Startkaartenellende (endurance)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:00

Lielle, de manier waarop de endurance-sport georganiseerd is, wijkt gewoon op alle punten af van wat "gebruikelijk" is binnen de KNHS. Je hebt het zelf al over het mogen starten in een lagere klasse en over het mogen starten met hengsten.

En chippen is toch niet te ingrijpend? Volgens mij moeten paarden in feite gewoon gechipt zijn als je er mee op de openbare weg wil komen... Als je nou gewetensbezwaard bent, dan is het een ander verhaal. Dan moet je je paard laten schetsen e.d. (heb de reglementen er niet bij) en wordt het een ingewikkeld verhaal. Maar in principe kan iedereen die denkt "misschien is de endurance wat voor mij, maar ik weet het niet zeker" gewoon voor het gevoel, om het eens meegemaakt te hebben, een start maken in de kennismakingsklasse. Dat is dan toch laagdrempelig? Hoe meer formaliteiten, hoe minder snel je het een keer zal proberen.

De recreatierit in Wanroij is volgens mij niet gelijk aan een rit in de kennismakingsklasse. Je paard wordt voor zover ik weet niet gekeurd en er is geen minimum of maximumtempo. Dat is dus wezenlijk anders. In de kennismakingsklasse heb je nog wel het gevoel een echte wedstrijd te rijden!

Lielle, rij nou eerst maar eens je eerste rit goed uit. Dat bedoel ik niet flauw, maar als je de sfeer op endurance-ritten nog niet eerder geproefd heb kan je denk ik niet zo goed meepraten over hoe het hele KNHS- en startkaarten-verhaal op "ons endurance-ruiters" overkomt.

En ja, het voelt als een clubje. Net zoals "dressuurruiters" of "springruiters" vaak als een clubje gezien worden. Zowel door de mensen van buiten de club als van binnenuit: eigen jargon, eigen dingen die belangrijk of niet belangrijk, logisch of niet logisch zijn.
De endurance-sport is altijd gezien als een club waar een slechte ruiter en een raar paard toch nog een wedstrijd konden rijden. Dan ga je je ook wel een clubje voelen, op het moment dat je mee gaat doen en merkt dat er van die verhalen niets, maar dan ook he-le-maal niets klopt. "Wij tegen de boze buitenwereld", ja, misschien is dat wel zo. Maar het lijkt me in dit geval óók een nogal logische reactie. Of het terecht is, is weer een ander verhaal. Dat mag iedereen voor zichzelf beoordelen...

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:14

Even reageren op een aantal zaken:

Chippen vind ik wel aardig ingrijpend: je brengt een lichaamsvreemd ding in in je paard. Maar dat is een heel andere discussie die hier al zeer regelmatig is gevoerd. Alternatief is een DNA test, maar daar ga ik verder niet op in (onze paarden zijn gechipt).

mijn knuppel in het hoenderhok heeft gewerkt Haha! Ik snap prima dat een vereniging andere regels hanteert, maar ik snap niet waarom ik als KNHS lid nog apart lid moet worden van jullie clubje om mee te mogen doen (ik ben dus al lid geworden, daar gaat het ook verder niet om).

recreatierit is idd helemaal zonder keuring ed. Maar ik snap niet hoe je het gevoel kunt hebben aan een echte wedstrijd mee te doen terwijl er geen klassement wordt opgemaakt, misschien ben ik te verdorven door mijn achtergrond Verward Maar ik heb absoluut geen bezwaar tegen de kennismakingsklasse en ik kan me heel goed voorstellen dat daarvoor geen startkaart nodig is. Maar voor de echte wedstrijdklassen vind ik het een ander verhaal.

Overigens, denk je dat ik per se mijn rit moet uitrijden om die sfeer te proeven? Dat lijkt me ook heel vreemd. Sorry, beetje flauw misschien maar dat is jouw opmerking ook. Ik reageer als buitenstaander op de ophef die hier wordt gemaakt, en tot nu toe krijg ik alleen maar te horen dat je als endurance ruiter geen startkaart nodig hebt en dat 'de anderen' maar lid moeten worden zonder verdere argumenten.

wat dat eigen wereldje betreft: ik volg hier regelmatig de endurance berichten en het komt idd over als een clubje net als de SGW ruiters. Niets mis mee.

