hoe trainen jullie je pony op mendurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

hoe trainen jullie je pony op mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:30

omdat mendurance mij super lijkt, en ik wil dat mijn pony meer conditie krijgt wil ik graag mijn pony gaan trainen op een mendurance
maar nu kon ik alleen maar dingen voor endurance vinden, dus hoe doen jullie het met mendurance?
ze heeft al een flinke conditie, ik heb de tijd (2 jaar ben nog te jong) dus het hoeft niet zoon programma van klaar stommen in een maand te zijn. het is een echt mini met heel veel pit

ben beniewt naar alle reacties

Napie

Re: hoe trainen jullie je pony op mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:29

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet zal meevallen om met een mini een beetje leuk mee te komen. Hij zal wel 30 km uit kunnen lopen maar om dat ook nog binnen de tijd te doen zonder de pony daarmee te tekort te doen is niet makkelijk.
Op mijn website www.mendurancedfw.nl heb ik het 1 of andere geschreven over het beginnen met mendurance.
Belangrijk is dat je eerst de afstand gaat uitbreiden in de training en pas als je pony met gemak een km of 30 kan lopen, daarna de snelheid gaat opvoeren. Het is de bedoeling dat je uiteindelijk die 30 km in 3 a 3,5 uur kan afleggen. Dan moet je dus even gaan bedenken of dit daadwerkelijk iets is wat je pony kan. Ik dacht ook altijd dat mijn pony's een enorme conditie hadden een jaar of 5 geleden maar toen reed ik 15 km over de weg in twee uur. Nu rij ik 15 km door mul zand in 5 kwartier en dat alleen als training. Dit komt erop neer dat ik 90 % van de training draaf met een snelheid van 15 km/u, 5% galoppeer en 5% stap. Om op een wedstrijd een goede snelheid te behalen draaf ik 80%, galloppeer ik 10% en stap ik 10%.
Als je alleen over de weg rijd, kan je je pony echt stuk lopen op een wedstrijd wat vaak over mul zandgrond gaat.
Als je verder vragen heb hoor ik het wel.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:26

alvast bedankt met de info!
ik ga even je site uitpluizen
heb vandaag 11 km in 38 min gedaan

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:43

Dan heb je 17 km/u gereden. Direkt starten zou ik zeggen! Weet je wel zeker dat het 11 km was want dan moet je met een mini echt continu in volle galop hebben gereden

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:45

het is om precies te zijn 10,7 km
heb de het meeste gedraaft, maar je wil niet weten welk tempo (ze kan idioot hard galoppeeren!)
en heb (voor het eerst) een bospad met hobbeltjes genomen om dat eens te oefen, pas had ik 19 km per uur op 8 km
en dan heeft ze ook nog een gloeiende hekel aan stappen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:55

Volgens mij rij je zo eerder je pony kapot dan dat je conditie-opbouwend bezig bent. It's not the distants but the speed that kills the horse zeggen ze in de endurance. Ik heb vandaag mijn pony's toegestaan hun eigen tempo te kiezen in het bos omdat we nu al redelijk ver zijn in de training. Ik heb dan een rondje gereden van 16 km met 13 km/u. Hiervoor heb ik 40% draf, 50-% galop en 10% stap gereden (instappen, uitstappen en halverwege 500 meter stap) Normaal rij ik mijn trainingen met 11 km/u en op de wedstrijden tussen de 10 en 11.
Ik denk dat je een flinke stap terug moet nemen in je tempo. In de mendurance krijg je de meeste punten bij een snelheid van tussen de 10 en 11 km/u. Daarbij moet je pony ook in alle rust kunnen stappen om zo snel mogelijk te kunnen aanbieden met een hartslag van <64 sl/min. Je traint nu meer voor de ponyrennen als voor mendurance.
Laatst bijgewerkt door Napie op 14-04-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:58

Hoe zit het trouwens met aanspanningen waar maar 1 persoon op de kar kan? Kwam een paar foto's tegen met alleen een menner erop, maar las ergens dat je een groom mee moet hebben?
Wil nl zelf best een keertje mendurance rijden met pony (grote D trouwens), maar er kan maar 1 persoon op de kar. En daarnaast is een groom niet zo makkelijk te vinden (idem voor andere kar en die wil ik trouwens niet)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:00

het probleem is, dat haar hartslag van stappen hoger word als van draven, omdat ze zoon hekel aan stappen heeft heb je hier misschien tips voor ??

