Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Atalanta schreef:ik las op het draversforum van iemand die er aan begonnen was toen het paard 20 was en dat is blijkbaar erg goed gegaan.
als je je paard goed in de gaten houdt waarom niet?
Mijn draver Rex was inderdaad achteraf gezien rond de 20, hij is nu 27 en heeft vorig jaar nog een klasse 2 uitgelopen.
Hij heeft 1200 wedstrijdkilometers op de teller staan en is nog nooit afgekeurd! Met als slagroom op de kers een geslaagde 75 km in zware omstandigheden in 2006, toen was hij dus 23.
,Nina_rex schreef:Atalanta schreef:ik las op het draversforum van iemand die er aan begonnen was toen het paard 20 was en dat is blijkbaar erg goed gegaan.
als je je paard goed in de gaten houdt waarom niet?
Ben ik dat?Mijn draver Rex was inderdaad achteraf gezien rond de 20, hij is nu 27 en heeft vorig jaar nog een klasse 2 uitgelopen.
Hij heeft 1200 wedstrijdkilometers op de teller staan en is nog nooit afgekeurd! Met als slagroom op de kers een geslaagde 75 km in zware omstandigheden in 2006, toen was hij dus 23.
Hij is echt een superpaard om mee op wedstrijd te nemen. Hij zal voortaan vooral nog meegaan als buddy van mijn jonge paard, misschien nog een korte klasse 2 een keer maar langer niet meer. Hoewel je lichamelijk eigenlijk nog niks aan hem merkt, hij is nog even fit als altijd. Maar het reizen enzo vermoeit hem volgens mij wel wat meer nu, volgens mij eerder mentaal dan fysiek.
We hebben vaak een raar beeld van "oude" paarden, een paard van 15 wordt soms al oud genoemd. En paard van 20 zou ik vergelijken met een mens van 50, die kan nog best wel wat. Bovendien zie je heel vaak dat een paard pas echt oud begint te worden als hij met pensioen gestuurd wordt; de bespiering valt weg, de gewrichten worden stijver... Zo'n paard ken je na een half jaar vaak niet meer terug.
Het verschilt natuurlijk per paard, we hebben ook 2 grote, zwaargebouwde paarden thuis en daar begin je na hun 15e toch langzaam wat slijtage bij te merken.
Ik zou zeggen: probeer het gewoon, en dan merk je vanzelf wat je paard nog aankan en wat ze nog leuk vindt. De keuringen zijn er ook niet voor niets, die geven je goede feedback over hoe goed je paard het aankan. Maar op zich zie ik geen belemmering in de leeftijd van 21 hoor!
spiritxxx schreef:Wij rijden ook nog endurance met een merrie van 23 ofzo (echte leeftijd weten we niet), ze is er 4 jaar geleden mee begonnen, tussendoor nog een peesblessure gehad maar ze doet het nog steeds goed.
Leersum is trouwens wel zwaar ja, dus misschien als eerste rit niet zo handig
:D