endurance rijden met hoefschoenen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

azahr

endurance rijden met hoefschoenen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 09:50

hallo,
ik wil graag endurance gaan rijden, maar i.p.v hoefijzers zou ik graag hoefschoennen willen gebruiken.
heeft iemand hier ervaring mee???
ook vroeg ik me af wat voor merk/ soort jullie me kunnen aanraden
en of de hoefschoenen blijven zitten bij springen/ grossen en modderplassen
groetjes,
:D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:56

Afhankelijk van de voeten van je paard en van de bodem heb je ze misschien niet nodig?
Sommige endurances zijn eigenlijk gewoon de hele weg bos.
Anderen zit wel verhard of steentjes in, maar je kan dat van te voren al lezen.

Ik trainde zelf wel met hoefschoenen, omdat rondom ijzers toen niet mogelijk was
(staat op uitloop met beton platen, spekglad als het vriest).
Maar trainde hier vrij veel op asflat. (polder, je moet wel)
Ik had gewoon de easyboots epics met gaithers (voor ijzers, achter die) bleven altijd goed zitten. Ook in blubber berm.
Er nooit mee gestart, wel blootvoets en rondom beslagen.
Maar ik reed ook maar klasse 1.

Stalgenoot rijdt TREC en heeft op maat gemaakte, maar die zitten net iets minder lekker,
die kan ze nog steeds niet hele ritten aanhouden, dan krijgthaar paard wondjes.

En ahum, endurance is niet springen, crossen (neem aan dat je dat bedoeld) wel soms modderplassen ;)

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 10:06

ik kom net terug van een trektocht waar ik dus wel redelijk veel over steen moest en mijn pony gaf onderweg meerdere malen aan het niet prettig te vinden op "blote voetjes", dus ik denk wel dat ze ze nodig heeft!
met springen bedoel ik stel je komt een keer een omgevallen boompje / een balkje dat over een zandpad hangt tegen, en dat crossen was indd niet echt van toepassing :o
groetjes
:D

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:33

Klasse 1 kan prima zonder, al zul je een paar wedstrijden beter niet kunnen doen (als er veel verharde weg of stenige ondergrond is). Maar er zijn genoeg wedstrijden die je met blote voeten kunt rijden. Doe ik ook al 2 jaar.
In alle klasses, ook 3 en 4, doen er paarden mee met schoenen. Als ze goed passen bij je paard kan het prima, ook een stuk racen en een sprongetje. Wat goed past bij je paard hangt van zijn hoeven en zijn beweging af.
(Ik had eerst Easyboot bare voor alle vier de hoeven, maar bij mijn pony bleven die niet zitten in galop. Veel mee gemend, was ik zeer tevreden over, behalve dat galop dan. Nu heb ik Renegades, die blijven bij haar wel zitten, ook als ze in galop met haar benen gooit.)

Napie

Re: endurance rijden met hoefschoenen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:41

Ik rij mendurance met shetlanders (klasse 1 en 2) en rij zonder ijzers. Op wedstrijden met veel harde paden doen we klasse 1 maar op de meeste wedstrijden heb je geen ijzers nodig. Ik neem aan dat je ook gewoon traint? Lukt dat ijzerloos? In het Drents friese Wold kan je prima ijzerloos rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:49

Ik vind het drama.Wij hebben er na twee wedstrijden ,ijzers op laten zetten.
We hebben wel in de ardennen gereden dus ik weet niet of de ondergrond uit maakt?.Maar de eerste rit ging het nog , zijn we twee keer af moeten stappen voor een verloren schoen.

Nadat we de laatste keer terug hebben moet rijden en daardoor veel tijd kwijt waren.Toch maar besloten om op ijzers over te gaan.Mijn paardje vond ze ook niet lekker zitten ,zodra hij pauze had probeerde hij zelf de schoenen uit te doen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 08:32

Ik heb jarenlang met Smitjes gereden. Beviel me prima alleen vond ik ze erg zwaar per schoen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:45

Ik heb ook met de gewone easyboot gereden vanwege een hoefzweer, ding vloog er steeds af. Verder moet je rekening houden met de volgende punten:

Ik heb het vertaalt van de site van de fabrikant hetgene wat ik niet wist te vertalen heb ik in het amerikaans laten staan.

Hoefschoenen passen niet op alle hoef types. Easycare hoefschoenen worden niet aangeraden voor sommige types en vormen van voeten. Als je paard 1 van de volgende types of vormen van de hoef heeft is het waarschijnlijk geen goede kandidaat voor hoefschoenen:

1. A hoof with excessive flare. (geen idee wat ze met flare bedoelen)

2. Een hoef die breder is dan lang. Een extreem ronde hoef met een lengte gelijk aan de breedte is lastig passend te maken. Old Mac’s Originals zijn de enige hoefschoenen speciaal voor dit type voet.

