wat voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:02

ben benieuwd wat jullie jullie toppertjes voeren.

ik ben net overgestapt naar marstall.

Anoniem

Re: wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:52

Mijn paard wordt momenteel niet meer doelbewust getraind voor de endurance (we rijden geween lekker en zijn basisconditie is meer dan genoeg om af en toe eens een klasse I te rijden)
maar toen ik hem trainde met als doel klasse III te starten kreeg mijn paard onbeperkt hooi, om de dag bietenpulp (ongeveer een halve emmer), af en toe met gekookt lijnzaad als ze in een zanderige wei stonden en dagelijks 2 liter saniqu colon.

Mijn paard heeft een aantal jaar terug (te)veel antibiotica gekregen, hier na ook een kuur opkikker op advies van de paardendrogist maar dat was niet voldoende. Met als gevolg dat zijn darmflora aangetast raakte en zijn voedsel en vocht niet meer optimaal kon opnemen, hij is hierdoor op een 50 km wedstrijd ernstig uitgedroogd geraakt. Met dit voer gaat het perfect en zijn zijn darmen geen probleem meer.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:40

Bij ons krijgen ze vooral veel ruwvoer; gras, 's zomers hooi erbij, en 's winters naast het gras wat er nog staat heel veel goede kwaliteit voordroog (langstengeling en droog).
Krachtvoer krijgen ze niet veel, momenteel krijgen 4 van de 5 nauwelijks krachtvoer, handje muesli per voerbeurt en that's it. Wel krijgen ze dan 1 literschep lucerne en een volledig vit/min supplement (omdat ze zo weinig krachtvoer krijgen). Alleen mijn draver van 27 (loopt wel nog wedstrijden!) krijgt vrij veel, vanwege zijn leeftijd heeft hij dit nodig om mooi op gewicht te blijven: per dag 750 g muesli, 750 g slobber, 1 liter lucerne, 350 g. Subli 3-6-9- (vetrijk voer) en 's winters zonodig wat maisvlokken erbij.

Qua merk: we hebben altijd de kruidenreformmuesli van Havens, en tijdens de dracht van onze merrie en het opgroeien van het veulen ook merriemuesli van Marstall en Pavo Podo brokken.
Marstall spreekt me qua filisofie erg aan, maar is hier moeilijker te krijgen. En omdat ze toch maar zo weinig krachtvoer krijgen vind ik het merk minder relevant.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:39

Die van mij krijgt naast zijn weidegang, 3 x dgs voordroog (bijna hooi)kuil, ruif vol.
Daarnaast nog 2 x dgs 1 schep luzerne met 3/4 schep muesli (sportfit van pavo) gemixed.
En dan voor de lekker 2 appels en in de winter wortels.
Als hij straks weer goed in training staat zal hij nog wat meer muesli krijgen, maar nu niet nodig.

Ik heb voor pavo sportfit gekozen toen vanwege de extra vit E en selenium. Voorheen had hij vooral in de winter nog wel eens last van zijn spieren, maar sindsdien nooit meer problemen, dus verander er niks meer aan.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:02

ik voer ook niet veel, vertegenwoordiger van marstall zei dat.

voorheen voerde ik wel meer.

ook hier bijna onbeperkt ruwvoer.

merries die gereden worden krijgen half schepje corn, schep lucerne en schep compact gras. oh ja en 50 gram pavo vital, als dat op is word dat force van marstall.

merries die weinig tot niets doen krijgen vital/ force.
en lucerne met af en toe wat muesli na werk.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:47

In de eerste plaats heel veel ruwvoer, zeer goede kwaliteit hooi (halve baal/dag minstens).
Daarnaast 2x daags 1/4 basis sportbrok van Havens, 1/4 schep natural balance van havens en bij stevige arbeid Power plus mix van Havens evt door slobber gemengd.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:53

de haf krijgt een kwart brok per dag van besterley en me gelderse krijgt een halve schep sport brok /muesli per dag en daar doet ze het goed op verder onbeperkt voordroog kuil .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:59

Mijn paard staat op een schrale wei, zonder veel gras. Hij heeft continu hooi ter beschikking. Dagelijks ook een emmer slobber van Equifyt (Zupa). Verder krijgt hij een paar scheppen maïsvlokken om zijn gewicht naar boven te krijen. Dan krijgt hij ook nog onder zijn maïsvlokken ongeveer een vierde schep kruidenmengeling en een schep muesli, ook van Equifyt. Het is vrij duur voer, maar dat heb ik er voor over. Het wordt verdeeld over verschillende tijdstippen in de dag.

