hier met een zadelbontje of wollen dek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 09:03

Op internet las ik veel goede verhalen over het gebruik van zadelbontjes en wollen dekjes. Ze zouden beter de warmte reguleren en de druk goed verdelen. Nu heb ik ook weer gehoord dat een zadelbontje de maat van je zadel verkleint, maar ik heb contact opgenomen met een verkoper van Mattes (zadelbontjes) en die zegt dat dit niet het geval is. Wie gebruikt een zadelbotje of een wollen dek? En wat zijn jullie ervaringen en meningen? Welke dekjes zijn anders goed geschikt voor endurance?

myk_en_shant

Re: Wie rijdt hier met een zadelbontje of wollen dek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:21

op zich heb ik voor mijn vzh zadel een lamswollen shabrak, en voor bosritten vind ik dit heerlijk rijden. maar als je dit shabrak eronder hebt liggen kun je minder makkelijk met je kuit tegen de buik aankomen. zo'n dekje is wel dik en daardoor kun je minder makkelijk je benen aanleggen.
met een zadelbontje heb je denk ik hiermee geen problemen.
ken je niet iemand die zoiets al gebruikt, om eventueel te kunnen lenen en uitproberen. deze bontjes zijn namelijk niet echt goedkoop en het zal zonde zijn dat je het aanschaft en het bevalt je niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:22

Lijkt me logisch dat de verkoper van Mattes dat zegt....als je er een mening over wil kan je beter een (of meer) zadelmaker vragen.

Ik gebruik ze zelf wel, gebruik namelijk hetzelfde zadel voor meerdere paarden. Ik let er wel altijd op dat een bontje ruggegraatvrijheid heeft, dat vind ik persoonlijk veel verschil maken.

Edit: zie nu pas dat je het speciaal voor endurance vraagt, sorry! Rijd zelf alleen dressuur.
Evengoed blijft de eerste opmerking staan natuurlijk....ik zou niet afgaan op de mening van de verkoper in deze.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:27

Ik had altijd een bontje onder mijn zadel. Nu was mijn zadel erg oud en versleten dus ik heb 2 weken geleden een nieuw zadel gekocht. De zadelmaker had een soort van allergie voor bontjes. Gaf aan dat het alleen maar meer klemde, en dus je zadel krapper maakt. Als een zadel goed ligt moet je er volgens hem een niet te dik dekje tussen doen omdat dat zo min mogelijk aan de pasvorm veranderd. Op zich wel logisch want je zadel wordt ook aangemeten op de blote rug van je paard. Niet de maat die het heeft met een dik bontje ertussen.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:27

Ik heb een zadelonderlegger van bont maar gebruik hem al een tijdje niet meer, mijn paard kreeg er schuurplekken van omdat de ruimte tussen het zadel en schoft gewoon te krap werd. Dit geld natuurlijk niet voor elk paard maar voor mij werkte het gewoon niet. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:34

Het doel van een zadelonderlegger bij een gewoon zadel (geen Westernzadel) is alleen maar, en niets anders dan, zweet opvangen en het leer van je zadel beschermen. Een zadeldek heeft nooit het doel druk te verdelen. Dus je moet gewoon nooit met bontjes rijden, dat betekent dat je zadel niet past. En dat is fnuikend als je endurance rijdt.

Westernzadels is een ander verhaal, die hebben geen kussens, en daar zorgt de 'blanket' voor zweetopname en de 'pad' voor de drukverdeling. Dus bij westernzadels komt het heel nauw welk pad je gebruikt. In feite vervangt een pad de kussens van het zadel. Ook hier is de blanket de doek die het zweet opneemt. Daarnaast moet een Westernzadel echt een perfecte pasvorm hebben, omdat de boom daarin ook veel groter is, en er dus nog minder te corrigeren valt dan bij een gewoon zadel.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 09:41

Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik het goed begrijp is een zadelbontje dus niet echt handig of nodig. En neemt een 'gewoon' dun dekje genoeg zweet op en wordt het paard daar niet te warm onder? Ik zie nl steeds meer dikke dekken in de winkel liggen en ik heb bij mijn paard zo'n dik eurostar dek gekregen maar dan ligt mijn zadel voor geen meter en bij een heel simpel dun dekje ligt hij het best. Wat is dan het doel van die dikkere dekken? Ik dacht dat het ook met de demping te maken had nl.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:44

