Pony is angstig voor veearts; groot probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Pony is angstig voor veearts; groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:36

Hoi,

Ik zou graag deze zomer een kennismakingsklasse willen starten met mijn welsh pony van 16 jr oud.

Maar we zitten nog met een probleempje;

Mijn pony is vroeger mishandeld(geslagen) door "grote enge mannen" en heeft helaas ook al te vaak veeartsen moeten zien in het verleden(die ook wel eens haar angst afgestrafd hebben met een schop :( ) Hierdoor vertrouwen in de veeartsen naar het nulpunt gedaald. Alles aan de voorkant(hoofd, voorbenen, buik) is nog te overzien, zeker door een rustig persoon en dan gedraagd ze zich redelijk braaf, maar de achterbenen aanraken/optillen, of bv de staart is haast niet te doen door een vreemde. Zodra de druk te groot wordt gaat ze (laag) steigeren/bokken/schoppen.

Thuis is dat op te lossen met de praam, want als het echt moet (bv open wond, of bekappen achterhoeven) dan moet het.

Is deze angstigheid een groot probleem voor de veterinaire keuring? Hier is niet echt op te trainen ben ik bang....

Groetjes Myrthe

weslyjune

Re: Pony is angstig voor veearts; groot probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:50

Hoe reageert je ponie op andere mensen die geen dierenarts zijn? Blijft ze dan wel rustig?

We hebben een tijdje alle dierenartsen die onze arabier moesten checken brok in de hand gedrukt zodat ze die hesjesmensen met leuke dingen ging associeren.

Bij de voor en na keuring wordt aan de grote bilspier bij de staart gevoeld om te kijken of deze niet pijnlijk is. Mijn ervaring is dat ze altijd rustig checken en niet haastig zijn.
Ik denk dat het verstandig is om thuis te oefenen met in de mond en ogen kijken, op de rug en bil spieren duwen. Als ze dat kan moet je gewoon kijken hoe het gaat op een wedstrijd, en neem heel veel mee van wat ze lekker vind :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 13:56

Dankjewel voor je snelle reactie!

De pony laat zich door wat jonge meiden best aardig rijden, en dan is ze niet onrustig(maar dat is dit jaar ook voor het eerst). Ook met stalhouder, vrienden en familie gaat het goed, over mond/ogen kijken maak ik me ook geen zorgen... Zal eens goed oefenen en ook anderen laten oefenen met rug en bilspieren voelen!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:45

de meeste veterinair assistenten (die je paard dus zullen keuren) zijn meiden en grote enge mannen. de DA-en zijn nog wel eens mannen, maar die zitten meestal niet aan je paard en kijken alleen naar de locomotie, dus hopelijk valt het wel mee voor je paard

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 07:46

Dat klinkt goed mackie :) Dan moeten we het er toch maar eens op gaan wagen, lijkt me zo gaaf om mee te rijden!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:34

Wij hebben er ook zo ééntje ook Welsh na twee jaar vertrouwen opbouwen konden we eindelijk met haar aan het werk. Ze loopt nu in de lessen met de gevorderde los en beginnelingen steeds aan de longe. Dat laatste omdat ze heel fel en snel is. Een super pony voor ervaren ruiters meer te gevoelig voor beginnelingen tenzij onder goede begeleiding. We gebruiken haar zelfs bij aangepast paardrijden. Ze heeft enkele endurance wedstrijden gelopen tot ze te klein werd voor onze dochter. We konden haar eerst niet aanraken en bij de minste onverwachte beweging van ons was ze danig overstuur. Dat uitte zich in verkrampen (staart echt tussen de benen gekneld en bijna zittend), steigeren, van doorgaan en wegspringen. Dat komt op sommige momenten toch nog wat boven (12 jaar later) bv je rits los maken of hand naar je helm. Maar verder is het de beste sportpony die we kennen. Ze kan super draven, de Arabische volbloeden die achter haar reden moesten galoperen om haar bij te houden.

Wij hebben de mensen in de vetgate altijd verwittigd van haar probleem en de meesten hebben dat fantastisch opgevangen. De eerste keren kon de hartslag wel eens sprongen maken en daar hielden ze dan ook rekening mee. Veel slaagden er toch wel in om haar rustig te krijgen.

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:23

Die dame bij ons is doodsbang voor veeartsen, maar ze herkend ze voornamelijk aan de geur en dergelijken.

Maar bij endurancewedstrijden is dat totaal geen probleem, deze mensen ruiken niet naar desinfectie of een ander stinkend goedje. Dus krijgen zij ook niet de label: OMFG ENGE VEEARTS!!!
:+

Dus misschien valt het reuze mee!