endurance met een Quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kalli

endurance met een Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 23:30

Hoi,

Ik heb de vraag al eens in een ander onderwerp gesteld, maar ik ben erg benieuwd hoeveel Quarter horses er mee lopen met de endurance wedstrijden. Wie heeft ervaring met een Quarter?

Sinds een maand ben ik trotse eigenaar van een lieve Quarter en hij vindt buiten rijden heerlijk. Hij is nergens bang voor en vindt het vooral erg leuk om nieuwe paden te ontdekken. Lijkt mij een perfect endurance paard.... Natuurlijk is hij niet ideaal gebouwd voor een klasse 4, maar volgens mij zouden we toch wel een paar leuke wedstrijden kunnen rijden.

Nog een andere vraag: hij heeft vaak een dikke kogel links achter. Na vijf minuten stappen is de kogel weer slank. Men zegt dat het een 'stalbeen' is. Hij loopt er niet kreupel mee. Wat is jullie ervaring bij de keuring tijdens de wedstrijden? Valt men over dikke kogels of is het alleen belangrijk dat een paard niet kreupel loopt?

Dank voor jullie reacties!

Groetjes,
Hanneke

AlexandraM

Re: endurance met een Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:35

ey ik denk dat je het best leuk kan hebben hoor... afhankelijk voor welke tak hij gefokt is hebben ze vaak behoorlijk veel pit, althans das mijn ervaring met quarters en is me ook op een westernstal verteld.

ik weet niet veel van de bloedlijnen en achtergronden van een quarter maar een meisje die nogal in de andurance loopt (naam is bekent) die vertelde me dat er arabier in zit..nja de ervaring die ik met enkele gehad heb toont idd soms de zelfde soort pit en wil als waar veel arabieren om bekent staan :D dus vond het zo gek nog niet.maar lol hebben kun je vast en zeker!

het word idd stalbenen genoemt, mn laatste bijrijdpaardje had dit ook en liep idd ook niet keupel ofzo... hoe ze er op keuren tijdens een wedstrijd heb ik echter geen idee van

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:38

Op een wedstrijd zie je een stalbeen niet als het zoals jij zegt na 5 minuten stappen weg is...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:38

Hoi,

Ik heb met mijn paint klasse 1 gereden en dat ging prima. Als het been met 5min stappen slank is, dan stap je toch 5min voor de keuring. Mijn advies ga eens bij een wedstrijd kijken. Groom eens iemand en start eerst een kennismakingsklasse. Succes het is een super takt van de sport!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 06:50

AlexandraM schreef:
ik weet niet veel van de bloedlijnen en achtergronden van een quarter maar een meisje die nogal in de andurance loopt (naam is bekent) die vertelde me dat er arabier in zit..

Er zit geen Arabier in Quarters, maar Engels volbloed. Engel Volbloed betekent sprinterspieren ipv lange afstandsspieren. Dat houdt in dat je meer zult moeten training op uithoudingsvermogen en op omgaan met verzuren. Engels Volbloed heeft echter ook als voordeel dat het in verhouding het grootste hart heeft tov lichaam, en dus zich makkelijker kan koelen en een lage hartslag heeft. In hoeverre hier nog iets van over is in de Quarter, geen idee.

Het lijkt me dat de wat grotere, rankere pleasuretypes beter geschikt zijn dan de 'spierenbommen' reiners: zo'n enorme spiermassa is lastiger te koelen.

Maar in het algemeen kan je met ieder paard endurance rijden, zolang je geen EK of WK ambities hebt en met 20 km/u een 160er wilt kunnen uitrijden. Dat lukt trouwens ook niet zomaar met iedere Arabier of ander 'typisch' enduranceras, maar als je echt die ambities hebt moet je in ieder geval wel alvast starten met een ras dat in potentie zo ver zou kúnnen komen.

Als je paard duidelijke dikke benen heeft bij de voorkeuring maar zuiver loopt zal daar een aantekening van op de vetkaart worden gemaakt, zodat men na afloop kan beoordelen of het verergerd is. Je wordt er niet op afgekeurd als je paard rad is.
Zijn die stalbenen (of bv. wat opstartstijfheid) met 10 minuutjes longeren voordat je gaat voorkeuren op te lossen moet je dat natuurlijk vooral doen. Je hebt daar tijd genoeg voor.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:06

