Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Napie schreef:Shetlander, voor de wagen:
rusthartslag is rond de 36-40 (was 2 jaar geleden rond de 50)
In stap: 80-90
In draf: 140-150
In galop: komt hij gemakkelijk rond de 180-200 maar ik galoppeer eigenlijk voornamelijk met de wagen heuvelopwaarts of door mul zand dus vrij intensive arbeid. Op vlak terrein een handgalop rond de 150
Herstel: omdat ze tot het laatst arbeid moeten blijven verricht (kar trekken) hebben ze vaak wel even nodig om onder de 60 te komen. Met een minuut of 3-5 aanbieden is vaak wel te doen

griebels schreef:Sara, je vergeet te melden dat het belangrijkste om te weten eigenlijk de max HS is.
DAt je traint op ong 70% van de max HS...
DAt je progressie moet maken door de trainingen zwaarder te maken etc etc...
TS vraagt naar de HS in (neem ik aan) normale omstandigheden. Ze moet nog beginnen met endurance, dan ben je nog niet zo bezig als jij uitlegt. Overigens, ik ook niet en ik ga toch een paar jaartjes mee...
In het begin reed ik met HSmeter, nu niet meer. Je moet je paard leren kennen, dat doe je met behulp van je HSmeter.
kim345 schreef:Ach vind het wel leuk om allemaal te lezen hoor
En ik was gewoon niewsgierig naar de waardes van jullie paarden.
Ik ga morgen nog maar eens kijken hoe het dan allemaal gaat en of ze dan misschien iets lager zit..
Hilli schreef:Volgens mij een vuistregel om zonder de max. hartslagwaarde te weten van je paard aan te nemen dat dat geloof ik 70% van de max. hartslagwaarde is. Tonkie heeft het volgens mij toegelicht in één van haar stukken over endurance-training. De links zijn wel ergens te vinden hier in de FAQ/interessante stukken.
Citaat:De maximale Hf van een paard ligt tussen 190 en 250. Het boek “Heart rate Training for Horses” adviseert om, als je de Hfmax van je paard niet weet, uit te gaan van 230.