Electrolyten geven voor / tijdens mendurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Electrolyten geven voor / tijdens mendurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:18

Naar aanleiding van dit voorpaginabericht [VN] Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen een paar vragen. Geven jullie electrolyten tijdens de training en/of de wedstrijd? Zo ja: wat voor paard heb je, welke klasse rijd je, welke electrolyten geef je, wanneer geef je ze en hoeveel geef je? :?
Ter info: wij hebben zelf een 14-jarige tinkerruin waarmee we vorig jaar zijn begonnen in de KK Mendurance en we willen dit najaar in Appelscha starten in klasse I. Probleem is dat onze tinker heel slecht drinkt zo lang hij de stang nog in heeft. |( Daarom lijkt het geven van electrolyten mij extra belangrijk(?). Overigens doen we al van alles aan het drinkprobleem :j : appelsap in het water, slobber en natte wortel/appel-prut tijdens de wedstrijd, nat hooi etc.
Laatst bijgewerkt door ElsB op 02-07-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Electrolyten geven voor / tijdens mendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:22

Heb je een spuit met zout water al geprobeerd? Als je dat in de mond spuit krijgen ze gelijk erge dorst en gaan dan drinken.

Verder geven wij extra natte slobber(zo nat dat het ong. een soep is)

Maar ons paard drinkt zelf vrij goed. En loopt Endurance

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:27

En geeft je ook electrolyten?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:30

Ik geef sinds kort electrolyten. Doe dan wel endurance en geen mendurance. Juist bij electrolyten moeten ze ook beter/meer gaan drinken. ons paard drinkt ook slecht als het weer niet al te warm is. dan geven wij ook muesli met een plons water, appeltje/worteltje erdoor. Ik heb laatst geleerd dat je in de week voor de wedstrijd moet beginnen met elctrolyten en dat langzaam opbouwen.
Wij rijden klasse 1 met een 20 jarige KWPN merrie, ik heb de vloeibare electrolyten van Goedhard. Dus in de week voor de wedstrijd met bijv. 5 ml beginnen en dat in een paar dagen opbouwen naar 10. Ik geef het na het rijden, of met een spuitje in haar mond of als ze heel dorstig is in een emmer water. Dag van de wedstrijd tussen voorkeuring en start laatst 5 ml. Het was in Renkum niet zo warm (eerder koud) dus later heeft ze niet meer gehad. Was niet nodig. Als het bij de volgende wedstrijd heel warm is, geef ik wel meer, ook tijdens de wedstrijd, bijv. bij de PA. Maar dat bekijk ik tijdens de wedstrijd. Ze moet dan ook wel genoeg drinken. Ze heeft wel geleerd om te drinken met een bit in (gewoon trensje). Zo doe ik het, maar er zijn vast mensen die meer electrolyten geven of niet bij de korte afstanden, alleen bij de langere afstanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:34

ElsB schreef:
En geeft je ook electrolyten?

Die zitten standaard in ons voer geloof ik. We hebben ook nog een lossen bak electolyten staan maar die krijgt hij momenteel niet. Dit weekend heeft hij nog een wedstrijd. En daarna gaan we op vakantie. Dus dan heeft hij even vakantie.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:35

Bedankt Sheela! Vooral de info dat je een week van tevoren moet beginnen met de electrolyten en langzaam moet opbouwen is nuttig om te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:28

Citaat:
Heb je een spuit met zout water al geprobeerd? Als je dat in de mond spuit krijgen ze gelijk erge dorst en gaan dan drinken

Ik vind dat zelf heel dubieus. Àls het paard gelijk gaat drinken is er geen probleem, als het paard niet gaat drinken (en die zijn er ook, ondanks de zoute smaak in hun mond) en ze gaan verder wel zweten werk je uitdroging heel erg in de hand. De balans tussen vocht en zouten is dan niet meer optimaal waardoor er vocht uit het weefsel wordt gehaalt om de balans wel weer goed is. Hierdoor wordt er dus vocht uit plekken gehaald waar het wel heel erg nodig is waardoor het paard veel sneller uit droogt.

