Endurance en Trec paarden in de winter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe komt jou paard de winter door?

Winterstop
10 (4%)
Volledige training
8 (3%)
Conditie onderhoudende training
43 (17%)
Overdag in de paddock en 's avonds op stal
25 (10%)
Overdag in de wei en 's avonds op stal
25 (10%)
Overdag in de wei en 's avonds in de paddock
Geen stemmen
Schuilstal
18 (7%)
Scheren
15 (6%)
Op tijd een deken om doen
22 (9%)
Niet scheren, geen deken
18 (7%)
Hetzelfde rantsoen
25 (10%)
Minder rantsoen
15 (6%)
Meer rantsoen
15 (6%)

Totaal aantal stemmen: 239

daffie1986

Endurance en Trec paarden in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:02

Hallo,

Ik kon met de zoekfunctie niet vinden wat ik zocht, of ik keek met m'n neus i.d.g. sorry.

Ik vroeg me af hoe jullie de paarden houden in de winter? Krijgen ze net als renpaarden een winterstop, zoja hoe ziet de dag van jou paard(en) er dan uit? Of trainen jullie gewoon door, of alleen trainen voor het onderhoud van de conditie? Hoe ziet jou paard zijn huisvesting eruit in de winter(schuilstal/'s avonds in de box/24H buiten, enz)? Scheren jullie de paarden, gebruiken jullie vroegtijdig dekens of scheren jullie niet en gebruiken jullie ook geen dekens? Behoud hij hetzelfde krachtvoer en ruwvoer rantsoen?

gr daf

Djilna

Re: Endurance en Trec paarden in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:14

Die van mij heeft na de wedstrijd in september meteen zijn vakantie gehad. Dus nu staat hij weer in training voor seizoen 2011. Wat ik doe is wel afhankelijk van het weer, want als het straks weer gaat vriezen en sneeuwen zal hij meer stilstaan.

Hij staat 24/7/365 buiten met schuilstal. Deels geschoren en dan met deken. 1e jaar schoor ik niet en had hij geen deken, maar hij had het te heet met werken en daarna koelde hij buiten erg af, zeker met guur weer. Zelfs zonder werk stond hij dan te shaken. Dus besloten hem te verlossen van die hitte tijdens het werk en de kou door het gure Hollandse weer. En dit bevalt veel beter :)

Voer blijft zo ongeveer gelijk, wel naar verhouding meer ruwvoer omdat er natuurlijk geen gras meer groeit.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:16

@Djilna: Jij scheert hem gedeeltelijk, in welk patroon scheer je hem?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:20

Eerste keer alleen halve hals, schouder en borst. Begin dit jaar heb ik ook een streep van bil tot schouder getrokken. Soort racestreep.

Nu ga ik hem waarschijnlijk zo'n beetje in model 6 scheren van onderstaand plaatje. Alleen scheer ik het hoofd niet.
Afbeelding

Edit: Heb ook getwijfeld over model 9 trouwens. Maar dan blijft die achterhand vaak nog zo bezweet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:36

Die van mij gaat zo lang het kan de wei op (overdag), maar zodra het te slecht wordt voor de wei, hebben ze mooie droge paddocks waar ze in kunnen. Rantsoen, metname in ruwvoer omhoog, zomers gewoon minder nodig als hij ookal op het gras staat. Rest gaat niet omhoog hoor. Die van mij heeft niet zo een heel dikke vacht, al wordt het haar wel wat langer, maar m.b.v. stapmolen en zweetdekentje is hij zo weer droog. Hij krijgt wel altijd een deken op, nu 100gr, maar als het echt koud (vriezen) wordt nog een staldeken eronder. Anders heeft hij het gewoon te koud met zijn vachtje. Het enige wat ik scheer zijn oren, baard en sokken, want hij krijgt in de winter echt een ponyuiterlijk met die lange haren daar. (zit een beetje welsh achter). Voor de vacht hoef ik het dus niet te doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:29

Dit seizoen eindigt een beetje anders dan normaal.

Normaal geef ik ze na de laatste wedstrijd lekker een maand vakantie. Helemaal niets doen, alleen in de wei lopen met vrienden. Dag en nacht buiten, net als altijd.

Dit jaar heb ik KWB als laatste gereden, daarna nog een beetje blijven trainen. Vervolgens raakte hij in het draad en heeft nu al een maand niets gedaan wegens een grote wond aan z'n been.
Half december ga ik hoogstwaarschijnlijk nog naar Duitsland voor een wedstrijd. Mits ik hem weer vroeg genoeg kan oppakken met z'n been.

En dan krijgt hij weer even vakantie en gaan we van de winter lekker dressuur oefenen en toeristische ritjes maken.

Ik heb hem al dekens op. Maar als het nodig is gaat het scheerapparaat er over, lekker helemaal kaal.