3. Een hoef met lange verzenen(hoog in de verzenen) of een hoef met extreem lage verzenen.

4. Een hoef die beschadigd of onregelmatig is in vorm door een blessure, schrapen enz.

Voor ritten met onbeperkte kilometers zijn de volgende hoefschoenen geschikt:
Easyboot, moet naadloos passen;
Easyboot Glue-On, moet naadloos passen;
Easyboot Glove, moet naadloos passen;
Easyboot Epic;
Easyboot Bare;
Easyboot Grip;
Easyboot Edge.

Voor ritten met kilometers per keer/week zijn de volgende hoefschoenen geschikt:
Boa Horse Boot;
Old Mac’s Original;
Old Mac’s G2.

Als je een beetje thuis bent in het amerikaans/engels kun je altijd even op hun site kijken:
http://www.easycareinc.com/education/new_to_boots.aspx
Op deze link vindt je alles wat je moet weten als je nog niks over hoefschoenen weet.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:11

heeft iemand hier ook ervaring met cavallo???

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:50

Ik heb een paar cavallo,s liggen. Vind mn renagadeboots beter zitten . Het is net als bij ons: het is Maar net wat je lekker vind zitten. Het mooiste is als je ze kan lenen om te proberen hoe het zit.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:43

ik heb ervaring met cavallo, alleen ik gebruikte ze alleen achter.
hiervoor moet je geen paard hebben die echt doorveerd (of week is)in zn koten.
dat deed die van mij wel en liep ze tot bloedens aantoe open.. (arme schat gaf niet aan dat hij pijn had |( )
al vond ik het wel fijne schoenen in gebruikt..

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:01

Ik had eerst de easy-boot bare. Bevielen goed maar was een heel gedoetje met aan-en uittrekken. Krijg je wel een heel gemakkelijk paard door.
De easyboots zijn 1 keertje losgeschoten, toen ik ze nog maar net had. Door de sokjes blijven ze toch gewoon zitten. Nu heb ik de renagades. Passen goed, zijn ook een keertje losgeschoten, maar had ze toen niet strak genoeg om de hoef gedaan.
Met de easyboots heb ik zonder problemen een kennismakingsrit (Wansum 35 km) uitgereden. Ook op lange ritten met vrienden nooit problemen gehad. Geen wondjes, wel zweethoeven. (stinken echt hoor na 3 uurtjes rijden)
Ik vind de renagades stoerder en ook gemakkelijker met aan-en uittrekken en schoonhouden. Ik heb het idee dat ze veel langer meegaan omdat ze uit verschillende onderdelen bestaan die je allemaal na kan bestellen en ook heel goed apart kunt schoonmaken. Ik weet zeker dat ze ook beter ventileren waardoor je eigenlijk nooit wondjes kan krijgen. De sokjes van de Easyboots waren na 2 jaar echt wel versleten en gingen scheuren. Als ik de easyboots uittrok was de huid eronder altijd nat. Ik kan me wel voorstellen dat het op langere ritten kan gaan doorschuren. Zeker op een gevoelig arabierenhuidje en omdat deze schoenen niet zo goed schoon te maken zijn. (je kunt de sokjes niet goed genoeg laten drogen omdat ze aan de schoenen vastzitten.
Heb dit jaar verplicht 9 maanden ijzers gehad vanwege een behandeling voor white line desease. (schimmel in de hoefwand) Sherif had al een scheur in zijn hoef toen ik hem kocht en deze bleef maar terugkomen. Nu is gelukkig de hoef weer bijna helemaal scheur-vrij en de nagelgaten helen ook heel goed. 3 weken geleden weer met hoefschoenen gereden. Toen moest meneer wel heel even wennen. Na drie stapjes was echter het leed alweer geleden.
De ijzers bevielen buiten verwachting goed, al was het voor Sherif heel spannend om beslagen te worden. De gloeiende ijzers eronder vond hij wel heel erg eng. Het ging gelukkig wel elke keer beter. Met de sneeuwval was het echter helemaal niks. Sherif heeft een inloopstal, maar kon door zijn ijzers eigenlijk nauwelijks buiten lopen. Hij viel veel sneller en de sneeuw bleef onder zijn ijzers plakken waardoor het veel natter werd op de stal. Nadat de ijzers eraf waren trok hij ondanks sneeuw en ijs even wat flinke sprintjes door de wei. Ook in de modder of op gras vind ik het veel prettiger om zonder ijzers of met hoefschoenen te rijden. Het profiel onder de hoefschoenen heeft veel meer grip dan een ijzer. Dit merk je ook meteen aan je paard. Die is door het rijden op ijzers is Sherif in het bos toch wat voorzichtiger geworden op paadjes met wortels, en gladdere stukken waar bladeren of modder ligt. Met een paar keer rijden op hoefschoentjes gaat dit wel weer over. Gelukkig begint het eindelijk weer buitenrij-weer te worden.
Moet vandaag eerst van mezelf de stal, paddock en wei opruimen. (voldoende voor 10 kruiwagens mes, heb er al 6 gehad) Dat ging echt niet met die sneeuw.
Volgende week kan ik er echter weer tegenaan. Jippie.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:05