Overigens denk ik (met Karin) dat het vooral wordt veroorzaakt door de slechte communicatie. En dat is kwalijk. Ik ben trouwens zelf oud NKB lid en wat mij betreft kan de KNHS me gestolen worden, dus ik herken jullie ergernis echt wel.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:18

[quote="Lielle"]mijn knuppel in het hoenderhok heeft gewerkt Haha! Ik snap prima dat een vereniging andere regels hanteert, maar ik snap niet waarom ik als KNHS lid nog apart lid moet worden van jullie clubje om mee te mogen doen (ik ben dus al lid geworden, daar gaat het ook verder niet om).

Als je al lid geworden bent is het nu toch ook (een beetje) jouw clubje????

Welkom bij ons clubske trouwens!!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:20

heel scherp Haha! en dank je wel *LOL*

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:21

Lielle schreef:
recreatierit is idd helemaal zonder keuring ed. Maar ik snap niet hoe je het gevoel kunt hebben aan een echte wedstrijd mee te doen terwijl er geen klassement wordt opgemaakt, misschien ben ik te verdorven door mijn achtergrond Verward Maar ik heb absoluut geen bezwaar tegen de kennismakingsklasse en ik kan me heel goed voorstellen dat daarvoor geen startkaart nodig is. Maar voor de echte wedstrijdklassen vind ik het een ander verhaal.


Het is wel een handige optie om te kijken of het endurancerijden je ligt. Misschien denk je na één keer wel: dit is niets voor mij. En dat kan verschillende redenen hebben. Dan verplicht je je verder tot niets, dan laat je het bij die ene rit en ben je ook geen geld kwijt aan DER-lidmaatschap (en straks die startkaart). Je bent ook niet verplicht om drie kennismakingsritten te rijden: als je na de 1e enthousiast bent, word je ter plekke alsnog lid en telt je rit gewoon mee voor promotie. En uiteraard (om de redenen die ik al eerder noemde): je stelt je paard en jezelf bloot aan de wedstrijdomstandigheden (drukte, mededeelnemers etc.), dus is het tegelijkertijd een goede oefening. Dus wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat mensen het gevoel hebben dat ze aan een wedstrijd meedoen, ook al is er geen officieel klassement.

Zoals ik eerder in dit topic al zei: rijverenigingen en maneges organiseren vaak onderlinge wedstrijden, waarop je de sfeer kunt proeven en (jezelf of je paard) ervaring kunt opdoen. Je hoeft daarvoor ook geen kosten van startkaart e.d. te maken. De kennismakingsklasse heeft in feite diezelfde functie, alleen dan tijdens een reguliere wedstrijd omdat het anders organisatorisch niet te doen is. En om endurancewedstrijden te kunnen rijden, moet je vooralsnog lid worden van de DER, ook al ben je al lid van de KNHS. Om dressuur- of springwedstrijden te kunnen rijden (lees: een startkaart te kunnen aanvragen), moet je ook lid zijn van een landelijke rijvereniging of ponyclub, dus zo veel verschil zit daar naar mijn idee niet tussen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-08-03 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:22

Mandymonica, ieder paard met een startkaart moet gechipt zijn of toestemming hebben voor een dna test, het chipnummer staat op de startkaart en de coupons. Correcte enting is ook verplicht door de KNHS, dat moet ook in het paspoort vermeld staan.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:28

Karin"]
[quote="Lielle"]recreatierit is idd helemaal zonder keuring ed. Maar ik snap niet hoe je het gevoel kunt hebben aan een echte wedstrijd mee te doen terwijl er geen klassement wordt opgemaakt, misschien ben ik te verdorven door mijn achtergrond Verward Maar ik heb absoluut geen bezwaar tegen de kennismakingsklasse en ik kan me heel goed voorstellen dat daarvoor geen startkaart nodig is. Maar voor de echte wedstrijdklassen vind ik het een ander verhaal.
[/quote]

