rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:50

Hoe houden jullie endurance ruiters jullie paarden tijdens de lange afstanden recht en het gewicht gelijk verdeeld over de vier benen? paard moet immers nog jaren en kilometers heel en blessure vrij blijven.

Ik rij geen endurance maar wel veel buiten , ik stuur zelf heel veel , dus voel ik meer druk op rechts stuur ik iets naar links etc .

Hoe doen jullie dat?

Hilli

Re: rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:34

De eerste stap heb je denk ik al gemaakt: voelen hoe je zit, hoe je zit verandert onder bepaalde omstandigheden, enz.

Stap twee is toch het nemen van lessen in een stijl die bij je past, je zou bijvoorbeeld aan centered riding kunnen denken. Op die manier kijkt er in elk geval iemand kritisch naar je houding en de ontspanning/aanleuning/balans van je paard.

Nog los van periodieke controles van je paard en harnachement.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:54

Dressuurmatig bijhouden. Dat kan ik de bak, maar ook onderweg. Ik corrigeer mijn paard tijdens buitentrainingen zodat hij daar ook correct loopt. En daarnaast werk in de rijbak, maar dat is bij mij maar eens in de 1 a 2 weken ;) Of wat werk aan de dubbellonge.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:02

Dressuurmatig bijhouden idd, zowel onder het zadel als aan de longeerlijn. Dressuur dus als gymnastiseren, zodat je paard sterk genoeg is om jou en zichzelf te kunnen dragen op de langere afstanden.

Buiten kun je erop letten dat je zowel op het linker- als op het rechter been galoppeert en dat je regelmatig van been verandert in draf. Een paard zal uit zichzelf zijn 'makkelijke' kant kiezen. Bij een scheef of stijf paard kun je dan ook merken dat hij je op het 'makkelijke' been probeert te gooien. Als dat bij mijn paard het geval is, dan verdwijnt dat naarmate hij losser en/of minder scheef wordt. Verdwijnt dit niet (wat gelukkig niet vaak voorkomt), dan is er even wat 'stevigers' nodig en brengen we een bezoekje aan de fysio/osteo.

Probeer er ook op te letten dat je paard niet te veel op de voorhand loopt én niet met een weggedrukte rug. Beide opties veroorzaken meer slijtage dan nodig is.

Met Centered Riding heb ik ook al jaren heel goede ervaringen. Het houdt jezelf in balans en daarmee je paard.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:52

Ik ben sinds kort daarom opnieuw begonnen met dresuurles.
Nou ja rechtricht les via AdB methode, krijg les van een van zijn leerlingen, Daphne.
Kon het laatst al goed merken tijdens de wedstrijd in Kootwijk, hij loopt al veel beter in balans, erg fijn.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:11

Uriah schreef:
...ik stuur zelf heel veel , dus voel ik meer druk op rechts stuur ik iets naar links etc...

Je bent goed op weg. De tweede stap is om minder bewust te gaan sturen, en meer te doen met je gewicht. Ik weet niet of je al bekend bent met Centered Riding, maar zoals hierboven al vermeld kan je daar heel veel uit halen. Vooral de oefeningen met het "balletje in het kommetje" zijn bij mij heel populair. ;) Deze oefening is ook erg behulpzaam bij het recht-rijden van je paard. Een aanrader is het boek Basis Rijkunst van Anne Muller, zij doet veel met Akasha rijkunst, waar oa deze oefening in besproken wordt.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:23

Dat boek heb ik van anne muller ,maar les komt bij mij meer over dan een tekst uit een boek ,maar idd een heel fijn boek!

Ik heb 1 keer een centered riding les gehad daar heb ik iig al goed geleerd mn gewicht precies te verdelen in de beugels ,ik had kennelijk altijd teveel druk op rechts , zou ik veel vaker willen doen ,maar ik kan geen instructrice vinden die ook aan huis komt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:39

Stap 1, heb je al! het doorhebben dat je paard niet recht loopt!
Dus het bewustzijn.
Stap 2, ben je mee aan het werk.

Ik ben endurance beginner, maar als ik buitenrij (en dat doen we al jaren), wissel ik met licht rijden bewust van been.
En galoppeer afwisselend links en rechts.
Zorg voor een rechtgesteld paard en ben ook nog zo gek, om onderweg wel eens stukje zijgangen te vragen.
(geen probleem met Sjol, Tobago heeft dan nog 1 groot vraagteken boven zijn hoofd :D, bij hem is het meer het leren
ontwijken van lantaarnpalen, zodat mijn knieen heel blijven :o .)

Ben denk ik niet de typische endurance ruiter, aangezien ik relatief veel dressuur rijdt. (wil wel ook weer end. maar ook dress. starten)
(Mijn nieuwe paard moet ook endurance gaan starten.)
Lekker simpel rijden (en dat is verrektes lastig, moet ik bekennen.) Op lengte, laag, gelijk, op eigen benen en recht gericht.
Eerlijk gezegd, op de weg makkelijker dan in de bak! (niet elke 60 m een bocht :o en trekken niet naar de bakrand. )
Met mijn oude paard is dat alles zo simpel, met die nieuwe moet ik echt overal op letten.

Jij hebt nu CR boek, maar ook een niet CR instr. (goede) zal je hier op attenderen en trainen.
Ik heb gewoon les van een dressuur instructeur. (echter goede instr. vinden is best heel lastig!)
En geloof me, die wijst me echt wel op die dingen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:45

Buiten kan je paard zelfs aanleuning zoeken van bv sloot kant ofzo , ik wil mn paard altijd precies op het midden van het pad hebben. slinger paadjes in het bos is ook heel fijn om recht te richten!! heb ik vanavond gemerkt en was op beide benen goed licht te rijden!

iig vind ik dit een heel interessant en BELANGRIJK onderwerp.

ben heel benieuwd naar meer meningen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:05

Ik houd m'n pony altijd ligt in de stelling die hij moeilijk vind, dan loopt hij eigenlijk snel goed, omdat ik het in de bak ook goed bij houd. ;)
En idd dubbele longe.