Startkaartenellende (endurance)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65338
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:30

Ik probeer de kwestie van beide kanten te bekijken: ik draai inmiddels alweer een tijdje mee bij de DER, maar ben van huis uit bekend met het KNHS-systeem (vroeger KNF). Ik zie ook niet het probleem van startkaarten op zich, het verbaasde mij eerlijk gezegd ook een beetje dat de DER niet met een dergelijk systeem werkte. Aan de andere kant kan ik me de weerstand van veel DER-leden ook levendig voorstellen (redenen heb ik in dit topic al veelvuldig genoemd), en dat heb ik ook in een mail aan de KNHS laten weten. Ik kreeg daarop direct een heel nette mail van mevrouw Peeters terug, waarin zij aangaf dat zij begreep wat mijn grootste probleem was, namelijk de slechte communicatie. Ook gaf zij aan dat de hele kwestie rondom de invoering van startkaarten misschien inderdaad allemaal wat snel was gegaan, en gebruikte ook de uitspraak 'wij weten niet beter' als het om startkaarten gaat - net als de dressuur- en springruiters die in dit topic aan de discussie deelnemen. Terwijl dat voor de DER-leden een compleet nieuw fenomeen is, waar nog bij komt dat veel DER-leden het gevoel hebben dat zij het kleine visje zijn dat wordt opgeslokt door een grote snoek: geen 'opgaan in' de KNHS (wat 'samenwerking' impliceert), maar 'annexatie door' de KNHS oftewel 'jullie als DER-leden hebben je maar te schikken naar onze maatstaven'. Zo strikt zal de KNHS het niet bedoelen, maar zo komt het op veel mensen wel over. En dat allemaal tezamen heeft onder de DER-leden een grote weerstand tegen de hele gang van zaken gecreëerd.

Anyway, mevrouw Peeters besloot haar mail met de volgende woorden:

"Wij zijn ons bewust van de (negatieve) emoties van de enduranceruiters
rond de samenwerking met de KNHS. Wij willen proberen de sport zo goed
mogelijk aan te bieden aan de ruiters. Wij hopen dat we het vertrouwen
kunnen krijgen van de ruiters zodat we er iets moois van kunnen maken."

Ik ben best bereid om de KNHS dat vertrouwen te geven, maar ik hoop wel dat er dan ook daadwerkelijk aan verbetering van de communicatielijnen wordt gewerkt.

Intussen worden (sinds deze kwestie speelt) de DER-leden via de nieuwspagina op www.deronline.nl op de hoogte gehouden van KNHS-berichten die op hen van toepassing zijn, daar is ook een mededeling over gedaan op de mailing list, dus in zoverre is er al sprake van verbetering. Hopelijk blijft er een stijgende lijn in zitten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:14

Zep schreef:
Ik vind het netjes opgelost hoor, door de KNHS, met die aparte endurance startkaart. Tarief daarvan zal wel min of meer gelijkgetrokken zijn met dat van de menners, want die zijn ook wat goedkoper uit.


Jaja, maar het is ook fijn als wij als enduranceruiter ook weten dat die kaart er is/komt. We kregen nu eerst het formulier voor het aanvragen voor een startkaart (zonder vermelding daarbij dat het voor ons om de endurance ging), zonder dat de DERleden hiervan op de hoogte waren gesteld door KNHS en/of DERbestuur!
Nu moesten we eerst massaal contact opnemen met de KNHS en ophef maken voor we eindelijk een toelichting kregen... Boos!

Citaat:
Ik kijk er misschien een beetje raar tegen aan omdat ik geen endurance rijdt, maar de reactie van sommige endurance-ruiters op het gebeuren rond de KNHS komen op mij een beetje over als dat ze wel de lusten willen, maar niet de lasten. En zo zit de wereld niet in elkaar


De meesten willen best wel betalen, maar op dit moment zien we alleen maar de lasten en niet de lusten (als je het persé zo wilt noemen...).
De KNHS heeft nog geen enkele moeite gedaan om aan de enduranceruiters duidelijk te maken wat voor ons op dit moment en in de toekomst het voordeel is van het lidmaatschap van de KNHS. En nu reden we toch ook al mee met NK's, EK's en WK's....