Het is wel een handige optie om te kijken of het endurancerijden je ligt. Misschien denk je na één keer wel: dit is niets voor mij. En dat kan verschillende redenen hebben. Dan verplicht je je verder tot niets, dan laat je het bij die ene rit en ben je ook geen geld kwijt aan DER-lidmaatschap (en straks die startkaart). Je bent ook niet verplicht om drie kennismakingsritten te rijden: als je na de 1e enthousiast bent, word je ter plekke alsnog lid en telt je rit gewoon mee voor promotie. En uiteraard (om de redenen die ik al eerder noemde): je stelt je paard en jezelf bloot aan de wedstrijdomstandigheden (drukte, mededeelnemers etc.), dus is het tegelijkertijd een goede oefening.
[/quote]
maar ik heb niets tegen die kennismakingsklasse, ook al doe ik er zelf niet aan mee! En Ik zou idd het aan te raden vinden om dat zonder startkaart te doen Haha!
Jouw laatste stukje (lid worden zodat het alsnog telt voor promotie) klopt trouwens niet meer, dat was alleen toen je nog kon deelnemen aan de klasse I.

[quote="Karin schreef:

En om endurancewedstrijden te kunnen rijden, moet je vooralsnog lid worden van de DER, ook al ben je al lid van de KNHS. Om dressuur- of springwedstrijden te kunnen rijden (lees: een startkaart te kunnen aanvragen), moet je ook lid zijn van een landelijke rijvereniging of ponyclub, dus zo veel verschil zit daar naar mijn idee niet tussen.

maar ik moet dus drie keer lid worden van een vereniging (KNHS, eigen club, DER), en ik heb nog steeds geen argument daarvoor gelezen. Wat mij betreft mogen DER leden ook direct dressuur starten, lijkt me niets mis mee.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:59

Lovely schreef:
Mandymonica, ieder paard met een startkaart moet gechipt zijn of toestemming hebben voor een dna test, het chipnummer staat op de startkaart en de coupons. Correcte enting is ook verplicht door de KNHS, dat moet ook in het paspoort vermeld staan.


Verward Zeg ik van niet dan? Ik meld alleen dit chippen/ enten voldoende is (was...) om te starten in de endurance, zonder startkaart dus.

Maar goed, dit is in feite een beetje off-topic geloof ik Knipoog

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:02

Overigens begint dit wel een beetje een "hak-topic" te worden... Nou werd er wel gehakt met als slachtoffer de KNHS, maar nu lijkt het er ook een beetje op alsof de verschillende disciplines naar elkaar gaan lopen sneren... Kan me vergissen (en ik geef ruiterlijk toe dat ik me er ook schuldig aan maak), maar dat was geloof ik niet helemaal de bedoeling...

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:06

dat lijkt me idd niet de bedoeling. En ik ben oprecht geïnteresseerd in Endurance (wil dit jaar SGW, springen, dressuur en Endurance starten met hetzelfde paard Haha!) dus misschien kunnen we de onderlinge strijdbijl weer begraven.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:12

Lielle schreef:
maar ik moet dus drie keer lid worden van een vereniging (KNHS, eigen club, DER), en ik heb nog steeds geen argument daarvoor gelezen. Wat mij betreft mogen DER leden ook direct dressuur starten, lijkt me niets mis mee.


Het zou idd mooi zijn als je als KNHS-lid wedstrijden in je discipline(s) naar voorkeur zou kunnen rijden zonder daarnaast nog lid te moeten zijn van een rijvereniging (of de DER). Met de keus uit een startkaart voor één of juist meerdere disciplines, met mogelijkheid tot uitbreiding voor een X bedrag. Maar ik kan me voorstellen dat deze 'instapeisen' nog een 'erfenis' vormen van het pre-KNHS-tijdperk (met KNF, NKB etc.) toen alles nog onderverdeeld was in bond, rijverenigingen etc. Nu iedereen toch KNHS-lid is (één grote overkoepelende organisatie), is het misschien voor de KNHS wel eens tijd om over een nieuwe constructie op dit vlak na te denken.

