Maximun snelheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Maximun snelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:38

Hallo!

Ik vroeg mij af waarom er eigenlijk een maximun snelheid wordt gehanteerd?
Ik ben van plan de Zuid Veluwerit(29 km) te gaan rijden, waarbij je maximaal 12 km. per uur mag rijden.

Alvast bedankt! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:41

Jij rijdt kennismaking? Neem ik aan gezien de 12 km/u.
Aangezien klasse 1, max 13 is.

Diepere gedachte dan beschermen van het paard, tegen te hard willen rijdende ruiter, kan ik niet komen.

(Anders krijg je misschien beginners die hun paard even in hun 1e ritje als een gek door het parcours jagen.
Wat zich vermoedelijk bij de keuringen wel weer afstraft, mocht dit paard onvoldoende in conditie zijn.)

Geen idee, wat regelementair verder de gedachte is, ben ook maar klasse 1 ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:02

Sjolvir schreef:
Jij rijdt kennismaking? Neem ik aan gezien de 12 km/u.
Aangezien klasse 1, max 13 is.

Diepere gedachte dan beschermen van het paard, tegen te hard willen rijdende ruiter, kan ik niet komen.

(Anders krijg je misschien beginners die hun paard even in hun 1e ritje als een gek door het parcours jagen.
Wat zich vermoedelijk bij de keuringen wel weer afstraft, mocht dit paard onvoldoende in conditie zijn.)

Geen idee, wat regelementair verder de gedachte is, ben ook maar klasse 1 ruiter.

Volgens mij is het idd de rede die jij noemt. Tot en met klasse I heb je een max snelheid en klasse II een ideale snelheid (als ik het goed begrepen heb van mijn zus) in klasse III is het wel degene die als eerste finished die wint. Maar dan heb je voldoende ervaring om niet kei hard door die bossen te race

Anoniem

Re: Maximun snelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:10

Bescherming van paard :j
Er zijn jammer genoeg nog steeds mensen die denken dat endurance-rijden zo hard mogelijk door de bossen crossen is := En natuurlijk is dat niet altijd zo interessant voor het paard, zeker als het mensen zijn die denken dat "zomaar eventjes te doen" en training niet meteen nodig vinden ;) Je kan dan wel zeggen 'die komen zichzelf tegen' (door afkeuring paard) maar of je dat het paard aan moet doen?

Maar vergis je niet, 12 km/u is geen staptempo ofzo hoor, na je eerste rit zal je blij zijn als je daaraan geraakt bent ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:10

Idd bescherming van je paard

Idd als je je groompunten neemt en de tijd bij de P/A dan moet je al flink doorrijden om dat te halen.
In de hogere klassen heb je geen P/A en dat scheelt de nodige tijd, waardoor een hogere snelheid al makkelijker gehaald wordt.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:20

Oke, het komt natuurlijk ook wel overeen met 'To finish is to win'. ;)

Ik vroeg me het af, omdat sommige paarden gewoon een heel hoog basistempo hebben en een hoge looplust (zoals veel dravers en engels volbloeden). En dan zou het jammer zijn als je deze moet inhouden, terwijl ze wel een goede hartslag etc. hebben.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:51

Ik heb een draver die het liefst met 20 km per uur het rondje door wil crossen. Misschien dat hij het wel aan kan, maar ik laat hem dat niet toe om hem te beschermen. Het paard weet niet dat hij na dat ene rondje nog een rondje van 20 of 30 km moet. Dus je kunt nog zo;n looplustig paard hebben, maar je moet zo'n beestje nou eenmaal ook beschermen tegen zichzelf, anders loopt hij zichzelf kapot.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:52

Maar in principe hebben ze toch al de PA en de voor en nakeuring om het paard te beschermen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:04

Maar aan een controle heb je niet veel als het paard al kapot gereden is door een veel te hoge snelheid.

Mijn paard heeft ook behoorlijke looplust, maar kan tegenwoordig door meer ervaring veel meer verdelen. Mijn paard draaft gemiddelt 15 km per uur en galopeert 25 km per uur. (dit zijn snelheiden die hij ook op langere afstand vol houdt) Hij kan veel harder maar op dit tempo kan hij wel een paar uur vol houden. Het laatste stukje stappen voor de p/a en finish, het groomen en tussen door ook nog een stukje stappen zorgt er voor dat ik al weer onder de max. zit.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:08

maaike93 schreef:
Maar in principe hebben ze toch al de PA en de voor en nakeuring om het paard te beschermen?

Dat is zo, maar (Dit zeg ik niet om vervelend te doen, of om jou ergens van de verwijten!) het feit dat jij (of een willekeurige net andere beginner) denkt dat het gezond is voor een net beginnend paard om heel hard te rijden, geeft maar weer aan hoe goed het is dat die regel is ingesteld.

Nogmaals: ik praat je geen verwijt aan!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:10

maaike93 schreef:
Ik vroeg me het af, omdat sommige paarden gewoon een heel hoog basistempo hebben en een hoge looplust (zoals veel dravers en engels volbloeden). En dan zou het jammer zijn als je deze moet inhouden, terwijl ze wel een goede hartslag etc. hebben.

Je kunt (en imo moet) ieder paard leren om in een constant rustig tempo te lopen. Iéder paard kan met 12-13 km/u draven en met 16-17 km/u galopperen (met de bijbehorende hartslag van rond de 100-110). Ook al willen ze liever met 18 km/u draven en met 30 km/u galopperen (en een HF van in dat laatste geval tegen de 150 of zo...).

Heb je zelf als ruiter al eens 2 uur continu met 18 km/u gedraafd? En vond je dat zélf lekker lichtrijden?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:33

Ik kan me aansluiten bij de anderen. 12 km/u klinkt simpel maar ga er eerst maar 1 netjes uitrijden en je zal zien dat 12 km/u best een hoge snelheid is. Als je de snelheid vrij laat dan zal je zien dat er een aantal zijn die onverantwoord door het bos gaan crossen, misschien een aantal keer wel hun paard goedgekeurd krijgen maar vervolgens nooit meer op een wedstrijd verschijnen omdat het paard het toch niet aankan. Een paard moet soms wel eens beschermt worden tegen het fenomeen mens.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 22-04-10 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: knipje

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:50

Ok, bedankt voor de antwoorden. ;)

@ Celede_x : dat is natuurlijk wel snel conclusies trekken, dat ik denk dat het gezond is voor een net beginnend paard om heel hard te rijden. :')