Hij krijgt nu wat minder brok, hij stuiterde echt de wei uit.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:07

Mijn paard staat in de winter overdag buiten en 's nachts in een groepsstal met uitloop. De hoeveelheid voer en de training bepaal ik nooit van tevoren. Hij krijgt het voer dat hij nodig heeft om op gewicht te blijven en we rijden voor zover we zin en tijd hebben en voor zover de winter niet teveel tegen zit. Bij een strenge winter resulteert dit in flink meer voer en de hele winter praktisch niet rijden, maar dat zou in een milde winter best eens heel anders kunnen zijn. Hij krijgt wel standaard een ongevoerde regendeken op (misschien dit jaar ietsje gevoerd, weet ik nog niet), omdat ze in de wei geen schuilstal hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 08:18

ik zit zelf aan model 5 te denken, zag die tenminste bij een oud paard van jou(foto uit je profiel) en zag er nog niet eens zo heel erg slecht uit. Ziet er op het plaatje afschuwlijk uit. Heb hem nu al helemaal geschoren door het vele zweten, maar als ik hem nog een keer(meestal 2x per winter)moet scheren denk ik model 5, dan blijft die achterhand toch wat warmer tijdens het rijden.

@ speedster, jou paard krijgt dus een winterstop?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:25

Echt trainen doe ik sowieso niet in de winter, hooguit wat leuke ritjes maken, voor zover het weer het toelaat (ligt aan je definitie van winterstop of dit een winterstop is). Is denk ik ook goed voor een paard, die rust (in de zomer geef ik hem ook altijd een maandje rust), in het voorjaar pakken ze de draad snel genoeg weer op qua conditie en zie je dat ze er dan ook weer extra veel zin in hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:55

Dit jaar gaat het even wat anders maar normaal gesproken krijgt ze na haar laatste wedstrijd een pauze dus houden we een korte winterstop. Vervolgens gaan we leuke hobbelritjes maken en afhankelijk van het weer en het doel in januari/februari weer wat trainen. Ze staat altijd buiten met een stal tot haar beschikking. Ze heeft geen deken meer om en scheer haar ook niet. Daardoor houd ze haar hoeveelheid krachtvoer wat eigenlijk gebasseerd is op onderhouds dosis. Ze krijgt altijd (zomer en winter) naar verhouding arbeid. Hooi heeft ze altijd tot haar beschikking. In de wei gaat bijna niet met de klei grond hier.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 11:35

57 stemmen, waar blijft de uitleg?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:46

OK, mijn uitleg (was er nog niet aan toe gekomen)
Ik heb Gilbey na het EK even een beetje bij laten komen en zonder al te veel werk op het NK TREC gestart. Daarna zijn we lekker gaan buiten rijden op de toeristen manier en spelen in de bak/grondwerk.
Verder staan ze de hele dag in de wei en 'snachts op stal om dat beide tinkers een andere hoeveelheid ruwvoer krijgen (Gilbey meer dan Beggar).
Doordat ze 'swinters teddyberen worden scheer ik ze ieder jaar in een race-streep model en als ik nog dressuur ga starten met Beggar gaat daar meer af, maar dat zie ik dan nog wel.
Ik blijf tot ongeveer januari onderhoudend trainen en pak het dan weer op.
Gilbey heeft dit jaar veel ingeleverd en kan nu eindelijk weer bijkomen vandaar dat het eten nauwelijks verminderd en word het ruwvoer ook niet echt veranderd als de hoeveelheid gras afneemt (nu dus)
Beggar is dit jaar veel kreupel geweest en stat daarom al heel laag in het voer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:38

Ik rij rustig door in de winter echter de afstand van de ritten is flink verkort (van 25-30 km naar 15 km) omdat het geen doen is met lage temperaturen op de bok uit te houden. Hooguit een uur of anderhalf uur en dan heb je echt geen gevoel meer in je ledematen (ondanks alle lagen kleding die ik op de kar kan aantrekken, maar ik zit in tegenstelling tot een ruiter wel gewoon stil)
Pony's worden niet geschoren en hebben geen deken. ze staan 's nachts op stal, ik train meestal einde van de middag en dan gaan ze dan met flink ruwvoer zo op stal 9na enigszins uitstappen)
Vanaf eind januari ga ik de training weer uitbreiden als voorbereiding voor KWB. Rond eind maart gaat het scheermes er over

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:32

ik heb laatste 2 maanden pech gehad, otterloo kreupel door vernageling en katwijk kreupel door mok... nu dus al op winter niveau, lekker relaxed wanneer ik zin heb, wat bakwerk en om de week les van adb instructrice, dus rechtrichten, wat wel erg goed is, al was ze niet erg scheef, we zijn nu met lossigheid bezig.

wil volgend jaar klasse 2 gaan rijden dus in januari wel weer op gaan pakken.

scheren laatste jaren niet gedaan, maar als we in januari al weer aan de bak gaan misschien toch maar streep modelletje.

zomers weinig krachtvoer, maar reed maar klasse 1, alleen na trainen wat muesli en vit e en selenium.
gaf wel dagelijks vital.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:51

Hier gaat poownie overdag de wei op en als het donker wordt op stal.

Krijgt lekkere warme dekens op anders verkrampt hij zijn rug.

Krijgt hooguit meer hooi, maar verder alles hetzelfde.

Omdat hij niet vrolijk wordt van stilstaan is het vaker dressuurmatig rijden dan trainen omdat ik dat in de winter van het weer af laat hangen O:)
Onderhoudende training dus...