Mmz, persoonlijk vind ik de dunne dekjes niet goed zweet opnemen, ze zijn vaak snel doorweekt en dan trekt er nog veel te veel in je zadel. Ik gebruik vaak pk-pads, die worden ook nat maar daarbij blijft het zadel droger. Maar dan moet ik wel zeggen dat ik dus echt flink train en het paard dan ook goed bezweet is. Rijd je minder of minder intensief of zweet je paard gewoon minder dan zijn die dunne dekjes prima hoor!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:47

@ Elise: Dat roept iedereen, maar dat is alleen maar 'wollig' gedoe, om te verhullen dat (veel) zadelverkopers geen verstand van zaken hebben. En vaak kom je daar mee weg, zolang je hooguit een uurtje per dag op je paard zit. Maar als dat 2 à 3 keer per week 4-5 uur wordt, gaat goede pasvorm van het zadel écht tellen. De kussens van een gewoon zadel geven de demping. Moeten de demping en drukverdeling geven. Als ze dat niet doen, gaat een dekje, hoe dik ook, dat echt niet oplossen.
Ook qua koeling is dun het beste. In de vetgate (klasse II en hoger) leg je er gewoon een schoon en droog dekje onder. Klaar.
Overigens koelt een nat dekje het beste...

Te dun is natuurlijk ook niet goed. Het moet wel 30 km 'werken', qua zweetopname.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-02-11 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 09:48

Ik wil ook steeds intensiever gaan rijden. Ik wil de eperpaardenvierdaagse gaan rijden (4dagen ong 25 km per dag) en ik denk dat hij dan ook wel zal zweten door de hitte en omdat hij gewoon erg snel zweet (koubloed). Op zich vind ik het niet erg als er zweet bij mijn zadel komt want het is een kunststof zadel en die kan daar wel tegen (toch?). Wat ik wel erg zou vinden is als mijn paard het bloedheet heeft.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 09:55

Ibbel schreef:
@ Elise: Dat roept iedereen, maar dat is alleen maar 'wollig' gedoe, om te verhullen dat (veel) zadelverkopers geen verstand van zaken hebben. En vaak kom je daar mee weg, zolang je hooguit een uurtje per dag op je paard zit. Maar als dat 2 à 3 keer per week 4-5 uur wordt, gaat goede pasvorm van het zadel écht tellen. De kussens van een gewoon zadel geven de demping. Moeten de demping en drukverdeling geven. Als ze dat niet doen, gaat een dekje, hoe dik ook, dat echt niet oplossen.
Ook qua koeling is dun het beste. In de vetgate (klasse II en hoger) leg je er gewoon een schoon en droog dekje onder. Klaar.
Overigens koelt een nat dekje het beste...

Te dun is natuurlijk ook niet goed. Het moet wel 30 km 'werken', qua zweetopname.

Bedankt voor je uitleg. Maar wat versta je onder te dun? Bedoel je daar de basic dekjes mee? Zo'n dekje heb ik gisteren namelijk gebruikt (is van reflecterend materiaal, misschien ken je ze) en daar schoof mijn zadel niet mee, ook niet met opstappen. Met dat dikke dek van eurostar lag het zadel meteen onder zijn buik (hij is zelf nogal rond). En anders kan ik misschien gewoon twee dekjes meenemen en onderweg wisselen als hij te nat wordt? Ik wilde onderweg zoiezo wel elke keer een pauze inlassen nl omdat hij nog vrij jong is (4,5).

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 09:57

En zijn de HAFdekjes wat?

Edit: Gezocht naar ervaringen maar ik denk dat ik het idd maar bij de gewone dekjes hou. Dat komt heel mooi uit want dan kan ik er 4 kopen in plaats van 1 voor hetzelfde bedrag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:20

Je hebt van die hele flodderige dekjes van een tientje het stuk. Die zijn soms wel erg minimaal qua vochtopnemend vermogen. Maar een gewoon redelijk stevig katoenen dekje kan een hoop vocht kwijt hoor. En helemaal doorweekt zijn is ook weer geen ramp. Dan stroomt het zweet er gewoon in straaltjes onderuit. Inclusief al het vuil en zand wat nog op de huid zit :D
Koelen van je paard doe je op de hals en/of benen. Dat de rug onder het zadel warm is, is alleen maar prettig. Rugspieren wil je warm houden...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 10:27

Ow oke, Superbedankt. Nu weet ik wat ik kan gaan kopen en hoef ik niet meer zo in te zitten over een bontdekje (wilde hem wel kopen maar was bang dat het niet werkte en ze zijn toch duur). Ik had ook al op ITP zitten kijken en zie idd veel enduranceruiters met een gewoon dekje rijden.