Maar het allerbelangrijkst IMO is dat de KNHS niet vergeet om er voor haar leden te zijn. En dat betekent met name duidelijk communiceren.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:17

Lielle schreef:
dat lijkt me idd niet de bedoeling. En ik ben oprecht geïnteresseerd in Endurance (wil dit jaar SGW, springen, dressuur en Endurance starten met hetzelfde paard Haha!) dus misschien kunnen we de onderlinge strijdbijl weer begraven.


Goed plan Knipoog

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:25

Ik discusieer niet meer mee Haha! Ik heb gekozen te stoppen met de endurance. Niet om wat er nu allemaal gaande is, maar gewoon dat ik ook heel graag dressuur en men, en dat word dan gewoon teveel Lachen En dat de wedstrijden niet bepaald in de buurt zijn Scheve mond

Wens iedereen veel succes Haha!

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:19

Lielle schreef:
recreatierit is idd helemaal zonder keuring ed. Maar ik snap niet hoe je het gevoel kunt hebben aan een echte wedstrijd mee te doen terwijl er geen klassement wordt opgemaakt, misschien ben ik te verdorven door mijn achtergrond Verward Maar ik heb absoluut geen bezwaar tegen de kennismakingsklasse en ik kan me heel goed voorstellen dat daarvoor geen startkaart nodig is. Maar voor de echte wedstrijdklassen vind ik het een ander verhaal.


Ga hier toch maar even op in.....
Zelf heb ik ook geen kennismakingsklasse gereden. Ben meteen begonnen in klasse I.
Waarom ? Dressuur, springen en SGW is niet echt onze roeping, maar bij de endurance had ik het gevoel dat het wel een sport voor ons was.

Waar het in de endurancesport echter om gaat is dat je je paard zo snel mogelijk, maar vooral zo gezond mogelijk over de finish brengt!
Als je paard goedgekeurd wordt na 30 km. volbracht te hebben, kun je oprecht zeggen dat je op dat moment voor jezelf gewonnen hebt. Dat is nou het mooie van de endurancesport.

Laatst hoorde ik van een klasse III ruiter dat sommige mensen in het begin zo gefixeerd zijn op de snelheid, dat ze langzaam hun paard kapot rijden.
Klasse I & II kunnen ze nog goed doorkomen, maar in klasse III & IV zie je ze niet meer....Zeg natuurlijk niet dat jij dat zult doen. Knipoog

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:45

tuurlijk niet Knipoog Ik heb eerlijk gezegd ook helemaal geen ambities om verder te komen dan klasse I, mijn hart ligt toch bij het springen/sgw.
En ook daarin geldt dat een goed gevoel na een cross (+ veterinaire goedkeuring), parcours of proef een overwinning voor jezelf is, maar daarnaast wil ik weten waar ik sta in vergelijking met de rest. Dat ligt nu eenmaal in mijn aard, en daarom is de kennismakingsklasse niets voor mij.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 10:16

Het lid worden van verschillende verenigingen snap ik eigenlijk ook niet. Ik word nog liever lid van een willekeurige vereniging en ga dan endurance starten, dan dat ik DER-lid word. Op het moment liggen de kaarten wat anders en laat ik het dus nog maar even zo. Eerst maar eens een jaartje aanzien. Ik vind het systeem wat nu gehanteerd wordt ook niet bepaald soepel. Communicatie is bijna nul en niemand weet waar hij/zij aan toe is. Het gerucht gaat namelijk nu dat gauw ff de startkaarten voor de endurance ingevoerd worden en dan daarna maar eens kijken hoe we eea aan de sport aan kunnen passen. Dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld, kijk eerst maar eens wat je voor de endurance kunt doen. Klinkt misschien wat arrogant, maar 1 ding begint nu toch aardig duidelijk te worden, het reguliere startkaartensysteem is zó anders dan wat de endurance nu gewend is dat het velen een doorn in het oog is. Ongetwijfeld kennen beide systemen hun voordelen, maar probeer daar dan een gulden middenweg in te vinden, maar dat gebeurt niet. Wie weet kan op zo'n manier het hele startkaartensysteem wel verbeterd worden, en daar zou m.i. de hele paardenwereld van kunnen profiteren...