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:23

Karin schreef:
Ik probeer de kwestie van beide kanten te bekijken: ik draai inmiddels alweer een tijdje mee bij de DER, maar ben van huis uit bekend met het KNHS-systeem (vroeger KNF). Ik zie ook niet het probleem van startkaarten op zich, het verbaasde mij eerlijk gezegd ook een beetje dat de DER niet met een dergelijk systeem werkte. Aan de andere kant kan ik me de weerstand van veel DER-leden ook levendig voorstellen (redenen heb ik in dit topic al veelvuldig genoemd), en dat heb ik ook in een mail aan de KNHS laten weten. Ik kreeg daarop direct een heel nette mail van mevrouw Peeters terug, waarin zij aangaf dat zij begreep wat mijn grootste probleem was, namelijk de slechte communicatie.

Ook ik ben bekend met het startkaarten verhaal omdat ik met mijn huidige paard ook bij de ponyclub (Elster ponyclub van de KNF) wedstrijden gereden heb. Ik heb mijn aanvraag voor mijn 'endurance'startkaart dan ook al opgestuurd. En even offtoppic: Aangezien mijn paard nu blijkbaar 2 levensnummers heeft, heb ik bij het formulier het verzoek gedaan de resultaten van het ene levensnummer (uit de ponyclubtijd) samen te voegen met het levensnummer dat hij heeft gekregen met het chippen en aanvragen van het paspoort. Want je weet nooit Haha!

Maar precies wat Karin zegt. Het struikelblok ligt in de communicatie. Zo'n nieuwe kostenpost komt je dan ineens rauw op je dakvallen hoor!

Citaat:
Ook gaf zij aan dat de hele kwestie rondom de invoering van startkaarten misschien inderdaad allemaal wat snel was gegaan, en gebruikte ook de uitspraak 'wij weten niet beter' als het om startkaarten gaat - net als de dressuur- en springruiters die in dit topic aan de discussie deelnemen. Terwijl dat voor de DER-leden een compleet nieuw fenomeen is, waar nog bij komt dat veel DER-leden het gevoel hebben dat zij het kleine visje zijn dat wordt opgeslokt door een grote snoek: geen 'opgaan in' de KNHS (wat 'samenwerking' impliceert), maar 'annexatie door' de KNHS oftewel 'jullie als DER-leden hebben je maar te schikken naar onze maatstaven'. Zo strikt zal de KNHS het niet bedoelen, maar zo komt het op veel mensen wel over. En dat allemaal tezamen heeft onder de DER-leden een grote weerstand tegen de hele gang van zaken gecreëerd.


Goed beschreven Karin!

Citaat:
Anyway, mevrouw Peeters besloot haar mail met de volgende woorden:

"Wij zijn ons bewust van de (negatieve) emoties van de enduranceruiters
rond de samenwerking met de KNHS. Wij willen proberen de sport zo goed
mogelijk aan te bieden aan de ruiters. Wij hopen dat we het vertrouwen
kunnen krijgen van de ruiters zodat we er iets moois van kunnen maken."

Ik ben best bereid om de KNHS dat vertrouwen te geven, maar ik hoop wel dat er dan ook daadwerkelijk aan verbetering van de communicatielijnen wordt gewerkt.


Ik hoop het ook en bovenstaande antwoord van mevr. Peeters klinkt dan ook hoopvol!

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:45

ja de knhs is zich zeker bewust van de ( negatieve ) emoties van de enduranceruiters.
men krijgt naar mijn iedee een hoop mail en telefoontjes per dag.
zowel over vragen als over opzegging.
ze hebben daar bijna een dagtaak om mail te beantwoorden met vragen volgens mij.
want er is nog een heleboel niet duidelijk hoor.
men kon nog steeds niet vertellen door de telefoon aan een kennis van me of het straks extra kosten met zich meebrengt om in het buitenland een wedstrijd te rijden.
op de site staat trouwens wel een tarief daarvoor dus ik vermoed wel dat het voor ons ook zo zal zijn straks.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:54

Arabianfrend, Het is heel goed om voor al je vragen mevr. Peeters een brief of mailtje te sturen, of haar te bellen. Dan kunnen ze de startkaart alleen maar nog beter maken of een andere oplossing zoeken!
Wij gaan dus misschien ons lidmaatschap opzeggen en dan lid worden in duitsland bij de VDD, dan krijg je meteen ook daar korting op de wedstrijden en je mag waarschijnlijk (zijn we nog aan het uitzoeken) dan gewoon zonder startkaart maar met toestemming in NL starten, klinkt ook als een goede oplossing.