Kleine toevoeging: ik heb altijd het doel gehad endurance te gaan rijden met mijn paard, maar tot op heden is het er nog niet van gekomen. Voorlopig blijft het bij een paar keer rijden per week.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:03

Ik voer alleen maar kuilgras en ze staan op een (nu) kale wei, als het s'winters heel koud is wil ik nog wel eens lauwe bietenpulp bijvoeren.
Wij rijden klasse 1

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:55

Anouar krijgt Pavo energy control, maar die loopt geen wedstrijden meer. Hij doet het daar wel super op, hij heeft maar de helft nodig in vergelijking met ander voer om toch op gewicht te blijven.

Jewel kan niet tegen Pavo, krijgt hij vrezelijke mok van. Hij krijgt Havens basis sportbrok. Hoewel ik geen fan ben van Havens heb ik voor hem weinig keus.

Cavalor heb ik ook geprobeerd, maar toen gingen ze heel veel mest eten. Kwamen ze blijkbaar toch iets te kort.

Pavo kruidenmelange vind ik een hele fijne meusli. Smakelijk en bevat veel vet. De paarden geven alleen meer voorkeur aan brok.

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:22

Mijn pony (1.52) krijgt 2 keer per dag heel veel hooi,
En 2 keer per dag 1 kilo Sport biks, 's ochtends en 's avonds en ook 2 keer per dag 1/4 meuslie (hoe je dat ook schijft)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:46

en wat rijden jullie?

morgen komt mijn overige marstall voer binnen.
speciaal voor onze oudjes op stal ben ik op marstall over gegaan, ben erg benieuwd hoe zij het er deze winter op gaan doen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:04

Klasse 1 endurance + mendurance en dressuur :D Hij is pas 4 :D

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:58

Die van mij krijgt per dag een kilo hugho westernmix, gemengd met grove luzerne en een schep spelt (verdeeld over twee porties), en verder kuilvoer ('s avonds). Hij loopt klasse 3. Ik ga wel terug overstappen op de kruidenmix, omdat de westernmix (ondanks de naam) geen mix is, maar brok, en hij mix lekkerder vindt. Inhoudelijk zijn die twee praktisch hetzelfde.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:13

klasse 1, zouden klasse 2 gaan starten, maar toen geblesseerd geraakt.
Dus op naar volgend seizoen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:18

Mijn paard krijgt 2x daags een 1/2 schep herbic muesli van besterly, 2x daags een 1/2 schep havens draversbrok en onbeperkt hooi. Wil overstappen naar een brok met nog minder eiwitten en meer vetten, zat te denken aan de granenmix van havens met electrolyten erin, iemand hier ervaring mee? Ik start geen endurance. Wil volgend jaar beginnen om een kennismakingsklasse te starten en over een paar jaar ga ik mischien samen met een vriendin starten, maar dat is nog lang niet zeker.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:17

Klasse III endurance en ben nu aan het trainen voor klasse III/IV in 2011.
Hij staat 24/7 buiten en er staat wel wat gras. Verder `s morgens en `s avonds een flinke berg ruwvoer (voordroog en hooi), zo'n 9 a 10kg per dag.

Dagelijks zo'n 800gr Marstall Corn, op een trainingsdag 1kg muesli + vaak ook slobber. In het wedstrijdseizoen en periodes dat hij afvalt krijgt hij ook bietenpulp bij. Soms ook wat haver, voor de lekker. Heb het aangeschaft voor de vetgates, maar dan krijg je zo'n zak niet op :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:21

daffie1986 schreef:
Wil overstappen naar een brok met nog minder eiwitten en meer vetten, zat te denken aan de granenmix van havens met electrolyten erin, iemand hier ervaring mee?

