losse teugels endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flippi

losse teugels endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:37

Hallo,
Weet iemand of je met losse teugels moet rijden bij de endurance, dat heb ik namelijk ergens gelezen, maar kan het niet vinden op internet. Dus nu twijfel ik toch.
hopelijk kan iemand mij hierover wat vertellen. alvast bedankt :D

zodiacje

Re: losse teugels endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:41

je bedoelt zonder aanleuning?
niets moet. probeer wel te ontdekken waarmee je je paardje het beste langere stukken kan rijden.

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:19

als je intypt op google 'endurance losse teugels' en dan de eerste link staat er

"Losse teugel
Een toekomstig endurancepaard moet zelfstandig leren lopen. De teugels gaan los en daar mag je niet meer aankomen."

??? mag je dan alleen met je benen sturen ofzo? :o

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:25

flippi schreef:
als je intypt op google 'endurance losse teugels' en dan de eerste link staat er

"Losse teugel
Een toekomstig endurancepaard moet zelfstandig leren lopen. De teugels gaan los en daar mag je niet meer aankomen."

Met losse teugels kun je ook sturen... maar dat is geloof ik niet je vraag ;)

Ik sluit me aan bij het vrige antwoord, kijk zelf waar je paard en jij lekker lange stukken mee kunnen rijden. Voor mij is dat inderdaad met weinig druk op de teugels, mijn paard houdt zijn hoofd dan zelf in een houding waarbij hij ontspannen loopt met goed ruggebruik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:39

Je moet de ruiters niet de kost willen geven die hun paard echt wel met de teugels in moeten houden bij een massastart hoor :D
Natuurlijk mag je de teugels gewoon gebruiken om te sturen en in te houden.

Maar bij endurance is het streven wél dat een paard écht op eigen benen loopt. En de ultieme test is dan wel losgooien van de teugels. Gaat-ie als je dat doet op z'n snavel, dan liep hij dus níet op eigen benen, maar op jouw handen.
En verder is het als ruiter nutuurlijk erg lekker als je je paard gewoon aan een los teugeltje met 1 hand kan rijden. Kan je met je andere hand even zelf een banaantje naar binnen douwen, bv...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:55

flippi schreef:

"Losse teugel

Nee, je MAG dus ook de hele rit lang je teugels strak danwel opgenomen hebben.
Of je dat wilt of moet gaan doen dat is een tweede maar dat is hierboven al uitgelegd.
Ik rij dus wel met losse teugels. Alleen als ik merk dat hij zichzelf gaat overlopen dan ga ik me ermee bemoeien.

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:28

dank jullie wel allemaal, nu snap ik het. Ik ga niet de hele tijd met strake teugels rijden, dat doe ik met een buitenrit ook nooit. :D En mijn pony loopt volgens mij wel op zichzelf. Maar ik denk dat ik het toch wel handig vind mijn teugel als hulpmiddel(en mijn zit en been natuurlijk) te gebruiken voor terugnemen en sturen.
Dankjullie :D

zodiacje

Re: losse teugels endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:57

Wil je endurance gaan rijden dan?
No offence maar misschien moet je eerst gaan uitzoeken hoe je paard het beste op zichzelf kan lopen en daarmee zichzelf en zijn gewrichten spaart ipv "volgens mij loopt ie wel op zichzelf".

Overigens moet je dit ook weten als je slechts kleine stukjes rijd maar op langere stukken is dit imo des te belangrijker.
Vraag eens een instructeur om hulp, vanaf de zijkant is dit des te makkelijker te zien.
Succes!

P.s. terugnemen en sturen kan ook gewoon zonder teugels. Daar is je zit voor...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:13

flippi schreef:
"Losse teugel

teugels mag je zeker wel aankomen. Je paard hoeft alleen niet in de krul, losse teugels mag maar moet niet. gewoon rijden zoals je zelf het fijnste rijdt buiten. Simpel as that.
En met losse teugel kun je ook sturen, kwestie van goed de hulpen aanleren van zit en been, gewicht enz.