Spierpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 14:13

Dames,

Ik rij inmiddels al 21 jaar, waarvan met name de laatste 7 jaar (?) langere, stevigere ritten. Ik merk alleen dat ik na elk weekend ontzettende spierpijn heb. Je zou toch denken dat die spiergroepen onderhand wel getraind genoeg zijn :+

Hoe is dat met de ruiters/ amazones hier die ook vaak wat steviger ritten rijden?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:04

Met de trainingsritten heb ik geen last, na de wedstrijd vaak wel.
Je rijdt dan toch vaak net wat langer dan in training.
Dus denk dat het afhangt van de interval tussen de ritten, maar ook van je voeding/drinken.
Ik merk dat als ik goed drink (AA) tijdens de wedstrijden en direct erna wat eet ik minder last heb.
En natuurlijk niet direct daarna stil gaan zitten.

Lenneke_

Re: Spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:21

Let idd eens op voeding. Tijdens een inspanning van meer dan een uur moet je in principe zelf ook je eigen koolhydraten aanvullen.
AA bevat de meeste koolhydraten, je zou dus een flesje mee kunnen nemen voor onderweg.

Vooraf kan je de koolhydratenvoorraad ook al flink opbouwen. Begin 2 uur van te voren met een stevig ontbijt met veel koolhydraten en weinig vet en vezels (witbrood bijvoorbeeld)
Drink vervolgens een half uur voor je weg gaat nog een flesje AA leeg en wacht onderweg niet met eten tot je honger krijgt.

Je lichaam heeft natuurlijk wel genoeg brandstof nodig, anders kunnen je spieren het nooit aan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:24

Ow jeetje, laat ik nu net per vandaag zelfs een koolhydraatvrij dieet zijn begonnen :=
Hier heb ik eigenlijk helemaal niet aan gedacht..

Ik dacht spierpijn = overbelast en niet spierpijn = te weinig voeding voor de spieren..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:41

Ik heb eigenlijk nooit spierpijn na een wedstrijd/lange rit. Goed eten en isotone sportdrank/dorstlesser werken super.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:47

Klein foutje, voor je weg gaat kan je beter een dorstlesser nemen (5-8 gram koolhydraten per 100 ml, de meeste sportdranken zijn dat) ipv AA.

Ik heb een heel interessant artikel over sportvoeding, maar dat is te groot om hier neer te zetten. Als je je email adres PBt kan ik het mailen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:49

Dus geen AA maar een andere dorstlesser zoals RoosVicee?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:56

In de supermarkt is AA de enige drank, die ik heb kunnen vinden, welke geen dorstlesser is. Alle andere dranken zijn dus dorstlessers.

Ik ben erg fan van de 'sportdrank' van Albert Heijn huismerk als dorstlesser.

Maar alles daarover staat in het artikel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:08

Wat ik heb gemerkt is dat ik geen spierpijn heb als we de laatste kilometer / 500 meter niet op het paard zitten, maar naar stal lopen. Even stijf, maar daarna losser en dus bijna geen spierpijn. (ritten van min. 3 uur, interval training voor endurance)

Laatst een rit gedaan en erop blijven zitten omdat het regende, en dag erna flink spierpijn.

En je paard zal het niet erg vinden als jij het laatste stuk naast m loopt :P

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:58

vriendin van mij en ik rijden ook vaak lange stukken maar zij krijgt heel erg last van de spiergroep aan de zijkant van je onderbeen, je enkel dus eigenlijk. Hebben jullie daar tips voor?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:27

Beugels gaatje langer, beugels gaatje korter, verende beugels, beugels met breder voetbed, net wat andere houding, niet te strakke sokken/chaps/laarzen, andere schoenen... Zadel kan ook heel veel uitmaken, maar je koopt niet zomaar een ander zadel natuurlijk.

Genoeg mogelijkheden om te proberen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:32

Van te voren Arnica druppels nemen (2 dagen) en een dag na die tijd, heb je nergens last van!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:02

Dank voor alle tips meiden!

Ik heb afgelopen weekend én wat witte boterhammen gegeten voor en tijdens de rit én de laatste 500 meter van de rit gelopen naast m'n paard en ik heb echt beduidend minder spierpijn gehad, terwijl ik toch 2 dagen onderweg ben geweest met veel draf en galop...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:17

Mag ik hier dan een aanvullende vraag stellen? Het is welliswaar niet echt endurance gerelateerd, maar toch denk ik dat het binnen dit topic past.

Ik rijd zelf dressuurwedstrijden met 2 paarden, die train ik thuis niet alle dagen achter elkaar, ze hebben beiden regelmatig vrij. Nu merk ik dat ik het thuis redelijk red om ze achter elkaar te rijden. Ik heb de dagen erna wel vaak wat spierpijn. Op wedstrijd echter merk ik dat ik bij het 2e paard echt moeite heb om kracht vast te houden in mijn benen, wat kan ik hier aan doen? Is dit met voedsel op te lossen? Of is het puur trainen? Ik let niet meer op koolhydraten en zit op 1500 - 2000 kcal per dag (wil nog wat kilootjes kwijt). Zelf zit ik te denken aan iets van druivesuiker vlak voor de proeven, zou dit helpen??

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:27

Ik denk dat het in elk geval aangeeft dat je op een wedstrijd meer spanning in je beenspieren hebt dan tijdens een training. Daar zou je natuurlijk op kunnen oefenen/je ervan bewust zijn, zodat meer ontspanning je uiteindelijk minder vermoeide spieren oplevert.

Magnesium is misschien een idee, en dat zit ook vrij veel in bananen. Daar zit tegelijkertijd ook weer fruitsuiker in, dus dat scheelt je die dextro naar binnen werken.