Over hengsten starten. Ik vond het eerlijk gezegd ook wat vreemd dat mijn zusje gewoon die hengst onder haar kont heeft en er mee kan rijden. Kind is 13. Niet dat het gevaarlijk is oid, maar toch. In vergelijking met andere takken van paardensport is het wat krom. Inmiddels zijn ze kl 3 startgerechtigd, dat lijkt mij toch wel een beetje meer dan L2 + 1, maar in de dressuur mag ze 'm niet uitbrengen. Krom dus. Niet dat zij wil gaan dressuren, maar het gaat om het idee he?
Daarbij komt dat je hengsten en hengsten hebt. In de lagere klassen van dressuur en springen zie je ze volgens mij nauwelijks. In de endurance zie je er ook niet veel, en dan nog zie je alleen de exemplaren die op 2 benen staan, ontploffen en constant aan het brullen zijn. Onze hengst valt gewoon onder de catagorie 'drukke ruinen'. Die zien de meeste mensen niet. Als hij zich misdraagt ja, maar de meeste mensen weten niet eens dat het een hengst is. Geeft wel grappige situaties bij de veterinaire keuring. Meisje komt aan met hengst. Dat is toch ook bij ons niet zo gewoon, ik denk dat sommige veterinairen even op hun kop moeten krabben...
L2+1 vind ik trouwens ook een rare regeling, waarom niet L1+1? Zegt L wat over het niveau? Ik rijd met mijn KWPNer in de training ook L, ik ben kl 3 startgerechtigd in de endurance, een beetje sturen kan ik wel (denk ik). Je hebt hengsten en hengsten, de meeste mensen denken gelijk aan van die monsters die al ontploffen als je ze aanraakt. Om zo'n beest onder controle te kunnen houden mag je toch wel M2 zijn, ik roep maar wat, maar het gaat om het idee.
Het is eigenlijk wel een goed punt, want als iemand kl 3 endurance is, wat is dat dan in vergelijking met dressuur/springen/etc? Het is niet te vergelijken, maar iemand die 80 km te paard doet en zijn beest behoorlijk onder de duim heeft dat is toch ook aardig? Ik vind trouwens dat je elk paard onder controle moet hebben, ook op een B wedstrijd. Maar iemand die kl 3 rijdt, rijdt nog geen hogere dressuur. Ik heb iig die ambitie helemaal niet. Ik kan wat M-oefeningetjes, en als het erg lekker gaat pruts ik wat in de hoop nog wat meer te leren, maar ik train er niet voor. Ik train voor de afstanden en daarin heb je niet meer dan L/M nodig om je paard soepel te houden.

Dat van die plaatsingen herken ik ook wel. In de kl 1 eindigen wij nu (met een beetje beleid) vooraan. Vorig jaar paar keer gewonnen (zusje moest nog klasseren). In de kl2 reden wij altijd zo rond de 10e plek en nu rijden ze steevast rond de 5e plek. Dat geeft aan dat je de kl 2 ontgroeit, je kunt nu goed meekomen in het veld, paarden geven geen krimp en dus kun je een niveautje hoger gaan (mits geklasseerd). Zo gaat dat ook in kl1, ik weet nog dat we op de tweede kl1 met Voltrack waren en de DA zei dat hij makkelijk nog een rondje kon, hij was vast al kl2. Nou nee.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:12

Laui!"]
Over hengsten starten. Ik vond het eerlijk gezegd ook wat vreemd dat mijn zusje gewoon die hengst onder haar kont heeft en er mee kan rijden. Kind is 13.
[/quote]
Met hengsten mag uitsluitend worden deelgenomen aan wedstrijden, indien de ruiter de leeftijd van 12 jaar (pony's) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt. Deze regel is alleen opgenomen in de disciplinereglementen dressuur en springen, dus als je endurance rijdt dan is er geen leeftijdsgrens. Zou misschien wel in de nieuwe reglementen opgenomen kunnen/moeten worden.

[quote="Laui!"]
In de endurance zie je er ook niet veel, en dan nog zie je alleen de exemplaren die op 2 benen staan, ontploffen en constant aan het brullen zijn.
[/quote]
Als je op de startlijsten kijkt zie je dat er toch wel een redelijk aantal hengsten aan de start komen, maar waarschijnlijk is 95% zo braaf dat jij niet merkt dat het hengsten zijn.

