Duplo's kunststof hoefbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faedlujo

Duplo's kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 09:07

Snelle berekening leert dat ik met mijn paarden + de kleine wedstrijden die mijn buurjongen Bas Beckers op Joker R doet 4000 wedstrijd kilometers op Duplo oplevert sinds najaar 2008. En dan hebben we het nog niet eens over de vele training kilometers die ik er op maak sinds 2008.

Sinds kort is mijn vader bezig met een webwinkel waarop deze te bestellen zijn: http://duplo-benelux.com/

Hieronder mijn ervaring met dit beslag voor degene die er interesse in hebben.
In 2008 kregen mijn paarden allemaal been problemen. Daardoor kwamen wij uit op natuurlijk hoef bekappen en het Duplo beslag.
Zomer 2008 nadat alle paarden een korte tijd blootsvoets waren geweest en de trainingen op renegade hoefschoenen hadden gelopen, probeerden we de duplo's. Alle paarden (6 stuks) liepen er goed op. In het najaar reed ik in Most 2 dagen achtereen met 2 paarden wedstrijden op Duplo's voor de eerste keer. 2e en 3e plaats en best condition gingen we tevreden nar huis de winter in. Vanaf toen hebben al mijn paarden continue op Duplo gestaan en in de winter soms een korte rustperiode blootsvoets en op hoefschoenen.

In 2009 kwam ik al snel tot de ontdekking dat behalve dat de duplo's gezonder zijn voor de paardenbenen die veel meer schokken opvangen dan ijzers en gezonder zijn voor de hoefkwaliteit er nog een groot voordeel is aan dit beslag. Ideaal namelijk in het wat moeilijker terrein met harde ondergrond. Mont le Soie en Alpe d"huez waren ideaal te rijden op dit beslag, daar waar de Belgen en de Fransen gliberde over het asfalt, rotsen, stenen etc. liepen mijn paarden probleemloos verder.
Naar de finish in Alpe d'Huez ( waar de laatste km voor de 90 km over rotsen stijl naar onder gaan) galoppeerde Eddie nog een stuk of 5 Fransen voorbij die niet zo snel naar onder konden.

Een mooi voorbeeld van 2010 was Nettersheim waar Eddie de 124 km op zaterdag won en Depozit de 82 km op zondag won. Ik weet zeker dat de paarden nooit op ijzers deze wedstrijd op deze manier hadden kunnen lopen.

Vele lijken nog twijfels te hebben over Duplo's, ik in ieder geval niet. Ik weet zeker dat de successen van afgelopen jaar zeer zeker mede dankzij dit beslag zijn.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:46

Ik stap denk ik na dit seizoen over op Duplo's (Mits Valesco er fijn op loopt dan) :) Dit seizoen durfde ik het nog niet te proberen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat Duplo's goed beslag is, dankzij Theo en jou ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:49

Ik heb die van mij vorig jaar twee beurten op Duplo's gehad. Het beviel ontzettend goed, ze liep er echt heel erg fijn op, nét wat ruimer vanuit de schouder. Maarrr mijn merrie biljardeert achter en achter begonnen ze te schuiven en kwam ze eraf. Ze waren er toen denk ik nog niet met lippen. Nog een beurt geprobeert, maar weer scheef of eraf na een week of 2-3. Uiteindelijk weer teruggegaan op mijn oude beslag, tot ik afgelopen najaar een keer bij Werkman was (hoefijzerfabriek) en ik de duplo's zag mét lippen *\o/* Paar weken geleden besteld en weer een poging gedaan. En het gaat geweldig :) Ze loopt weer super en ze blijven achter nu (met dubbele lippen, voor zonder lippen) hartstikke goed zitten +:)+

Apple

Re: Duplo's kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:10