Over de KNHS, daar gaat het financieel niet zo best en er zit nu een Interim bestuurder om de boel een beetje op orde te krijgen. Het klinkt misschien negatief, maar ik denk dat we nog wel een tijd kunnen wachten op de goede comunicatie van de KNHS en de DER, bedenk wel dat het in 2004 dus opeens heel wat duurder gaat worden terwijl het bestuur van de DER heeft belooft dat door de fusie met de KNHS niet duurder zou worden...
Ze doen zeker hun best, maar ik heb er nog steeds een niet al te hoge pet vanop!

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:00

nou om eerlijk te zijn is mijn opzegging van de der al de deur uit gegaan en met mij nog een paar andere mensen die opgezegt hebben.
die kennis van ons heeft ook iemand van de knhs aan de foon gehad.
wat jij hierboven schrijft guinni dat denk ik dus ook.
daarom word ik weer lid van belgie.
als ik via hun een riderspromisie krijg dan kan ik ook in nederland een wedstrijdje rijden.
maar in belgie zelf zijn voor mij ook genoeg wedstrijden dus weet ook niet of ik nog nederland ga rijden.
zal wel zien hoe het met me rug gaat, als die veel last blijft geven zal ik weinig rijden vrees ik.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 11:29

Zep: het probleem is juist de hele samenwerking met de KNHS. Er is begin vorig jaar over gesproken dat er alsnog samengewerkt zou gaan worden, of gefuseerd. Vervolgens is er geen besluit over genomen, maar heeft het bestuur in de zomer gewoon ingestemd, statuten zijn verandert en de leden wisten zo ongeveer van niks. Er is dus helemaal niet door de leden besloten samen te gaan werken met de KNHS! Vind je het gek dat iedereen nu boven in de boom zit als er dan ook nog eens extra kosten (in de vorm van de startkaart) bij komen? ZONDER OVERLEG, alweer... 't lijkt wel een virus. Leden hebben nergens mee ingestemd, het is gewoon erdoor gedrukt. Fijn zootje dus.
Overigens is het Rabo Talentenplan NIET via de KNHS, of daarvan afhankelijk. Zeggen ze zelf, zij zeggen dat alleen OLYMPISCHE sporten geselecteerd worden, dan hoef je niet onder de KNHS te vallen volgens mij (inmiddels valt alles onder de KNHS, maar goed, dat is niet expliciet als vereiste gesteld).

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:36

Het zette mij aan het denken. Vraagt de VDD ook een ruiterbewijs? Want anders denk ik er hard aan om daar ook lid te worden. We willen zowieso volgend jaar proberen in het buitenland te starten. Dus tja....

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:56

Laui! schreef:
Zep: het probleem is juist de hele samenwerking met de KNHS. Er is begin vorig jaar over gesproken dat er alsnog samengewerkt zou gaan worden, of gefuseerd. Vervolgens is er geen besluit over genomen, maar heeft het bestuur in de zomer gewoon ingestemd, statuten zijn verandert en de leden wisten zo ongeveer van niks. Er is dus helemaal niet door de leden besloten samen te gaan werken met de KNHS! Vind je het gek dat iedereen nu boven in de boom zit als er dan ook nog eens extra kosten (in de vorm van de startkaart) bij komen? ZONDER OVERLEG, alweer... 't lijkt wel een virus. Leden hebben nergens mee ingestemd, het is gewoon erdoor gedrukt. Fijn zootje dus.
Overigens is het Rabo Talentenplan NIET via de KNHS, of daarvan afhankelijk. Zeggen ze zelf, zij zeggen dat alleen OLYMPISCHE sporten geselecteerd worden, dan hoef je niet onder de KNHS te vallen volgens mij (inmiddels valt alles onder de KNHS, maar goed, dat is niet expliciet als vereiste gesteld).


