Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
linky schreef:als je snel start na aankomst zou ik hgeen hooinet in de trailer doen. Je moet niet starten met een volle maag met hooi.
Ibbel schreef:@Linky: ik heb er nog nooit van gehoord. Krachtvoer moet je niet een uur voor de start geven, (maar het kan wel vlak voor de doorstart in een vetgate, omdat het dan meteen benut wordt), maar geen hooi geven voor een wedstrijd... Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat iets toevoegt. Misschien specifiek voor jouw paard wel, maar in het algemeen niet.
Het is juist positief als de darmen zo goed mogelijk gevuld zijn met ruwvoer voordat je start. Dan blijven de darmen goed aan de gang, en bovendien houdt die ruwvoervulling vocht vast waardoor dat beter opgenomen kan worden door de darmen. 
Lenneke_ schreef:Wat betreft het ruwvoer. Sinds ik redelijk fanatiek aan het wielrennen ben let ik zelf ook erg op mijn eten. Ik merk dat als ik te veel vezels eet vlak voor het fietsen ik totaal niet vooruit te branden ben. Gewoon geen kracht in m'n benen. Als ik twee uur van te voren een vezelrijke maaltijd eet (havermoutpap is mijn favoriet) en dan een uur en een half uur van te voren nog wat lichte (koolhydraatrijke) dingen het het beste gaat.
Geen idee of dit bij paarden ook van toepassing kan zijn.
Voor mensen zijn vezels slechts "vulling"; goed om de darmen een beetje meer te laten werken, maar we verteren ze verder nauwelijks en het is zeker geen energiebron voor ons. Vezelrijk eten vlak voor het sporten is dus niet echt aan te raden, zo verspillen je darmen energie en het levert niks op.
Anouar eet z'n voer echt niet, al zit er maar één korrel EM over. 
Hier lees ik nu dat het juist beter is om eerst te voeren voor het rijden? Kan dat echt? Direct voor het rijden een plak hooi naar binnen, bv tijdens het opzadelen?
Gaan jullie me nu vertellen dat ik me dus al 30 jaar gedraag als een dinosaurus?