Hartslagmeter tijdens keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Hartslagmeter tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 19:08

Ik had een klein vraagje. In het reglement staat dat alle hartslagmeters verboden zijn tijdens keuringen. Betekent dit dan dat je bij de p/a je hartslagmeter af moet doen? (De band met transmitters). Zo ja, is dat dan niet erg onhandig aangezien deze onder je zadel zitten? Of zie ik het helemaal verkeerd?

Ibbel

Re: Hartslagmeter tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:09

Je moet je horloge uitschakelen. Dat is voldoende.
Het gaat er puur om dat jij niet gaat mekkeren: maar mijn HF-meter zegt ... als de DA zegt: hij is te hoog.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 19:20

Oohw ok ik dacht al :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:36

Als je de reglementen had gelezen, zie artikel 602 lid 8 (op pagina 3!), dan had je dit gelezen:
8. Het gebruik van een hartslagmeter is in alle klassen toegestaan. Bij keuringen is het gebruik van een hartslagmeter verboden. De hartslagmeter dient op die momenten uitgeschakeld of afgedaan te zijn.

Dus hoe moeilijk kan het zijn?

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:42

Ik heb ook wel eens gehoord dat een hartslagmeter de hartslag van het paard kan beinvloeden bij het tellen als je 'm nog hebt aanstaan?? Lijkt me niet erg logisch :o

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:47

Margreetje schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat een hartslagmeter de hartslag van het paard kan beinvloeden bij het tellen als je 'm nog hebt aanstaan?? Lijkt me niet erg logisch :o

Dat lijkt mij onzin. Ik gebruik er zelf een (in de mendurance, maar ook onder het zadel) en zie niet in hou dat zou kunnen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:48

En hoe dan?

De hartslagmeter werkt op basis van potentiaalverschil, dus zeer kleine stroompjes die door het lijf van je paard gaan bij het samentrekken van de hartspier. Leg je hartslagmeter maar eens naast een electrisch apparaat... die heeft een hartslag van ongeveer 50... de frequentie van wisselstroom... :+ De hartslagmeter werkt vaak wel met een soort gemiddelde en je kan niet altijd even goed bepalen hoe constant de hartslagwaarde is.

De hartslag die de DA bepaalt, is een gehoorde hartslag met behulp van de stethoscoop. Daar komt niets electronisch aan de pas en die hartslagmeter maak ook geen zak uit. Voordeel van deze manier van meten is dat je direct hoort wat er gebeurt (constant, dalend, stijgend).

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:59

Ik gebruik 'm zelf ook meestal met de wedstrijd, maar zag het verband ook al niet.
Heb wel eens bij de p/a gehoord "heb je je hartslagmeter uit? Dat moet, anders kan ik het niet goed horen"..... :o?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:00

Margreetje schreef:
Ik gebruik 'm zelf ook meestal met de wedstrijd, maar zag het verband ook al niet.
Heb wel eens bij de p/a gehoord "heb je je hartslagmeter uit? Dat moet, anders kan ik het niet goed horen"..... :o?
Ik kan me niet voorstellen hoe een harslagmeter een stethoskoop zou kunnenbeïnvloeden. Iemand een idee?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:09

Dat lijkt me enigzins raar?

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:57

Mijn hartslagmeter kan niet uit. Ik zeg altijd dat ik er niet op zal kijken en dan is het goed :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:17

Gewoon je mouw erover doen of er iig niet op kijken is voldoende, vaak is het toch een combi van GPS/HFM en dan is uitzetten geen optie omdat je rijtijd doorloopt bij de PA en het moment tot je aanbied bij de finish.