ik heb de easyboot glove. Bevallen mij uitstekend. De vorm van de hoef moet wel overeen komen dus niet voor alle paarden geschikt. Ik heb ook een topic over de nieuwe modellen easyboot welke goed loopt. Daar kun je altijd je vraag komen stellen over easyboot of andere schoenen.

Ik rij ook lange ritten (30 km) en dat gaat prima.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:24

Als je echt klasse II en III wil gaan rijden zijn renegades de investering waard. Easyboots zijn lastiger aan en uittrekken en blijven soms minder goed zitten.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:58

Bij mijn paard bleven renegades niet goed zitten en ik vond hem er onwijs mee sloffen.

faedlujo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:02

In USA heb ik op paarden 120 km met renegade hoefschoenene gereden.
Het kan wel, maar de hoefschoenen zijn zwaar in vergelijking met ijzers, kunststof en lijmschoenen.
Vooral als er veel modder is trekt het erg aan de benen (pezen) van je paard.
Persoonlijk vind ik ze geschikt voor de kortere afstanden maar niet voor de langere afstanden.
Ik heb in Canada met dat zelfde paard vervolgens gereden op de lijmschoenen van renegade die zijn een stuk lichter en daar heeft dat betreffende paard heel goed mee gelopen. Heeft zelfs gewonnen en de dag erna BC gewonnen liep nog super de volgende dag.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:36

@ Ik weet dat jij die renegades gebruikt (hebt) en super dat ze goed zaten :-) Het verschilt natuurlijk ook per hoef en voetstand. Bij mij bleef gewoon een schoen draaien ook bij het strakker zetten, dan kreeg hij weer wondjes. Ga binnenkort op zoek naar een andere schoen, want met al dat asfalt hier.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:25

mijn moeder heeft ze nu ook en ik denk niet dat ik ze ga kopen heel erg bedankt voor het advies!!!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:32

Ik heb Renegades. Tot nu toe heb ik ze alleen nog maar tijdens een weekend in Zuid Limburg gebruikt. Bij mijn paard bleven ze super zitten en hij liep er ook zo op weg. Terwijl het best een miep is met nieuwe dingen, zeker aan zijn hoeven. In alle gangen en dwars door riviertjes, de schoenen bleven perfect zitten. Maar dit was wel op trektochttempo.

Ik zou het op hele snelle ritten toch niet zo goed aandurven en ook niet bij afstanden van 60+. Op 'berggeit'- parcoursen is het voor ons een uitkomst dus ze gaan mee bij uitstapjes naar de Ardennen enzo. Mijn paard loopt verder blootsvoets en ik vind dit een hele fijne oplossing.

Gaan we verder/hoger/sneller dan ga ik nadenken over ander beslag.

faedlujo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:00

bella24 schreef:
.

Ik zou het op hele snelle ritten toch niet zo goed aandurven .

In Nettersheim vorig jaar verloor Eddie in de voorlaatste ronde beide zijn voorijzers omdat door slechte kwaliteit van de nagels, deze allemaal waren afgebroken :( Ik heb die ronde en ook de laatste ronde voor met renegades gereden in een hoog tempo mag ik wel zeggen zonder enige problemen. Terrein was stenen en bergachtig (eifel).
En kijk maar op deze link hoe hij over de finish na 125 km komt in een eindsprint
http://www.youtube.com/watch?v=ubpfax6LgoU
Jammer genoeg had degene die dit filmde, niet lang genoegd gefilmd dat je nummer 2 ook nog ziet aankomen in de sprint :D

Nu zeg ik niet dat iedereen hier massaal endurance op moet gaan rijden, ik vind ze wel zwaar aan de benen als het echt om lange ritten met hoog tempo gaat. Ik wil alleen aanhalen dat het niet onmogelijk is.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:10

Goed om die ervaring te lezen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:58

na het zien van jou filmpje carmen toch maar even aan het zoeken geweest naar de renegades. Ik moet eerlijk zeggen, knappe hoefschoenen, wel behoorlijk prijzig maar wel erg netjes en nog belangerijker daar waar bevestigingen aan de binnenkant zitten is het gewoon met zacht materiaal afgewerkt.