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:02

ik rijd nu met een super lichte sulky, echt een fijn ding. kun je precies met zn 2e op (je moet niet al te stevig zijn)

mijn mini is overigens 80 cm :+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:07

MisticRider schreef:
het is om precies te zijn 10,7 km
heb de het meeste gedraaft, maar je wil niet weten welk tempo (ze kan idioot hard galoppeeren!)
en heb (voor het eerst) een bospad met hobbeltjes genomen om dat eens te oefen, pas had ik 19 km per uur op 8 km
en dan heeft ze ook nog een gloeiende hekel aan stappen

Ik kan me dat bijna niet voorstellen met een mini, weet je zeker dat je meter goed zit? Als je boven de 15km (gemiddeld per uur) uit komt wordt je in de beginnersklasse gediskwalificeerd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:14

Er moet altijd een groom mee. Op foto's waar alleen de menner op de kar zit, is de groom vast in de buurt. Die maakte misschien de foto? Mijn groom loopt ook tijdens het uitstappen naast de kar, scheelt weer 70 kg. Een kar waar maar 1 persoon op kan mag reglementair niet starten. Er moeten twee plaatsen aanwezig zijn.
Citaat:
het probleem is, dat haar hartslag van stappen hoger word als van draven, omdat ze zoon hekel aan stappen heeft heb je hier misschien tips voor ??

Ja, onmiddelijk stoppen met dat ge-race wat je nu doet en terug naar de basis en dat is stappen. Pas als ze zich dan normaal kan gedragen mag je haar laten draven.
Als je met dit tempo van plan bent door te rijden zal je over twee jaar niet eens aan een start kunnen verschijnen want dan is de pony al kapot gereden

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:16

ze is nogal, nouja hoe moet je het zeggen. ze heeft ietsje te veel werkwil. ze is van nature nogal hyper. ik ben hard aan het trainen op stappen, het is al super dat ik nu 50 meter kan stappen. de tijd heb ik bijgehouden op mijn stopwachts en de km afstand heb ik op google maps gedaaan

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:18

Ik ben het met napie eens, zo rijdt je je pony kapot. Begin desnoods weer met de lange lijnen of voor de koets, wat je zelf het fijnste vindt. Ik heb wel pony's gekend die perse de eerste paar meter willen draven, maar daarna stappen ze weer gewoon braaf en zo hoort het ook. In mijn ogen heb je nu geen totale controle.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:20

verder doet ze echt alles super, langelijnen kan niet van wege mn rug en ik heb (helaas) voor eeffie alleen de sulky. zou eerst longeren misschien wat zijn?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:21

nog iets heel anders, wat voor tuig hebben jullie? zoek nog een nieuw, niet al te duur fijn tuigje

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:21

MisticRider schreef:
ze is nogal, nouja hoe moet je het zeggen. ze heeft ietsje te veel werkwil. ze is van nature nogal hyper. ik ben hard aan het trainen op stappen, het is al super dat ik nu 50 meter kan stappen. de tijd heb ik bijgehouden op mijn stopwachts en de km afstand heb ik op google maps gedaaan

Neem eens een meter mee (zoals wielrenners bv ook gebruiken) dan weet je het exact wil je echt serieuze menduurance rijden heb je die toch nodig. Wat krijgt ze aan voer? Misschien eerst longeren voor je vertrekt? Waarom kun je dan niet lange lijnen? Dan staat er normaal gezien niet meer druk op je als wanneer je op de koets zit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:23

MisticRider schreef:
nog iets heel anders, wat voor tuig hebben jullie? zoek nog een nieuw, niet al te duur fijn tuigje

Ik ga binnekort beginnen met het beleren van een fjordje, nu kan ik (hoop ik) een mooi tuig van een kennis overkopen. Kan dat niet denk ik dat ik voor een ideal webtuig ga, dat is wel erg fijn dat het onderhoudsvriendelijk is.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:24

wat voor meter bedoel je?
zij kan wel voor de lange lijnen, maar ik kan er niet achterlopen, heb heel snel last van mijn rug. (pony niet)
van voer krijgt ze somers gras, hooi wortels wat groente resten (oud brootje en dergelijke) musli en heel soms een beetje bix

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:27

Ik heb een kunststoftuig van IR, makkelijk met het koelen.

Je kan een fietsmeter (km teller) op je sulky monteren. Die moet je wel goed kunnen instellen. Ik gebruik mijn kilometerteller alleen bij de training en nooit tijdens de wedstrijd. Dan werk ik met een schema en de km aanduiding van de organisatie

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:30

hhmmm ga ik is proberen, bedankt van die tip! mag je wel een km teller tijdens wedstrijd? waar zijn die tuigen te koop? waarom heb je voor kunststof gekozen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:37

Je mag een km teller tijdens de wedstrijd maar zoals ik al zei is het niet handig; jouw km kunnen afwijken met hetgeen de organisatie heeft berekend en je moet dus van hun km uitgaan. Verder telt de teller niet mee als je stilstaat om over te steken, te groomen en in de PA.

Ik heb een kunststoftuig zodat het tuig geen last ervan heeft als ik de pony's koel. Daar gebruik je water bij zodat de pony niet teveel energie hoeft te steken in het op temperatuur blijven. Een pony blijft dan frisser en droogt minder snel uit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:48

Daarbij hoef je het niet in te vetten, ook een groot voordeel! Google maar eens op ideal web tech, dan vindt je genoeg webwinkels. Het is ook betaalbaar :j en (voorzover ik weet) even sterk als leer.