Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:45

Hallo,

Ik ben 2dejaars student Hippische Bedrijfskunde aan de CAH Dronten.
Voor de module 'Ontwerpen Hippisch Landschap' houdt ik mij bezig met het verbeteren van de hekken op de ruiterroutes in het gebied van de Planken Wambuis (Bij de Edese en Ginkelse hei) te Ede.

De hekken op deze route zijn niet makkelijk te openen, daarom wil de ondernemer waarvoor wij werken dit verbeterd zien. De ondernemer maakt veel buitenritten met groepen jonge kinderen, en met zo een grote groep is het passeren van deze hekken helemaal lastig.

Nu ben ik op zoek naar zoveel mogelijk verschillende foto's van hekken die als ruiter en menner makkelijk te passeren zijn en die ook veilig genoeg zijn en ik denk dat jullie hier vast meer ervaring mee hebben dan ik.

Het zou mij heel erg helpen als jullie foto's hebben van hekken die gemakkelijk te passeren zijn met paarden en waar jullie eventueel een goede ervaring mee hebben. Dit kan ook door bijvoorbeeld een link van internet waar foto's opstaan van deze ruiter- en menvriendelijke hekken.

Alle verschillende soorten hekken zijn welkom, zolang ze maar veilig en gemakkelijk te passeren zijn met paarden.

Alvast heel erg bedankt voor de eventuele foto's en internetsites.

Groetjes Tessa

Liselot

Re: Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:50

in een natuurgebied hier vlakbij hebben ze grote ijzeren hekken die je kan openen door aan een draaiwiel te draaien.
als je paard het gewend is kan je hem zelfs te paard open maken.
als je door het hek bent kan je aan de andere kant aan een hendel trekken en dan gaat het hek vanzelf weer dicht.

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:52

En wat moet het hek afsluiten? Ik bedoel, waarom staat er een hek? Om bijvoorbeeld schapen binnen te houden of auto's buiten te houden? Dat bepaalt ook hoe het hek er uit moet zien he...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:59

Hier in de buurt van Ede staan die hekken er om het wild tegen te houden. Vaak in combinatie met wildroosters. Dus denk dat je daar aan moet denken

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:01

@ LiSSy: Van zo een constructie heb ik inderdaad vaker gehoord, maar heb het nog nooit in het echt gezien. Heb daar ookal naar internet opgezocht maar kan er geen goede foto van vinden.
Heb je daar misschien een foto van of zou je die eventueel kunnen maken?

@ TeamUp: Sommige hekken dienen voor het binnen het gebied houden van de 'wilde paarden & runderen' en sommige hekken dienen enkel als omheining van het terrein en/of als overgang tussen 2 verschillende gebieden.

Edit: Sommige hekken zijn inderdaad i.c.m. wildroosters.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:03

ik heb ook al gezocht naar een foto, maar kan er ook niets van vinden.
het hek waar ik het over heb is ook in combinatie met een wildrooster. die zit naast het hek zodat fietsers gewoon door kunnen rijden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:05

En waar is dat hek precies? In Almelo?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:55

in het natuurgebied de friezenberg, dat ligt tussen rijssen en markelo

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:23