[quote="Laui! schreef:
Maar iemand die kl 3 rijdt, rijdt nog geen hogere dressuur.

Niet ieder dier is een koe.
Er zijn voldoende enduranceruiters die ook dressuurwedstrijden rijden en hier leuk aan de weg timmeren en zelfs M en Z rijden.
En niet iedere klasse 3/4 ruiter zal op Z2 niveau kunnen rijden, maar ze zijn er wel degelijk.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 14:25

ff knippen!
Als je op de startlijsten kijkt zie je dat er toch wel een redelijk aantal hengsten aan de start komen, maar waarschijnlijk is 95% zo braaf dat jij niet merkt dat het hengsten zijn.

Dat bedoelde ik precies Haha! Had het er gister nog over en wij kwamen idd tot de conclusie dat je alleen de negatieve beelden van hengsten onthoudt, die gevaartes die wel wat maf zijn, maar verder gewoon braaf hun best doen vallen niet eens op.

Er zijn voldoende enduranceruiters die ook dressuurwedstrijden rijden en hier leuk aan de weg timmeren en zelfs M en Z rijden.
En niet iedere klasse 3/4 ruiter zal op Z2 niveau kunnen rijden, maar ze zijn er wel degelijk


Volgens mij heb ik niet gezegd dat kl 3 endurance ruiters helemaal geen dressuur rijden. Dat haal je gewoon niet, paard moet soepel zijn. Maar klasse 3 is nog geen hogere dressuur! Het is heus te combineren, maar op een gegeven moment houdt het op. Een paard wat heel specifiek voor afstanden getraind wordt (op hoog niveau dus), kan niet tegelijkertijd zwaar in de dressuur lopen of in het springen. Tuurlijk, er zijn paarden die het doen, maar naar mijn mening is dat vragen om moeilijkheden. Waarmee ik niet zeg dat het niet gedaan wordt.
Overigens weet ik van geen enkele endurance-ruiter die tegelijkertijd op hoger niveau (M/Z minimaal) dressuurt én kl3/4 endurance rijdt. Ik ken ze niet allemaal, dus ik kan wat gemist hebben, maar ik heb er ook nog niet van gehoord. Wel van mensen die in de SGW hoog gereden hebben en toen overgestapt zijn naar de endurance oid. Er zijn ook voorbeelden van mensen die Z gereden hebben en nu overstappen naar endurance, maar tegelijkertijd heb ik nog niet gezien.
En natuurlijk kunnen enduranceruiters heus wel een beetje sturen, als ik iets anders beweer snij ik mezelf wel heel erg in de vingers (rijd helemaal geen dressuurwedstrijden, alleen endurances).

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:17

Je zult dan waarschijnlijk bedoeld hebben dat iemand die klasse 3 rijdt, niet vergelijkbaar is met iemand die Z-dressuur rijdt. Maar de achterliggende gedachte van deze opmerking is mij dan nog niet helemaal duidelijk. Zou jij ervoor pleiten dat iemand die met een hengst in de endurance wilt starten minimaal L2-dressuur-geklasseerd is of zou dan juist een endurance-klassering moeten gelden?

En ik ben met je eens dat het niet slim is om als je meerdere disciplines op hoog niveau rijdt, deze in dezelfde periode af te werken, maar dat je je richt in welke periode je met welke discipline wilt pieken en hier je training op afstelt.

Maar je hebt misschien toch inderdaad wat(iemand) gemist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:31

Ik vind het netjes opgelost hoor, door de KNHS, met die aparte endurance startkaart. Tarief daarvan zal wel min of meer gelijkgetrokken zijn met dat van de menners, want die zijn ook wat goedkoper uit.

Het lijkt mij trouwens heel erg simpel: je wilt onder KNHS-vlag starten of niet. Als je onder KNHS- auspicien wilt rijden zul je als discipline aan startkaarten moeten, anders ook geen deelname aan kampioenschappen en internationale evenementen voor enduranceruiters, zo simpel als wat.