Als je zout/elctrolieten bij geeft moet je er ook zeker van zijn dat er ook vocht voldoende is. Om die reden geef ik veel waterige slobber en doe ik daar het zout door heen als ik wil dat hij dat krijgt. Met name als het warm wordt en we trainen wel door, geef ik dagelijks een schep gewoon zout- kalium zout en basterd suiker door waterige slobber. De verhouding van het zout weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:35

Judith_ schreef:
Citaat:
Heb je een spuit met zout water al geprobeerd? Als je dat in de mond spuit krijgen ze gelijk erge dorst en gaan dan drinken

Ik vind dat zelf heel dubieus. Àls het paard gelijk gaat drinken is er geen probleem, als het paard niet gaat drinken (en die zijn er ook, ondanks de zoute smaak in hun mond) en ze gaan verder wel zweten werk je uitdroging heel erg in de hand. De balans tussen vocht en zouten is dan niet meer optimaal waardoor er vocht uit het weefsel wordt gehaalt om de balans wel weer goed is. Hierdoor wordt er dus vocht uit plekken gehaald waar het wel heel erg nodig is waardoor het paard veel sneller uit droogt.

Als je zout/elctrolieten bij geeft moet je er ook zeker van zijn dat er ook vocht voldoende is. Om die reden geef ik veel waterige slobber en doe ik daar het zout door heen als ik wil dat hij dat krijgt. Met name als het warm wordt en we trainen wel door, geef ik dagelijks een schep gewoon zout- kalium zout en basterd suiker door waterige slobber. De verhouding van het zout weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Het is ook niet mijn idee hoor.. Heb het ergens zien staan... Zelf ook nooit gebruikt. Aangezien mijn paard gewoon goed drinkt. Wel krijgt hij op de Vetgate (klasse II) een emmer met waterige slobber. Sappige appels en wortels. En gewoon water. Zodat we zeker zijn dat hij voldoende vocht binnen krijgt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:38

ik kijk eerst wat voor weer het wordt.
Maar meestal geef ik een paar dagen van te voren al een schepje electolyten door het water.
Ik voer trouwes powerplus-mix van havens waar al electrolyten inzitten.
Als het op de wedstrijd erg heet is vul ik kleine flesjes met water en electrolyten daarin opgelost.Mijn groom duwen dat flesje gewoon in zijn mond als hij de helft binnen krijgt is het goed.Na de wedstijd in het half uur voor de nakeuring gaat hij altijd wel drinken.

Ik rij trouwens mendurance en ga in wateren voor het eerst klasse 2 starten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:14

Ik heb altijd gehoord dat het in klasse 1 meer kwaad als goed doet om electrolyten te geven. Ik geef het normaal niet. Ik heb het in Zelhem wel gegeven (in de klasse 2, heel warm weer) in de week voor de wedstrijd (prestatiesupplement met magnesium, selenium en elektrolyten) maar stond uiteindelijk nog (of juist) met een uitgedroogde pony terwijl hij onderweg zomaar eens wel had gedronken (hoewel ze over het bit maar weinig binnen krijgen)
Ik geef wel veel vochtig voer voor de wedstrijd en in de vetgate: wortels, appels, slobber (extra nat) en wat Horse Quencer door het water. Vruchtensap door het water blijkt soms ook te helpen. Voor de wedstrijd zorgen voor voldoende ruwvoer zodat het vocht ook wordt vast gehouden.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 08:30

Bedankt voor jullie reacties!
Probleem bij Gijs tijdens de wedstrijden is de stang; met dat ding in wil hij nauwelijks drinken. Ook niet als er vruchtensap in het water zit. We hebben bij de laatste mendurance een mengsel gevoerd van geraspte wortel en appel, geweekt in water en met wat slobber erdoor. Daarvan at hij wel wat, maar niet echt heel veel. Daarom dacht ik dat het voor hem misschien extra belangrijk zou kunnen zijn om electrolyten te krijgen.
Trouwens: als de stang na de wedstrijd uit is drinkt Gijs wel. Als hij echt dorst heeft, tenminste. Anders niet.
Jouw tip met de waterflesjes gaan we zeker eens proberen Baudyh! Wij starten in Wateren in klasse I, dus waarschijnlijk zie ik je daar.
Waarom zouden electrolyten in klasse I meer kwaad dan goed doen Nanda?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:01

