Goed endurance zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fivaldi

Goed endurance zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 08:51

Hee :)

Ik vroeg me af of er nou een specifiek endurance zadel is? of echt een zadel dat er heel geschikt voor is?
ik dacht aan de barefoots? omdat die lichtgewicht zijn & je paard niet in de weg zitten(voor zover ik weet) & ook voor de ruiter lang, lekker zitten. Ik weet wel dat er een speciaal hoofdstel is, de biothane, dus ik vroeg me af of er ook een speciaal zadel voor is :P

Anoniem

Re: Goed endurance zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:05

Iig geen boomloos.. Dat is al vaak getest en bijna alle ruiters komen toch weer terug op een boomzadel.

Je hebt bijv. de massimo trail die word heel veel gebruikt. (en is een super fijn zadel! ook voor "gewoon" rijden)

en verder heb je nog heel veel echte endurance zadels. Zoals Gaston Mercier. Maar die zadels zijn (vind ik) minder geschikt voor gewoon dressuur of springen. En evt. Daar een wedstrijd in. Want dan zijn die zadels niet eens toegestaan denk ik

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:11

Ieuw...... boomloos............

Op langere afstanden rijdt niemand daarmee. Je moet teveel klooien met onderleggers om daar iets van te maken. Een goed boomzadel is, naar mijn mening, beter.

Belangrijkste is dat het in eerste instantie goed ligt op je paard en in tweede instantie dat jij er goed op zit. En het model maakt dan niks uit. Gewicht ook niet.

Zelf heb ik een Wintec endurance maar die ligt niet op alle paarden lekker. Wel lekker licht.

Maar ook veel mensen rijden met een dressuurzadel. Zit je fijn lang met je benen. Je ziet vanalles voorbij komen op wedstrijden.
Klasse 1 gewoon lekker rijden op het zadel wat je op dat moment hebt en dan kom je er op wedstrijden vanzelf achter of dat zadel het ook nog goed doet op lange afstanden voor jouw paardenrug en voor jezelf.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 09:15

Ik dacht echt dat de boomloos heel veel gebruikt werd, haha :+

thanks voor de info iig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:17

Fivaldi schreef:
Ik dacht echt dat de boomloos heel veel gebruikt werd, haha :+

thanks voor de info iig :D

Nee juist niet.. Je hebt snel last van punt druk. Zelf heb ik ook naar boomloos gekeken toen we een nieuw zadel nodig hadden. Maar dit werd gelijk afgeraden. Omdat mijn zus endurance rijd. En ik doe springen. En dan is het gewoon absoluut niet geschikt

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 09:22

Ok :)
die massimo trail valt qua prijs ook nog mee zeg! ik vind het mooie zadels, die bruine:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:23

Fivaldi schreef:
Ok :)
die massimo trail valt qua prijs ook nog mee zeg! ik vind het mooie zadels, die bruine:

Afbeelding

Die heb ik dus zelf ook in het zwart. Ben er super tevreden over en ligt als een huis! Ik hoef niets anders meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:28

Ik heb ook de massimo trail. Verder heb je vooral een zadel nodig waar jij het uren in kan uit houden en waar je paard het uren mee kan uit houden.
Speciale endurance zadels hebben bijvoorbeeld een groot draagvlak, een zachte zitting, veel ringen en een aantal ook zo min mogelijk materiaal op het paard. (Geen zweetbladen ect.)
Zelf vind ik dat fijne bijkomstigheden, maar geen must. Een goed passend zadel waar jullie beiden uren meer kunnen rijden is de basis, de rest leuk maar in mijn ogen minder belangrijk.

Boomloos zou ik net als mijn voorgangers afraden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:29

Ik rijd gewoon met een dressuurzadel.
heb ook een tijdje een podium geprobeerd, maar dat vond ik echt een verschrikkelijk zadel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:40

Het ene boomloos is het andere niet. Er zijn genoeg modellen zoals Trekker, Startrekk em Ghost die stugger zijn en bij de juiste pasvorm dus ook een betere drukverdeling geven dan een model ala Barefoot. Ze zijn wel enigzins flexibel en geven dus meer ruimte om te bewegen en te veranderen in conditie dan een boomzadel. Wanneer je geen hele grote ambities hebt kan een degelijk en passend boomloos zadel best goed werken voor jullie.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:02

Juliette86 schreef:
Wanneer je geen hele grote ambities hebt kan een degelijk en passend boomloos zadel best goed werken voor jullie.

Dat zeg ik dus, klasse 1 prima, langere afstanden niet.

Ik weet heus wel dat er veel bitloze, boomloze, ijzerloze ruiters zijn die er bij zweren maar op lange afstanden (echt lange afstanden!!) gaat dat niet werken.
Hoeven slijten, boomloos geeft drukkingen en bitloos werkt niet meer omdat paard een te goede conditie heeft... :P

Hoewel bitloos nog wel aan het einde van de lange afstand gebruikt wordt. Maar men begint vaak (ook de koudbloeden in hogere klasse) met de meest heavy ijzerwerk in de bakkes. Maar dat is weer een heel ander verhaal!!! 8-)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:28

Er zijn al verschillende topics over dit onderwerp geweest, misschien dat je die beter eerst even kan lezen:

[TEN] Welk zadel is het meest geschikt voor lange afstandsritten?

[TEN] Welk zadel?

[TEN] endurance of westernzadel? of wat anders....

[TEN] Welk zadel is het meest geschikt voor lange afstandsritten?

delfa @ [TEN] combineren van springwedstrijden en endurance?

[TEN] Zaldi endurance

[TEN] Endurance zadel?

Mocht je daarna nog een specifieke vraag hebben dan kan je nieuw topic openen.
[TEN] endurance of westernzadel? of wat anders....

[TEN] advies gevraagd