Ik zou wel oppassen met te weinig eiwitten, het zijn belangrijke bouwstenen voor het lichaam en voor herstel na inspanning. En dat eiwit slecht is is achterhaald, het teveel wordt gewoon uitgeplast. Vet kun je heel eenvoudig zelf aan het rantsoen toevoegen door bijv. Subli 3-6-9 (42% vet en uitgebalanceerde samenstelling).
De Power Plus mix die jij noemt hebben wij ooit als extraatje gegeven, max. een half schepje per dag... Nou, we kenden de paarden niet terug! Ze werden nerveus en heet. Ermee gestopt en heel snel hadden we weer onze normale paarden terug.
In deze mix zit trouwens veel suiker/koolhydraten, niet geschikt voor duurprestaties dus! ;) En als je extra electrolyten wil geven kun je dat beter zelf doen. Maak een mix van keukenzout en dieetzout en je hebt de belangrijkste electrolyten al.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:42

Nina_rex schreef:
daffie1986 schreef:
Wil overstappen naar een brok met nog minder eiwitten en meer vetten, zat te denken aan de granenmix van havens met electrolyten erin, iemand hier ervaring mee?

Ik zou wel oppassen met te weinig eiwitten, het zijn belangrijke bouwstenen voor het lichaam en voor herstel na inspanning. En dat eiwit slecht is is achterhaald, het teveel wordt gewoon uitgeplast. Vet kun je heel eenvoudig zelf aan het rantsoen toevoegen door bijv. Subli 3-6-9 (42% vet en uitgebalanceerde samenstelling).
De Power Plus mix die jij noemt hebben wij ooit als extraatje gegeven, max. een half schepje per dag... Nou, we kenden de paarden niet terug! Ze werden nerveus en heet. Ermee gestopt en heel snel hadden we weer onze normale paarden terug.
In deze mix zit trouwens veel suiker/koolhydraten, niet geschikt voor duurprestaties dus! ;) En als je extra electrolyten wil geven kun je dat beter zelf doen. Maak een mix van keukenzout en dieetzout en je hebt de belangrijkste electrolyten al.

Ja dat weet ik, maar ik wil juist weinig eiwitten vanwege zijn zomerexceem, natuurlijk niet extreem weinig het moet wel normaal blijven. Geen succes dus die power plus mix, wist niet dat er zoveel suikers/koolhydraten inzaten. Voor vet geef ik nu gewoon zonnebloemolie door het voer, bevalt goed maar had gehoopt op minder werk. Subli verkopen ze hier niet. In welke verhouding doe jij die mix dan maken en geef je het? Handige tip dankjewel.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:21

was ook hier geen succes dat havens voer, vond t weinig doen en paard zag er niet super uit.

geef mijn merrie nu wel 2 eetlepels zout per dag, ze drinkt s nachts op stal erg weinig, nu gaat dat stuk beter.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:32

gisteren is een van mijn nieuwe sponsors geweest (ben sinds vorige week blij verrast doordat ik maar liefst 2 sponsors heb, de ander is PodiuM Zadel / www.podiumzadel.nl) Soul-Mate Nutrition en hebben een nieuw voerplan opgesteld voor de paarden.

Adami & Karrimh krijgen een jaar lang Soul-Mate Nutrition 2G, daarnaast krijgt Karrimh extra nog de Soul-Mate Prebioticum

daarnaast zijn de paarden nu over gegaan op Havens Basis Sportbrok en Luzerne van Hartog

ben ontzettend benieuwd hoe ze het hier op gaan doen :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:37

Las al zoiets op je website over Soul-mate, maar wat is het precies? Heb je er wat info over of een link naar de website?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:34

had even gegoogeld, is een supplement toch donna?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:00

http://www.soulmate-nutrition.nl/

het is inderdaad een voedingssuplement, die zo puur is dat je het ook zelf kunt gebuiken. in de fabriek wordt geen ander voedsel gemaakt zodat je de garantie hebt dat er geen afval in terrecht komt.
ze hadden gezegd dat je met een paar dagen (3) al verschil zou zien/merken, nou niets van waar hoor: merkte de dag erna al verschil.
Yvonne en Judith zijn bij mij op stal langs geweest en hebben alle paarden bekeken en heb gelijk de voedingsadvies gekregen en uiteraard per direct mee aan de slag gegaan.
vandaag met Karrimh in Wanroij gereden en hij liep super, kon voor het eerst in zijn leven hem rijden met een losse teugel en losse handen (in galop) puur om te laten zien hoe braaf en ontspannen hij was. hij at en dronk ook fantastisch.

als je nog vragen hebt kun je Yvonne of Judith geheel vrijblijvend bellen en natuurlijk zeggen dat je het van mij hebt ;)