Kan je het bit niet even uithalen bij de P/A? Moet toch ook bij menhoofdstellen wel iets op te maken zijn? Drinken met een stang is ook erg lastig, die van mij drinken ook niet met een stang.

Elektrolyten zijn belangrijk als een paard veel zweet, niet perse als een paard weinig drinkt. Bovendien kunnen ze echt gevaarlijk zijn als een paard daarna niet gaat drinken.

Hoe is zijn z'n waardes? Best kans dat hij nog helemaal geen water nodig heeft. De meeste paarden drinken de eerste 30 km niet.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 10:14

Lenneke_ schreef:
Kan je het bit niet even uithalen bij de P/A? Moet toch ook bij menhoofdstellen wel iets op te maken zijn? Drinken met een stang is ook erg lastig, die van mij drinken ook niet met een stang.
Dat heb ik me ook al afgevraagd. Ik weet dat je hoofdstellen voor onder het zadel hebt waarbij dit kan, maar voor mennen bestaan die blijkbaar niet (dat is mij tenminste door kenners verteld) omdat je paard dan zonder 'stuur' voor de wagen zou staan, hetgeen heel onveilig is.

Lenneke_ schreef:
Elektrolyten zijn belangrijk als een paard veel zweet, niet perse als een paard weinig drinkt. Bovendien kunnen ze echt gevaarlijk zijn als een paard daarna niet gaat drinken.
Gijs zweet bij een beetje warm weer als een otter, dat was ik vergeten te vermelden.

Lenneke_ schreef:
Hoe is zijn z'n waardes? Best kans dat hij nog helemaal geen water nodig heeft. De meeste paarden drinken de eerste 30 km niet.
Welke waardes bedoel je?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:16

Met waardes bedoel ik hartslag, turgor, darmgeluiden etc. Als deze verder prima zijn, heeft je paard blijkbaar (nog) niet zoveel vocht nodig.

Als hij zweet als een otter zou ik juist meer koelen. Dan hoeft hij minder te zweten en verliest dus ook minder vocht en zout en hoeft het lichaam minder energie te besteden aan het koelen.

Ik heb verder geen verstand van menhoofdstellen. Op de oogkleppen na weet ik niet zo goed het verschil.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:25

Lenneke_ schreef:
Met waardes bedoel ik hartslag, turgor, darmgeluiden etc. Als deze verder prima zijn, heeft je paard blijkbaar (nog) niet zoveel vocht nodig.

Die waren allemaal goed, behalve z'n ademhaling. Gijs z'n conditie is verder heel goed, maar het duurt altijd vrij lang voor zijn ademhaling herstelt. Weet niet hoe we dat verder kunnen verbeteren. We trainen momenteel veel d.m.v. intervaltraining.
Edit: en het punt is: áls Gijs een half emmertje drinkt wordt z'n ademhaling direct een stuk regelmatiger.

Lenneke_ schreef:
Als hij zweet als een otter zou ik juist meer koelen. Dan hoeft hij minder te zweten en verliest dus ook minder vocht en zout en hoeft het lichaam minder energie te besteden aan het koelen.

Oké, dat is een goede tip. We hebben al plastik flessen gespaard.

Lenneke_ schreef:
Ik heb verder geen verstand van menhoofdstellen. Op de oogkleppen na weet ik niet zo goed het verschil.
:= := := Snap ik. Misschien iemand anders?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:56

In de klasse 1 verliest een paard nu eenmaal niet zo veel elektrolyten dat het aangevuld moet worden.

