welke hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:49

Ik speel met het idee om toekomstgericht een nieuw paardje aan te schaffen voor de endurance en ik zou het liefst met mijn eigen merrie een veulen hiervoor willen fokken. Ze is een American Paint Horse van 1.48 en fors gebouwd. Ik wil haar dan laten dekken door een Arabier maar ben niet thuis in de wereld van de Arabieren. Hebben jullie suggesties voor een goede Arabische hengst? Waar moet ik bij mijn keuze zeker op letten?
Bedankt alvast voor jullie feedback!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:00

Er is in feite niets bekend over welke hengsten nou écht talent voor endurance vererven of niet. Daar zijn de aantallen te klein voor, en er wordt bovendien niets bijgehouden door de stamboeken.
Aangezien je met een kruising met een Paint niet voor de top zult kunnen fokken (je gaat er de sjeiks niet mee verslaan ;) ) maakt dat in jouw geval niet zo uit. Je zult er dus het beste aan doen gewoon te kijken naar een hengst die qua conformatie goed past bij jouw merrie en haar mindere punten kan compenseren.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:05

ik heb geen verstand van fokken. Maar zoals ibbel al aangeeft, maak gewoon een leuke combi met je merrie.

Wel paar leuke endurance arabieren:

http://www.eenhoornendurance.com/#5

http://www.jannetvanwijk.nl/dekhengst

daarbij kun je endurance rijden met elk paard. Wil je echt naar de top. Ga dan op zoek naar een endurancegefokt paard.

Succes en veel plezier met het uitzoeken van een hengst voor je merrie.

Smoske

Re: welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 08:35

Bedankt voor jullie reactie en de links!
Ik hoef geen 120 km en meer te rijden maar tot 60 à 80 km max zou wel de bedoeling zijn indien het paard daar de capactiteiten voor heeft.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:31

ik zou Chris en Abigail benaderen www.arabianfantasie.nl zij hebben veel hengsten en zij weten alles van fokken en the do's and don'ts ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:17

Smoske, in de Ardennen zit Anne Cuvelier, zij rijdt internationaal Endurance (voor Elite), en fokt met Arabieren. Wellicht dat je haar eens kunt contacten. Ik weet zo niet haar website/contactgegevens, maar die zul je via (de site van) Elite vast wel kunnen vinden.

Ze wonen trouwens ook erg mooi en Anne geeft af en toe ook trainingen, misschien kun je het hengsten kijken en trainen eens combineren ;)

En kijk eens op www.arabischevolbloeden.com/forum, dat is een NL Arabieren forum, waar ook een aantal belgen zitten.

Veel succes en plezier!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:46

Dank jullie wel voor de links en reacties!