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:01

Ik heb een Quarter van 15 jaar waarmee ik sinds 4 jaar endurance doe. Op de westernshows had hij stress, was hij overgevoelig en explosief vaak..in heb bos rijden vond hij wel leuk dus ik ben met endurance gestart om voormezelf toch het wedstrijdgevoel te hebben en om mijn paard 'iets anders te geven'. We rijden gewoon max de 30km dus helemaal geen hoog niveaa misschien maar dat neemt niet weg dat we er wel ook voor trainen en ons steeds willen verbeteren. Nu 4 jaar later is mijn Quarter mentaal veel veranderd: veel stabieler, minder stress, hij voelt zich gewoon veel beter buiten. Endurance is dan ook voor ons nu ideaal en ik moet zeggen: het is verslavend want je wil steeds beter worden.
Wat bouw betreft: hij is altijd ranker geweest dan een doorsnee Quarter maar ondertussen heeft hij, ook door andere training, niets meer weg van een Quarter! Wat hartslag betreft, pas sinds dit jaar begint deze te zakken. Gisteren zijn we op een rit van 30km waarbij 34 ruiters meededen geëindigd op een gedeelde 1ste plaats. Niet slecht voor een Quarter denk ik dan ;-)
Ook heeft hij niet zo'n goede achterknie, toen ik trainde voor de westernonderdelen was dit veel te belastend voor hem, hij stond geregeld mank, sinds 4 jaar (endurance) geen last meer gehad dus ik heb met mijn Quarter dankzij de endurance nog veel plezier.

Succes ermee,

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 23:16

Dank voor jullie reacties! Ik heb ons ingeschreven voor Endurance Katwijk. We trainen bijna dagelijks op het strand dus dat moet lukken. Ik denk alleen dat hij erg opgewonden zal worden van alle paarden om hem heen. Het is een behoorlijke 'alpha' en wil eigenlijk het liefst voorop lopen. Hij is pas zes en moet nog veel leren. Het lijkt mij echt geweldig om endurance wedstrijden met hem te lopen.

Qua bouw is hij een echte Quarter met een behoorlijk gespierd achterwerk. Verder is hij vrij rank en ik hoor regelmatig dat er vast veel 'bloed' in zit.

En had ik al verteld dat ik hem bitloos rij? Een eenvoudig hoofdstel van touw. Hij reageert er prima op. Erg leuk!

Wie van jullie zie ik op 9 oktober in Katwijk?

Hanneke

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:27

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:49

Een quarter heeft zijn naam te danken aan de quart mile, vroeger werden ze ookwel quarter mile horse genoemd, dit was een paardenrace die in die tijd niet langer als een quart mile was. De paarden zijn dan ook sprinters bij uitstek. Overigens meen ik me te herrineren dat dit ras een buitenbeentje met vele kansen is in de endurance. Maar in princiepe kun je met elk paard endurance starten, tot op bepaald niveau dan, er start ook iemand endurance met een fries.

Veel succes in katwijk en natuurlijk veel plezier voor jullie beide.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:58

ik ben er ook met mijn draver op de KK klasse :P
kijk ook even in de link van biancovos :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:42

Kalli schreef:
Dank voor jullie reacties! Ik heb ons ingeschreven voor Endurance Katwijk. We trainen bijna dagelijks op het strand dus dat moet lukken. Ik denk alleen dat hij erg opgewonden zal worden van alle paarden om hem heen. Het is een behoorlijke 'alpha' en wil eigenlijk het liefst voorop lopen. Hij is pas zes en moet nog veel leren. Het lijkt mij echt geweldig om endurance wedstrijden met hem te lopen.

Qua bouw is hij een echte Quarter met een behoorlijk gespierd achterwerk. Verder is hij vrij rank en ik hoor regelmatig dat er vast veel 'bloed' in zit.

En had ik al verteld dat ik hem bitloos rij? Een eenvoudig hoofdstel van touw. Hij reageert er prima op. Erg leuk!

Wie van jullie zie ik op 9 oktober in Katwijk?

Hanneke

Doe je wel voorzichtig? Het is niet zomaar een buitenrit, er zijn veel paarden, er is meer spanning, de meeste paarden worden daar erg enthousiast van. Met een jong paard dat nog veel moet leren en het liefst voorop loopt en dan ook nog bitloos met een hoofdstel van touw... Het laatste wat je toch wil is jezelf en andere in gevaar brengen.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 12:55

Lenneke, misschien wekte ik een verkeerde indruk!
Ik zal zeker voorzichtig zijn. Hij heeft een rustig karakter en als ik merk dat hij oncontrolleerbaar zou zijn, dan stap ik gewoon af. Tot nu toe is hij altijd het rustigste paard als ik met anderen naar buiten ga. En als hij schrikt of gek wil doen, maakt het niet uit of hij wel of geen bit in heeft.

Ik verwacht dat hij inderdaad erg enthousiast zal worden van de andere paarden. Leuk! Want mijn mijn ervaring hier bij Kijkduin is dat ik nauwelijks andere paarden tegen kom bij het buiten rijden. Onbegrijpelijk. Als we iemand tegenkomen dan is hij altijd erg blij met het gezelschap.

Kortom, ik vertrouw erop dat hij even relaxed als altijd is, maar wel heel blij zal worden van de paardjes om hem heen. En dat hij af en toe iemand voor moet laten gaan zal een goede les zijn!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:54

ik heb met mijn quarter merrie klasse 2 endurance gereden,ging altijd prima totdat ik zelf m,n been verbrijzelde tijdens een buitenrit <schop van een ander paard> maar endurance met een quarter is heel goed te doen