Ik zou niet het bit eruit halen op de PA, je heb dan gewoon geen stuur meer.
Ik heb me in de klasse 1 altijd weinig zorgen gemaakt over het drinken onderweg, ik was allang blij als ze erna wat drinken (een liter was al veel) Mijn pony's zweten ook enorm. Ik koel met een 'gifspuit' Met 5 liter water kan ik tot de PA makkelijk mee. Ook nog 5 ltr mee in de jerrycan, die gooien we vlak voor de PA erover en dan vullen we de jerrycan weer op de PA. In de klasse 2 gebruiken we zo maar een ltr of 20 koelwater op twee pony's.

Ik denk dat je meer bereikt met de nadruk te leggen op het koelen dan het drinken. Zorg er gewoon voor dat hij niet zo veel hoeft te zweten door regelmatig te koelen en zo verliest hij ook geen vocht.

In de training laat je immers ook nauwelijks je paard drinken onderweg

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:07

Oké, Nanda, duidelijk. Wij zijn aan het oefenen met zo'n 'gifspuit'. Helaas heeft Gijs een angstfobie voor bladblazers, föhns en naar nu blijkt: gifspuiten }:0 :( . Dus 't zal nog wel effe duren voor we hiermee op wedstrijd kunnen. Dus maar weer grote plastik flessen verzamelen.

Overigens proberen wij Gijs in de training ook onderweg 1 of 2 x te laten drinken. We hopen nog steeds dat het spreekwoord 'oefening baart kunst' ook hier opgaat... :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:17

Heb je de luxe van kennissen/vrienden of familie die gezellig met je meewillen op wedstrijd dan kan je het beste een groomteam in de auto zetten en die onderweg laten groomen. Scheeld je kilo's aan water aan boord

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:26

Ja die luxe hebben we :D . Wij mennen met z'n drieën om beurten, één groomt op de wagen en één met de auto. We hebben afgelopen keer onderweg niet gekoeld omdat het niet super warm was en af en toe ook al regende, maar Gijs zweette wel aardig. Ik begrijp nu dat we dus beter toch hadden kunnen koelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:48

Als je een apart groomteam hebt zou ik 3 liter wasverzachterflessen gaan sparen.

Bij warm weer gaat er bij de gemiddelde ruiter (met arabier) denk ik, per ronde, al gauw zo'n 25 tot 30 liter water over het paard.

Gifspuiten ben ik niet gek van. Daar wordt een paard nauwelijks goed nat van en dus warmt het water alleen maar op. Ik kiep liever steeds een grotere hoeveelheid water erover.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:32

Lenneke_ schreef:
Als je een apart groomteam hebt zou ik 3 liter wasverzachterflessen gaan sparen.
Ja, die tip hadden we al geregen en dat doen we dus ook.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:35

Ik vind alleen die 3 liter flessen wel zwaar als je die aan moet pakken. Wj hebben de kleinere versie, die van 1 1/2 liter. Is makkelijker aan pakken als je zelf op paard zit, is niet zo zwaar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:05

Dat is persoonlijk natuurlijk. Ik vind 3 liter ideaal. 5 liter vind ik te zwaar en 1,5 vind ik te klein. Ik pak ze ook gewoon in draf.

Je hebt wel verschil. Het handvat moet groot genoeg zijn en niet helemaal bovenaan de fles zitten. Robijn wasverzachter zijn hele fijne. Lenor en Silan hebben ook hele mooie.
De meeste wasmiddelflessen hebben een te kleine dop, dan duurt het eeuwen voor hij leeg is en moeten de grooms zover achter de fles aan rennen.
Jaja, de ene fles is de andere niet :+

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:14

wij gebruiken altijd melk flessen van 2 liter of iets wat er op lijkt. werk echt super goed!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:27

sheela schreef:
Ik vind alleen die 3 liter flessen wel zwaar als je die aan moet pakken. Wj hebben de kleinere versie, die van 1 1/2 liter. Is makkelijker aan pakken als je zelf op paard zit, is niet zo zwaar.

Maar ja, met de mendurance zit je er toch niet op