maar dan ligt het probleem niet bij de KNHS maar bij jullie eigen bestuur. Merkwaardig dat ze dit zomaar kunnen beslissen! Dat kun je IMO de KNHS niet verwijten, maar als ik lid zou zijn (dat ben ik trouwens Extreme duivel ) riep ik mijn bestuur eens heel snel op het matje!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-08-03 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65338
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:00

Er gaan vanwege deze kwestie ook stemmen op (vanuit de leden) voor een bijzondere ledenvergadering met het DER-bestuur. Ben benieuwd wat daarvan terecht komt. Overigens draait het bestuur momenteel niet op volle sterkte, omdat er tussentijds twee leden zijn afgetreden. Volgens de statuten moet er dan binnen een paar weken een vergadering worden belegd, maar ook die is -naar mijn weten- nooit geweest en we zijn nu toch al een paar maanden verder.

Probleem ligt IMO ook bij de KNHS omdat die spijkers met koppen wilde slaan. Het feit dat wij 'out of the blue' zo'n standaard mutatieformulier dressuur/springen kregen, komt niet echt prettig over. Ik voelde mij als enduranceruiter op dat moment ook niet serieus genomen, ook al ben ik bekend met dat formulier. Als je als (grote) organisatie je nieuwe leden (want dat zijn de DER-leden) tevreden wilt stellen (en houden!), dan moet je bij het begin beginnen en daar geen steken laten vallen. Probleem ligt dus zowel bij DER als bij KNHS, en met name in de onderlinge afstemming van het een en ander.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:07

dat laatste ben ik zeker met je eens, maar ik viel over het stukje dat Laui hierboven schrijft. Misschien had ik niet 'het probleem' maar 'ook een probleem' moeten zeggen Haha!

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:44

Zep schreef:
En wat die hengsten betreft: dan maak je voor de endurance-ruiters toch de regel dat iemand klasse II moet hebben uitgereden voor ze met een hengst mogen starten? Hengsten blijven hengsten, wat voor discipline je ze ook in uitbrengt.


Nee alsjeblieft zeg! Ik heb een hengst (al 12 jaar), heb een aantal jaar geen endurance gestart en ben dus mijn klasse II startgerechtigdheid kwijt. Hoe zou ik in hemelsnaam een klasse II moeten rijden zonder daarvoor gekwalificeerd te zijn en dat terwijl ik alleen maar mij hengst heb? Eerst op een paard van iemand anders minimaal 4 wedstrijden gaan rijden? Nee, dank je feestelijk. Heb ik geen tijd voor om ook nog dat paard van die ander te trainen, en daarbij komt ook nog, dat ik niet langer de ambitie heb om met mijn hengst nog veel meer dan klasse I te gaan starten. Dus, een heel hardgrondig NEE! tegen dat idee.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:46

ja, zo werkt het bij de KNHS iig wel. Eerst L2 met een winstpunt, of L springen en dan pas starten met een hengst. Wees gewaarschuwd.

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:00

Maar waarom worden toch iedere keer de hengsten gediscrimineerd?! Bij de endurance ben je verplicht je hengst op de voorkeuring met trens of hengstenbit voor te brengen. Hoe vaak ik al niet van de veterinair te horen heb gekregen dat ik mijn paard op halster moet voorbrengen is niet meer op 1 hand te tellen. Als ik er dan op wijs dat het een hengst is, moeten ze er eerst nog eens onder kijken om dat te verifieren. Laat ze kijken naar gedrag van paard (en ruiter) en niet op basis van geslacht dit soort regeltjes instellen.

