welk zadel???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

welk zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:38

hoi,
ik ga endurance starten. en nu vraag ik me af welk zadel ik het best kan kopen. wat raden jullie me aan??
ik wil er graag ook nog een beetje mee kunnen springen, wat zouden jullie zeggen voor merk/soort?
ook als iemand een goed zadel in de aan bieding heeft hoor ik het graag! mijn max is 300 euro (ik weet dat dat misschien niet zo veel is maar hoop er een goed zadel voor te vinden(waarschijnlijk 2de hands :+ )

Sok

Re: welk zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:44

Zolang je zadel maar goed op je paard past en jij er maar lekker op zit! :)
Een 'echt' endurancezadel ga je binnen jouw budget vrees ik niet vinden..

Echt een kwestie van proberen dus, want wat voor de een lekker zit, vind de ander helemaal niks!
Dan kan je het beste een zadelmaker aan huis laten komen met een hoop verschillende zadels.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:47

wat vind je van wintec??? ik hoor van de 1 dat het echt niks is en van de ander dat het super is

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:49

Een boomloos zadel :D zoek bv een 2ehands Cherokee van Barefoot, en ik kan in mijn Cheyenne heel goed 5 uur uitzitten.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:01

specialmoon schreef:
wat vind je van wintec??? ik hoor van de 1 dat het echt niks is en van de ander dat het super is

Persoonlijk zit ik best lekker op een wintec! :)
Maar dat is echt iets wat je voor jezelf en je paardje moet bepalen!

Een boomloos zadel zou ík persoonlijk niet doen.. Zeker geen barefoot.
Die beugelophanging drukt nogal raar op de rug en als je dan geen perfecte zit hebt, belast je de rug van je paard teveel op dezelfde plek. Zeker als je dan een endurance wedstrijd/training wil gaan rijden, daar word je best moe van en ook dan belast je je paard weer een stuk zwaarder..

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:21

gewoon kijken naar wat je zelf wilt en wat goed op je paard ligt. ik ben jaren bezig geweest met een goed endurance zadel kopen/kiezen, ik zoek nog steeds haha.

ik rijd gewoon met een Euroriding Diamant, deze ligt mij super en mijn paarden ook.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:27

Ik rijd ook euroriding alleen dan Opal is de VZH versie.

Echt een superzadel en ik kan er alles mee doen.
Mooie diepe zit en lange bladen voor dressuur maar toch vzh om te kunnen springen en crossen.
en voor de endurance de middelweg

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:57

Slofje schreef:
Een boomloos zadel :D zoek bv een 2ehands Cherokee van Barefoot, en ik kan in mijn Cheyenne heel goed 5 uur uitzitten.

Boomloos in de endurance schijnt niet geweldig te zijn. Verschillende mensen waren er razend enthousiast over, maar hebben later toch hun mening bij moeten stellen. Vaak ontstonden er op de plaats van de beugelophanging drukplekken. Als je op het endurance forum na zoekt over boomloze zadels kom je ook nog een aantal drukmeting testen tegen van boomloze zadels en endurance.

Edit: zie net dat Sok dit ook gezegd heeft. Typisch gevalletje van eerst topic door lezen voordat je reageert ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:55

Citaat:
Green Distance heeft vele boomloze zadels getest en dit was het enige (semi-)boomloze zadel uit die testen dat het gewicht van de ruiter niet op een zeer klein gebied concentreert (bij veel boomloze zadels is de band waaraan de beugels zijn opgehangen een plaats van grote druk, bij een test met een ruiter van 80 kg en alleen lichtrijden kwam er geen enkel drukpunt bij de Trekker Endurance-Pro).

Ook het Duitse paardenblad Cavallo heeft een aantal boomloze zadels getest, waarbij de Endurance Pro zeer goed uit de bus kwam.

bron:http://www.greendistance.nl/index.php?id=105

Een boomlooszadel zou ik dus niet aan beginnen, m.u.v. Trekker endurance pro.

Wie zegt dat je endurance blijft rijden, misschien vindt je het na 1x wel helemaal niks. Ik zou zeggen blijf lekker rijden op je huidige zadel en als je het leuk vindt kun je altijd nog anders beslissen. Ik ben zelf ook een tijdje opzoek geweest naar een endurance zadel, maar ik zag door de bomen het bos niet meer en met mij nog meer.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:52

Ik heb net een thorowgood endurance gekocht. Was 419,- inclusief reiskosten en opvullen etc. en ik krijg ook nog een gratis nacheck. Dit zadel had mijn voorkeur en lag toevallig ook het best op mijn paard.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:39

ik heb een wintec en ben er heel blij mee, kan er prima lange ritten mee maken.
ben wel op zoek naar een barefoot voor erbij

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:55

Zolang je zadel maar goed op je paard past en jij er maar lekker op zit,
dat is het allerbelangrijktste.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:55

Ik heb een wintec en een barefoot. Ik rijd geen endurance maar wel veel lange afstandsritten. Ik pak toch liever de wintec ivm de drukverdeling. Ik ben ook niet de lichtste, dat speelt ook mee. De barefoot gebruik ik vaak voor de wat kortere rondjes omdat ik hem wel heel fijn vind!