Ik begrijp overigens echt niet waarom een startkaart voor een enduranceruiter goedkoper zou moeten zijn dan voor een dressuur/of springruiter. Het is toch 1 vereniging waar je uiteindelijk onder valt? "wij" maken die kosten toch ook? Waarom zou dat voor een enduranceruiter nou anders zijn? Heeft er dus mee te maken dat je voor de KNHS uitkomt. Ik durf te wedden dat de westernruiters er ook een keer aan zullen moeten, als de western-onderdelen opgenomen gaan worden door de FEI (waar men al hard mee bezig is) Het lijkt mij alleen maar een goede zaak dat alles onder 1 noemer valt en georganiseerd is. Men heeft zo hard zijn best gedaan voor 1 sportbond, ipv al die vertakkingen. We komen in het buitenland eindelijk een beetje serieus over.

Klasse I kan iedereen uitrijden die een beetje geoefend heeft, roept men hier op bokt altijd. Een B-prof of B-parcours kan ook iedereen uitrijden die een beetje geoefend heeft. Dus dat lijkt me een vergelijkbaar niveau: openstellen die hap onder de noemer van de KNHS. Voor mijn part klasse II ook, want als je Z wilt kunnen springen zul je ook serieus moeten trainen maar een hobbyruiter kan dat niveau nog steeds aan.

Vanaf klasse III moet je dan verplicht lid worden van de DER: extra lidmaatschapskosten, maar nog steeds niet "onrechtvaardig" want als ik ZZ-licht wil gaan starten moet ik ook lid worden van de ZZGP! (Volgens mij ben je als springruiter nog het goedkoopste uit :/)

Dan is het FEI-reglement via de KNHS in 1 klap van toepassing op de endurance-sport, wat de kwaliteit zeker ten goede gaat komen. Er kunnen duidelijker regels worden gesteld voor het uitzenden van deelnemers naar internationale kampioenschappen etc. Er zal via de breedtesponsoren van de KNHS meer geld beschikbaar komen voor de endurancesport etc. Laui: jij wilde toch zo graag een enduranceruiter in het Rabobank Talententeam?? Gaat je pas lukken als jouw hele discipline gewoon netjes onder de KNHS valt, denk je echt dat de RABO er anders geld in steekt?

Ik kijk er misschien een beetje raar tegen aan omdat ik geen endurance rijdt, maar de reactie van sommige endurance-ruiters op het gebeuren rond de KNHS komen op mij een beetje over als dat ze wel de lusten willen, maar niet de lasten. En zo zit de wereld niet in elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:35

En wat die hengsten betreft: dan maak je voor de endurance-ruiters toch de regel dat iemand klasse II moet hebben uitgereden voor ze met een hengst mogen starten? Hengsten blijven hengsten, wat voor discipline je ze ook in uitbrengt.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:00

Zep schreef:
Ik kijk er misschien een beetje raar tegen aan omdat ik geen endurance rijdt, maar de reactie van sommige endurance-ruiters op het gebeuren rond de KNHS komen op mij een beetje over als dat ze wel de lusten willen, maar niet de lasten. En zo zit de wereld niet in elkaar

amen, precies de indruk die ik ook had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:04

Zep schreef:
Ik kijk er misschien een beetje raar tegen aan omdat ik geen endurance rijdt, maar de reactie van sommige endurance-ruiters op het gebeuren rond de KNHS komen op mij een beetje over als dat ze wel de lusten willen, maar niet de lasten. En zo zit de wereld niet in elkaar

Zo kwam het op mij ook al een beetje over, ik begreep de verongelijkte houding van de enduranceruiters ook al niet zo goed. Het lijkt mij dat aansluiting bij de KNHS de SPORT ten goede zal komen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:04

Maar een heldere communicatie tussen KNHS, DER en hun leden zou wel heel welkom zijn. Zoals het nu gaat, kan ik me voorstellen dat er veel DER-leden zijn die weinig vertrouwen hebben in de gang van zaken voor de toekomst. Vertrouwen dwing je niet af, dat moet je verdienen. En dat geldt ook voor een 'grote jongen' als de KNHS - waar momenteel organisatorisch gezien niet alles gesmeerd loopt, integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:11

Ik bedoel het ook minder aanvallend dan het nu denk ik overkomt. Mij lijkt het allemaal vrij logisch namelijk.