Daarnaast geldt ook nog eens dat je voor de endurance geregeld buiten moet trainen. Als je hengst niet onder appèl staat lukt je dat niet en kun je dus ook geen endurance ritten rijden. Onzinnige regel lijkt me. Maar goed. Misschien wind ik me op voor iets dat (nog) niet gaat gebeuren. We zien wel.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:04

probleem is alleen dat er op papier erg moeilijk te beoordelen is of een hengst braaf is. En ik weet wel dat er ook lastige ruinen/merries zijn maar over het geheel genomen vragen hengsten wel een meer ervaren ruiter. Ik kan me je ergernis heel goed voorstellen, maar ik heb ook een tijd ergens gereden waar we alleen maar hengsten hadden (en veel onervaren ruiters), en dat ging soms maar net goed.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:40

Fasel schreef:
Het zette mij aan het denken. Vraagt de VDD ook een ruiterbewijs? Want anders denk ik er hard aan om daar ook lid te worden. We willen zowieso volgend jaar proberen in het buitenland te starten. Dus tja....


het nederlandse ruiterbewijs is in belgie in iedergeval wel geldig.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 15:50

Ik kan het best begrijpen dat er voor hengsten een aparte regeling gemaakt wordt. Je ziet ze wel vaak licht ontvlambaar rondlopen. Dat zou ik nog best kunnen begrijpen, maar er moet ook een uitzondering mogelijk zijn. Dat vind ik ook voor de dressuur en het springen, waarom komt er niet een soort 'toelatingsexamen'. Als je de regels wilt ontwijken moet je dat aanvragen en dan komt er een commissie jou en je paard aan de tand voelen. Dat mis ik soms echt nog wel hoor!

En over het akkefietje KNHS / DER is al veel gesproken, sinds de statutenwijziging is het onmogelijk de vereniging weer te ont-KNHS-en en dus zou je een nieuwe vereniging op moeten zetten, met alle rompslomp van dien. Daar is door de leden (die dat wilden) niet voor gekozen, en op zich was er nog mee te leven dat we onder de KNHS vielen, er werd immers beloofd dat eerst overal goed over nagedacht, gesproken én gestemd zou worden. Kennelijk werkt het bij de KNHS (en ook de DER, maar dat kun je ook als naïviteit zien) zo dat als je ze een vinger geeft, ze je hele arm afrukken. Nou, daar bedank ik even voor.
Overigens is het doordrukken van het KNHS-akkefietje door het oude bestuur gebeurd, het nieuwe heeft zich er aan aan moeten passen.

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:58

Misschien is een "toelatingsexamen" zoals in de rensport (voor alle paarden trouwens) wordt gehanteerd wel een optie. Ze moeten laten zien dat ze zich kunnen gedragen en dat ze een redelijke koers kunnen lopen, daarna mogen ze pas aan de officiele wedstrijden meedoen. Vind ik eigenlijk wel een goede methode.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 16:26

En ook dat de ruiter toch wel enigzins kundig is. Ik hoor soms verhalen en zie soms ruiters dat ik m'n hart vasthoud. Ik kan er zelf ook geen klap van, maar sommige mensen zouden wandelende takken moeten gaan houden, geen paarden...
Ik wist trouwens niet dat er in de rensport een toelatingsexamen is? Ik had nooit kunnen vermoeden dat onze Voltrack daar ooit voor geslaagd is... die was echt niet goed bij z'n hoofd. Inmiddels gaat het wel veel beter, maar de hengst is nog makker af en toe...
Ik denk dat je voor het aanwezig zijn op een wedstrijdterrein toch over een klein beetje overwicht/kunde of hoe je het ook wilt noemen moet beschikken. Ponyruitertjes zijn natuurlijk aparte gevallen, maar die moeten toch op z'n minst een pappie of een mammie hebben die de pony ook een beetje de baas kunnen.
Op zich is het versnelde promoveren in de endurance aardig geregeld, dan wordt er heel streng naar je paard gekeken, zijn gedrag ook. Als hij erg druk is zullen ze je niet voor promotie goedkeuren, dat vind ik wel een goed systeem.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:42

Laui! schreef:
Ik kan het best begrijpen dat er voor hengsten een aparte regeling gemaakt wordt. waarom komt er niet een soort 'toelatingsexamen'. Als je de regels wilt ontwijken moet je dat aanvragen en dan komt er een commissie jou en je paard aan de tand voelen. Dat mis ik soms echt nog wel hoor!


