Help groomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dell_1

Help groomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:41

Hoi allemaal,
Ik heb een vriendin beloofd om te groomen met de endurance wedstrijd. Alleen vraag ik me dus af hoe ik daar de dag door moet komen. Heb al begrepen dat ik halverwege wat water over dat paard moet gooien om te koelen.. (vraag me af doen jullie dat ook met 14 graden? :7 )
Maar ja wat te doen in de tussentijd zonder te verkleumen van de kou. Is er verder iets te doen op zo'n wedstrijd of kun je ergens binnenzitten? Of kan ik beter een goed boek meenemen?
Totaal geen idee, weet alleen dat ik erg lang op pad ben en me dus niet heel de dag wil vervelen..

Djilna

Re: Help groomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:48

Welke afstand start je vriendin?
Vervelen hoef je je meestal niet, tenzij die vriendin heel langzaam rijdt :+
Je moet natuurlijk naar de groompunten rijden, dan water ed klaarzetten en dan inderdaad wachten tot je vriendin aankomt. Dan paard proberen te laten drinken, daarná koelen (ja ook met 14 graden).
Dan de boel weer inpakken en naar het volgende groompunt rijden.
En hoezo verkleumen? In de auto de kachel beetje aan, op de groompunten in het zonnetje gaan staan als je moet wachten en verder gewoon jezelf vermaken met kijken naar hoe anderen het doen ;)
En een boek mee kan natuurlijk altijd voor de zekerheid :))

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:07

of wat altijd wel gewaardeerd word een fototoestel..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:44

Meestal zijn er wel mensen die ook staan te wachten hoor, kun je daar beetje mee ouwehoeren. En gewoon alles klaarzetten, wachten op je ruiter, weer inpakken en naar volgende punt rijden. Geniet maar even van die rustige momenten, want de rest ben je de hele dag bezig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:07

Heb je ook het een en ander overlegd met je vriendin die gaat rijden?

Het is niet een beetje watergooien, maar weet niet wat jouw ruiter verwacht? Van mijn grooms verwacht ik dat ze in het veld staan. Dus de groompunten die van te voren besproken zijn op zoeken en naar toe rijden met de auto. Daar staan ze met water om eerst aan te bieden aan het paard. (eventueel met wat appels erin) Daarna wordt er gekoelt, 14 graden is voor de paarden warmer dan je denkt. Vraag je ruiter of ze dit van te voren oefent of dat het paard dit al gewent is, scheelt een hoop.

Twee kilometer voor de p/a tot de p/a zelf mag je ruiter niet meer stil staan. Drinken aan bieden voor het paard heeft niet veel zin op dat moment. Wel kun je er naar toe lopen en al lopend nog even koelen. Misschien wil je ruiter nog iets anders hebben op de p/a? Drinkwater, appels/wortels, sthetoscoop, drinken/eten voorzich zelf?

De ruiter gaat dan weer op pad en jij ook. Bij de finish en twee km daarvoor mag de ruiter wederom niet stil staan. Je kan weer er naar toe lopen om lopend te koelen. Verder vragen wat de ruiter bij de finish wil hebben. Dekens? Extra koelwater? Ect.ect.

Dan mag de ruiter+ paard terug naar de trailer. Kan het paard worden schoon gemaakt, van drinken worden voorzien en eventueel al wat eten. Zorg dat de achterhand niet te snel afkoelt en blijf wat rond stappen. Hou voor je ruiter de tijd in de gaten en ga op tijd richting de nakeuring.

Voor je het weet is de dag weer om. Welke wedstrijd en afstand gaat je vriendin rijden? Meestal sta je niet als enige op een groompunt te wachten en valt er genoeg te kletsen en te leren.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:42

De eerste jaren ging mijn moeder altijd mee naar mijn wedstrijden, maar dan bleef ze op het terrein, dus niet onderweg groomen (dat is op de Belgische wedstrijden lang niet zo gebruikelijk als in Nederland). Tuinstoeltje mee, thermoskan koffie, goed boek... Evt. een beetje rondkijken op het terrein en bij de keuringen, beetje kletsen (na een tijdje ken je heel veel mensen).
Vanaf dat ik 2 rondes ging rijden (NL klasse 2) is ze wel onderweg gaan groomen, en toen vond ze dat eigenlijk veel leuker. :j Je bent dan de hele tijd onderweg met de auto, op de groomplaatsen kom je andere grooms tegen en er komen steeds paarden langs (die je evt. ook wat te drinken kan aanbieden, mensen die geen groom hebben zijn daar vaak heel dankbaar voor!). En zodra je eigen ruiter langs is, hup op weg naar het volgende punt, want soms is het een race tegen de klok om overal op tijd te zijn.

Maar ik zou e.e.a. zeker nog even doorspreken met je vriendin hoor! Vragen wat zij graag wil en wat niet, dat is soms toch persoonlijk. Maar verder amuseer je je wel! :D

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:42

Hahahaha, lijkt Marco wel!! Die ging DVDtje kijken toen ik klasse 1 reed. En pitten in de auto. Groomen?? Wasda??
Hij was dus toen alleen maar mijn chauffeur die wachte tot ik terug was.

Idd, vanaf klasse 2 moest hij wel wat gaan doen en sinds dien is hij een fanatiek groomer!!

Grappige is dat het op groompunten vaak zo gezellig is dat je als ruiter allerlei smeuige roddels en grappige belevenissen mist.....

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:09

Nou ik heb het gedaan! Het was super mooi weer gelukkig. En ik weet nu ook dat het niets voor mij is haha! :D Maar heb een prima dag gehad hoor..

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:10

Hoezo niet?

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:25

Ik heb niks met deze tak van paardensport, dat is wel de voornaamste reden. En het duurt zo lang. Ben van smorgens vroeg tot savonds weggeweest.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:16

En 2 hele brave paarden te groomen ;)

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 11:25

Ethelate schreef:
En 2 hele brave paarden te groomen ;)

Mocht je toch nog beslissen om dressuur te starten, ben ik er absoluut bij :D

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:09

Stephanie100 schreef:
Ik heb niks met deze tak van paardensport, dat is wel de voornaamste reden. En het duurt zo lang. Ben van smorgens vroeg tot savonds weggeweest.

Ja, je bent lekker de hele dag met je paard bezig. Het is niet een half uurtje losrijden en dan snel 2 proefjes en weer terug naar huis en stal of (hopelijk) wei in.

Je leert in deze sport je paard enorm kennen en doordat je de hele dag met je knol bezig bent krijg je een enorme band.

En ik heb ook dressuur en springwedstrijden gereden hoor. Dus ik ken allebei de kanten!! :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:17

Nu ja, TS heeft er zelf niet aan meegedaan hé. Ze heeft enkel gegroomd, misschien dat ze dat wat saai vond voor de eerste keer. ;)