Het aanvragen en verkrijgen van dispensatie voor in dit geval het starten met een hengst door een ruiter die de nog niet verplichte leeftijd heeft bereikt is al vele jaren mogelijk en in gebruik. De klasseringsvoorwaarde voor het starten met hengsten is nog niet zo oud, maar ook hiervan is mij bekend dat dispensatie is verleend (alhoewel ik erbij moet zeggen dat dit in de NBVR-tijd was).
Na de met reden beklede aanvraag wordt ter plaatse bekeken en getoetst of de dispensatie verleend wordt.
Het Arabisch Volbloed Stamboek heeft trouwens algehele dispensatie gekregen voor de door haar georganiseerde wedstrijden. Dus bij een AVS-wedstrijd mag je met je Arabische hengst ook in de B starten.

In het algemeen nog even de opmerking dat ik iedereen kan aanraden om toch ook eens de KNHS reglementen (algemeen en disciplinegericht) door te gaan nemen. Ik zie regelmatig vragen/opmerkingen langskomen die toch echt al in de reglementen zijn verwerkt.
Niet zozeer specifiek gericht op bovenstaande vraag, maar aangezien ik toch een berichtje aan het plaatsen was wou ik dit ook nog even kwijt.

Karin

Berichten: 65338
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:47

Arabendu schreef:
In het algemeen nog even de opmerking dat ik iedereen kan aanraden om toch ook eens de KNHS reglementen (algemeen en disciplinegericht) door te gaan nemen. Ik zie regelmatig vragen/opmerkingen langskomen die toch echt al in de reglementen zijn verwerkt.


Disciplinegericht kan ik inkomen, algemeen blijft een heikel punt. Er zijn namelijk nog een hoop verschillen tussen het algemene KNHS-reglement en dat van de DER, zoals bijvoorbeeld over het starten met hengsten. Je kunt er dus niet klakkeloos van uitgaan dat wat in het algemene KNHS-reglement staat ook 1-op-1 opgaat voor endurancewedstrijden.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:09

Het Algemeen wedstrijdreglement van de KNHS geldt voor iedereen.
Daarnaast is er voor iedere discipline een extra reglement waarin de meer specifieke regels voor deze discipline zijn vermeld.
Het starten met hengsten is ook niet geregeld in het algemeen reglement, maar in de disciplinereglementen. Bij dressuur en springen mag je niet zomaar starten met een hengst (en bij SGW kan het dus automatisch niet omdat je daar als combinatie B+1 springen moet zijn of de gemeenschappelijk hoogste klasse in het springen moet tenminste L+wp zijn (paarden)) en in het endurancereglement zijn daar geen verdere regels aan verbonden.

Het artikel voor het verkrijgen van dispensatie is trouwens in het Algemeen Reglement terug te vinden.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:24

waar staat dat dan? Ik kan het niet vinden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:55

Ik heb deze discussie eens aangezien (en ja, heb 'm ook helemaal gelezen) maar waar ik me over bliijf verbazen, is dat de KNHS de problemen die de DER met z'n eigen leden maakt in de schoenen geschoven krijgt!
Ik ben nog niet 1 verwijt tegengekomen dat echt een probleem van de kant van de KNHS is. Er worden zoveel verwijten gemaakt, maar leg die aub ook waar ze vandaan komen, bij de gebrekkige communicatie van de DER naar zijn leden toe.

Het lijkt me nogal logisch dat wanneer je als kleine vereniging bij een grote overkoepelende organisatie komt de regels van deze organisatie ook voor jouw vereniging gaan gelden. Dat je vereniging daarnaast nog weer aparte regels hanteerd is compleet aan je vereniging

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:49

De kern van het probleem Jantien, zit 'm in het feit dat de leden van de DER dit in hun maag gestopt krijgen. Juist, daar zit hem zeker een grove fout van de DER. De KNHS is een grote vereniging. Die denkt totaal niet aan leden. Interesseert ze geen reet. De KNHS heeft, en dat heb ik zelf met eigen ogen op een vergadering aanschouwd, alles er gewoon doorheen geduwd. Er was totaal niets tegen in te brengen. Dit was het en zo zou het blijven. Vraag me af waarom er dan een avond wordt georganiseerd waar heen en weer gediscussierd mag worden. Was namelijk vooral een erg grote monoloog.

Maar dat de DER geen fouten heeft gemaakt dat zal je mij niet horen zeggen. Ben niet voor niets uit het bestuur gestapt.